تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۴۲۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

LME حامی شفافیت

می متالز - تلاش‌های نهاد ناظر بازار در اتحادیه اروپا برای افزایش شفافیت در بورس فلزات لندن با مخالفت برخی معامله‌گران روبه‌رو شده است اما مقام‌های این بورس خود را ملزم به پیروی از آن می‌دانند و برای کاهش نگرانی‌ها، قصد دارند یک سیستم جدید معاملاتی ارائه کنند.
LME حامی شفافیت

به گزارش می متالز، انجام معاملات در قدیمی‌ترین و بزرگترین بازار فلزات جهان باید مطابق با آخرین نسخه دستورالعمل بازارها و ابزارهای مالی انجام شود. یکی از الزامات این دستورالعمل که از ژانویه ۲۰۱۸ به مورد اجرا گذاشته شد، این است که مظنه قیمت و قیمت معاملات باید برای بازار افشا شود.

در این میان معاملات مورد توجه و رسیدگی مقام ناظر اروپایی آن دسته از معاملاتی هستند که در بازار تلفنی LME انجام می‌شوند، چون قیمت‌های پیشنهادی یا مظنه قیمت خرید و فروش (اطلاعاتی که به عنوان «قبل از معامله» شناخته می‌شوند) تا نهایی شدن معامله منتشر نمی‌شوند.

خرید و فروش تلفنی در تالار معاملات به وسیله سیستم‌های LME ضبط می‌شوند اما مشکل اینجاست که همه خرید و فروش‌های تلفنی در تالار انجام نمی‌شوند.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت "LME چاره‌ای ندارد و باید از قانون شفافیت «قبل از معامله» پیروی کند. هرچند برخی کارگزاران و معامله‌گران با آن مخالفت می‌کنند." در مقابل، مسئولان بازار LME ضمن تاکید بر پیروی از قوانین شفافیت، اعلام کردند که می‌توانند پلتفرمی طراحی کنند تا شفافیت این موضوع محقق شود. معامله‌گران بازار LME می‌گویند، استفاده از چنین پلتفرمی می‌تواند درآمد آنها را کاهش دهد. این معامله‌گران نگران هستند که به کارگیری این سیستم جدید و شفاف به جلوگیری از برخی معاملات آنها منجر شود. یک منبع نزدیک به معامله‌گران بازار در این باره گفت: "در بازاری که ناشناس بودن یک مزیت است، چنین سیستمی کاربرد ندارد."

هدف دستورالعمل جدید، افزایش شفافیت و کاهش معاملات سوداگرانه است. البته برای شرکت‌هایی که کامودیتی‌ها را به عنوان بخشی از فعالیت تجاری عادی‌شان تولید یا مصرف می‌کنند، استثناهایی وجود دارد. در این میان، برخی مشتریان نگران این هستند که با اجرای این قانون، شرکت‌های کارگزاری حق‌الزحمه معاملات را افزایش دهند. گفته می‌شود، در پلتفرم جدید LME خریداران و فروشندگان ملزم هستند تا دستورهای «قبل از معامله» را در سیستمی که برای همه کارگزاران قابل مشاهده است، وارد کنند.

با وجود همه مخالفت‌ها و اعلام LME مبنی بر پیروی از دستورالعمل اتحادیه اروپا، برخی کارشناسان معتقدند، شاید در ابتدا پایبندی به قوانین شفافیت کمی دشوار به نظر برسد، اما بدون شک در آینده بازار تاثیر مثبتی خواهد داشت.

عناوین برگزیده