تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۴۳۹۷۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در بررسی بازارهای منطقه‌ای عنوان کردند

نرخ ارزان و کیفیت متوسط، دو مزیت نسبی کاشی و سرامیک ایران

می متالز - با توجه به رکودی که بر حوزه کاشی و سرامیک در داخل حاکم است، بازار صادراتی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهایی قلمداد شود که به نوبه خود این بازار را از رکود برهاند. در شرایط کنونی تحریم‌ها، کشورهای همسایه می‌توانند به عنوان بازار هدف صادراتی مناسبی به‌شمار آیند.
نرخ ارزان و کیفیت متوسط، دو مزیت نسبی کاشی و سرامیک ایران

به گزارش می متالز، در میان این کشورها عراق به لحاظ مرزهای مشترک و به لحاظ سلیقه و همچنین نرخ تمام‌شده پایین می‌تواند بهترین بازار کاشی و سرامیک به‌شمار رود.
بنابراین از یک‌سو باید تولیدکننده کاشی و سرامیک به‌درستی و برنامه‌ریزی شده محصولات باکیفیت و با نرخ مناسب را روانه این بازار کند و از سوی دیگر دولت قوانین صادراتی را در جهت تسهیل صادرات به کشورهای همسایه تدوین و ابلاغ کند.

 

فرصتی برای خروج از رکود

در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه کاشی و سرامیک که چندی پیش در تهران برگزار شد، با تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درباره زمینه‌های صادراتی این محصولات گفت‌وگو کردیم.
محمدرضا وهابی، مدیر بازرگانی و صادرات یک کارخانه کاشی و سرامیک اظهار کرد: تا پیش از نوسان نرخ دلار و قبل از اردیبهشت سال ۹۷ تمرکز ما روی بازار داخلی بود اما نوسان نرخ دلار سبب شد که نرخ کاشی و سرامیک بیش از ۳ برابر شود.
وهابی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نرخ مواد اولیه در ۱.۵ سال گذشته به صورت ناگهانی ۳ برابر شده است و همین امر سبب شد که تقاضا در داخل به شدت کاهش پیدا کرده و حتی به حدود ۲۰ درصد تا پیش از نوسان نرخ دلار برسد.
این امر باعث شد تولیدکنندگانی که روی بازار داخلی تمرکز داشتند با مشکل روبه‌رو شوند و به سمت صادرات بروند.
این فعال صنعت کاشی و سرامیک ادامه داد: البته نرخ ما نسبت به رقیبان منطقه مانند ترکیه، چین یا مصر یک‌سوم است.
همین موضوع سبب شده که تاجرهای کشورهای همسایه از کاشی ایرانی استقبال بیشتری کنند. از این‌رو تمرکز خود را بر صادرات به عراق گذاشتیم.
وهابی ادامه داد: بنابراین با توجه به این شرایط واحدهایی که صادرات‌محور هستند و بر صادرات تمرکز کرده‌اند، مشکلی برای فروش ندارند و با بازارهای هدف خارجی رکود بازار داخلی را برای خود جبران کرده‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار عراق از آنجا که مرز مشترک طولانی با ما دارد و اقلیم‌‌ این کشور به ایران نزدیک است، بازار بسیار مناسبی برای ما به‌شمار می‌رود.
هرچند ممکن است که با مشکلاتی با گمرک این کشور روبه‌رو شویم اما این مشکلات حل‌شدنی است. به تازگی برخی فشارها وجود دارد که نرخ صادرات را برای عراق افزایش داده است. برای نمونه برخی هزینه‌های گمرک ۲ برابر شده است.
این فعال حوزه کاشی و سرامیک ادامه داد: درحال‌حاضر هزینه گمرک به بهای کاشی و سرامیک افزوده است، به عبارت دیگر اگر نرخ کاشی و سرامیک متری ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود، هزینه گمرک نیز متری ۲۰ هزار تومان افزوده می‌شود، اما در کل با این وجود نرخ کاشی ایرانی ارزان‌تر از کاشی ترکیه‌ای تمام می‌شود. البته ممکن است که رنگ و لعاب کاشی چین و ترکیه بهتر از کاشی ایرانی باشد اما چین به لحاظ بعد مسافت نتوانسته این بازار را در دست بگیرد.
او ادامه داد: به تازگی مصر نیز به این بازار ورود کرده و در حال تصرف بخشی از سهم ما در بازار سنی‌نشین عراق است. همچنین عربستان با مرز زمینی که ایجاد می‌کند، قصد ورود به این بازار را دارد اما در بازار عراق اقبالی نسبت به بازار کاشی و سرامیک عربستان نشده است.
وهابی در ادامه تاکید کرد: اگر بتوانیم بازار عراق را برای خودمان نگه داریم، برای کل صنعت کاشی و سرامیک ایران کفایت می‌کند. در بازار عراق مصرف کاشی و سرامیک بسیار بالاست؛ چراکه براساس سلیقه عراقی‌ها در ساختمان‌سازی از کاشی و سرامیک استفاده بسیاری می‌کنند، حتی کف یا سقف‌ها را کاشی و سرامیک می‌کنند. از این‌رو یک بازار مصرف بسیار خوب در همسایگی ما قرار دارد.
وی همچنین درباره برند کاشی و سرامیک ایرانی عنوان کرد: درحال‌حاضر کاشی و سرامیک ایران تبدیل به یک برند کاشی و سرامیک خوب در میان کشورهای همسایه شده است و به نسبت کیفیتش ارزان تمام می‌شود. البته در میان تولیدکنندگان کاشی خوب و بد وجود دارد، اما به‌طور کلی کاشی ایرانی یک کالای متوسط با نرخ مناسب به‌شمار می‌رود.
وهابی در ادامه افزود: در زمینه صادرات، یک حسن بسیار بزرگی که نسبت به کشورهای دیگر داریم، آن است که فاصله درخواست مشتری تا رسیدن به مقصد ما که برای نمونه عراق باشد، در نهایت ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد. اما اگر یک عراقی بخواهد یک کالایی را از هند خریداری کند، ۴۰ روز زمان می‌برد که بارش را تحویل بگیرد.  
این فعال حوزه کاشی و سرامیک ادامه داد: کشورهای هدف سلیقه‌های گوناگونی دارند که ما باید بر اساس سلیقه‌ آنها تولید داشته باشیم.
وهابی یادآور شد: یک بازار دیگر ما در زمینه صادرات کاشی و سرامیک، پاکستان است که بازار بزرگ‌تری از عراق به‌شمار می‌رود؛ چراکه عراق حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد، ولی پاکستان بیش از ۲۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بازار بکری برای صادرکننده ایرانی قلمداد می‌شود.
تا پیش از این پاکستانی‌ها از محصولات کاشی و سرامیک چندان استفاده نمی‌کردند، اما هم‌اکنون بیشتر استفاده می‌کنند. برای نمونه کف ساختمان‌های خود را با کاشی و سرامیک پرمی‌کنند، این کشور پیش از این از چین کاشی و سرامیک وارد می‌کرد.
وی درباره تصرف کشورهای همسایه برای بازار هدف صادراتی عنوان کرد: باید روابط دیپلماتیک را برای مرزهای کشور برقرار کرد. برای نمونه مرز شلمچه را بازمی‌گذاشتیم تا برای ترخیص کالا در روابط دو کشور موثر باشد.
در کل نباید مرزها بسته شود، چراکه باید سرعت عمل بالا باشد، از آنجاکه سلیقه بازار در عراق به سرعت تغییر می‌کند، سرعت عمل بخشنامه‌ها و اقدامات ما نیز بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است یک طرح ساده‌ در داخل کشور به مدت ۱۵ سال مشتری داشته باشد، اما در عراق اینگونه نیست و طرح‌های کاشی و سرامیک در این کشور تاریخ مصرف دارد.
 از این‌رو دولت باید همواره مرزها را باز نگه دارد و زمینه را برای حضور فعال‌تر در نمایشگاه‌های عراق و پاکستان مهیا کند و یارانه‌‌هایی برای این امر درنظر بگیرد.

 

بازار عراق را حفظ کنیم

درباره بازار کشورهای همسایه به عنوان هدف صادرات کاشی و سرامیک، سینا گلکاری‌حق، تولیدکننده کاشی و سرامیک عنوان کرد: شرایط بازار داخل برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و ساخت‌وساز مهیا نیست و بیشتر سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگر روانه هستند.
گلکاری‌حق در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود داخلی بهتر نیست که به سمت بازارهای صادراتی پیش برویم، عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی صادرات می‌تواند یکی از راهکارهای نجات رکود این صنعت باشد و کشورهای همسایه می‌توانند بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ما به‌شمار آیند.
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از کشورهای هدف صادرات کاشی و سرامیک می‌تواند عراق باشد که هم‌اکنون قوانین گمرکی سختگیرانه‌ای تا حدی این بازار را با چالش روبه‌رو کرده و همین موضوع سبب شده است که کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه در واردات کاشی و سرامیک به عراق در رقابت با ما قرار گرفته‌اند.
از این‌رو باید تمام توان خود را برای حفظ بازار عراق به کار بگیریم، در غیراین‌صورت این کشورها در تصرف بازار عراق پیشقدم خواهند شد.

عناوین برگزیده