تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۴۳۱۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیشترین زیان ما از ماشین‌آلات است

می متالز - یک معدن دار گفت: بیشترین زیان ازطرف ماشین‌آلات به معدن دار می‌رسد.
بیشترین زیان ما از ماشین‌آلات است

به گزارش می متالز، معادن در ایران با فراز و فرود‌های بسیاری فعالیت‌ می‌کنند و در بسیاری از موارد یک تصمیم در وزارت صمت می‌تواند حیات یک معدن را با مخاطره جدی مواجه کند.

مشکلاتی مربوط به تامین ماشین‌آلات، تعرفه‌های حمل‌و نقل، اجازه بهره‌برداری، تعرفه‌های محیط زیستی‌ها و منابع طبیعی از جمله مهمترین مشکلاتی است که معدن‌داران از آن سخن می‌گویند.

مسیحا رضایی یکی از فعالان معدنی اظهار کرد: از سال ۹۰ در عرصه معدن فعالیت‌ می‌کنیم.  این فعال معدنی که زمینه گچ فعالیت می‌کند، گفت: من مدیرعامل یک معدن در زمینه گچ هستم. این معدن دارای ظرفیت خوبی است و علاوه بر آ  ظرفیت استخراج چند ماده معدنی ازجمله منگنز و مس را نیز دارد.

 

معادن کوچک در بسیاری موارد موفق نبود

این معدن‌دار در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات شما چیست، گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در ارتباط با تعهدات و برنامه‌های دولت است. از آنجایی که بعضی برنامه‌ها، دستورالعمل‌های دولت عملی نشد و پروانه بهربرداری را بانک‌ها برای وثیقه قبول نکردند از طرفی وام‌هایی که قول ‌آن را داده‌بودند، ندادند، در نتیجه معادن کوچک در بسیاری موارد موفق نبود و به بازدهی خوبی نرسید.

رضایی افزود: مشکل بعدی این است که اکثرادارات دوست دارن اول حق و حقوق خودشان نقد شود و سپس حق و حقوق معدن کاران نقد شود.

 

مگر می‌خواهیم این محدوده‌ها را بخریم؟

 وی با اشاره به خزانه‌های مواد معدنی غنی در معادن گفت: منابع طبیعی و محیط‌زیست نسبت به معدن داران رفتار چندان خوشایندی ندارند و هزینه‌های هنگفتی از صاحبان معادن دریافت می‌کند‌. در کوه‌های محدوده معدنی ما پوشش گیاهی خاصی نیست  بر اساس محاسبه خاص خودشان باید برای نمونه برداری برای محیطی به متراژ ۸هزارمتر در حدود ۶/۵ملیون به حساب منابع طبیعی واریز کنیم. مگر می‌خواهیم این محدوده‌ها را بخریم؟

 

هزینه بالای حمل‌ونقل

این فعال عرصه معدنی در ادامه با اشاره به هزینه بالای حمل‌ونقل و مشکلات این چنینی گفت: معادن می‌تواند جای نفت را بگیرد ولی به‌‌شرط اینکه مواد معدنی را معدندار صادر کند و صادرات فعال بود.دولت نظارت وسهم خود را بردارد. درحال‌حاضر معدن دار بجایگاه خودش نرسیده و با بسیاری از بخش‌ها و زنجیره‌های معدن در ارتباط نیستیم.

وی با بیان این که مشتریان ما بیشتر شخصی هستند، گفت: یشترین زیان ازطرف ماشین‌آلات به معدن دار میرسد چون ماشین‌آلات استیجاری اون جوری که باید کار کنند، کار نمی‌کنند و دولت حمایت نمی‌کند خودمون باید این ماشین‌آلات را قسطی بخریم.

 

هزینه جابه‌جایی چند برابری استخراج

رضایی در آخر با اشاره به حمل‌ونقل گفت: مشکل بعدی ما معدن‌داران حمل‌ونقل است که گاهی هزینه جابه‌جایی گاهی چند برابر گرانتر از خود استخراج ماده معدنی برای ما آب می‌خورد. وی در آخر به دو نکته اشاره کرد: اول اینکه بیشتر معدندارها خود، دوستدار طبیعت هستند ولی منابع طبیعی، معدن دار را یک مجرم می‌بیند. دوم اینکه خواهش می‌کنم از معدن دار‌ها حمایت کنند و وقتی پا گرفت هزینه‌‌های مرتبط با آن را از دولت بگیرند.

عناوین برگزیده