تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۰۶
بازدید: ۱۵۹۲
کد خبر: ۴۴۰۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
توسط رئیس عملیات امور ذوب مجتمع مس سرچشمه

مهمترین اقدامات عملیاتی امور ذوب مجتمع مس سرچشمه در سال گذشته تشریح شد

می متالز - رئیس عملیات امور ذوب مجتمع مس سرچشمه مهمترین اقدامات عملیاتی امور ذوب جهت افزایش تولید در سال گذشته را تشریح کرد.
مهمترین اقدامات عملیاتی امور ذوب مجتمع مس سرچشمه در سال گذشته تشریح شد

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، مهندس مهدی معمارزاده با اشاره به تهیه دستورالعمل جامع مربوط به مات گیری از کوره فلش، اظهار داشت: در این دستورالعمل نحوه مات گیری با توجه به ارتفاع مات و سرباره کوره فلش و میزان تولیدی مات مشخص شده است و بدین ترتیب مات با کیفیت مناسب به کنورتر ارسال می شود، همچنین با استفاده از مواد ایزوترم بر روی پاتیل های مذاب مات، انتقال حرارت مذاب در مجاورت هوا را به حداقل رسانده واز تشکیل مواد سرد جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل جامع مربوط به کرن های سقفی صد تن تهیه شد، افزود: در این دستورالعمل نحوه کار کرن های صد تن با اولویت تخلیه مذاب های مختلف(مات - سرباره کنورتر- سرباره آند- سرباره مس - بلستر) مشخص شده است.

معمارزاده از کاهش تولید مواد سرد از 600 تن در فروردین سال گذشته به 200 تن در اسفند ماه همان سال خبر داد و یادآور شد: با کنترل عملیات کنورتر از جمله بالابردن دمای کوره خالی به اندازه کافی قبل از تخلیه مات، شارژ به موقع سیلیس به کنورتر، کنترل عیار و دانه بندی سیلیس ورودی به کنورتر، دمای مناسب مات ورودی به کنورتر، تخلیه سریع سرباره کنورتر قبل از بستن روی پاتیل و میزان تولید مواد سرد را کاهش دادیم.

رئیس عملیان امور ذوب مجتمع مس سرچشمه از افزایش راندمان بازیابی کانس از66 درصد در فروردین ماه به 87 درصد در اسفند ماه سال گذشته یاد کرد و گفت: با کاهش تولید مواد سرد، انتقال سریع و بدون وقفه مذاب مات به کنورتر و بلستر به آند، تفکیک ته پاتیل ها در اسکال بریکر و استفاده از ضایعات ناشی از ته پاتیل ها توانستیم راندمان بازیابی کانس را بالا ببریم.

معمارزاده در ادامه به برنامه های پیش رو جهت افزایش تولید برای سال جاری اشاره و بیان کرد: بهینه سازی هوای دمشی کنورترها با همکاری طرح و توسعه جهت به حداقل رساندن پاشش مذاب کنورترها و اصلاح حوضچه و لاندر آند4 از نظر موقعیت نصب و کاهش طول لاندر در سال جاری دنبال می شود.

رئیس عملیان امور ذوب مجتمع مس سرچشمه از پیگیری جهت نصب سیستم توزین بروی جرثقیل های صد تن که باعث پایش دقیق مواد مذاب ورودی و خروجی به کنورترها و کوره های آند می شود خبر داد و افزود: کاهش میزان مگنتیت سرباره کنورتر برای جلوگیری از تلفات مس در سرباره وهمچنین کاهش میزان مگنتیت در بلیستر ارسالی به کوره های آندی جهت جلوگیری از توقف ریخته گری در مراحل آخر ریخته گری ناشی از بستن مگنتیت در حوضچه ولاندرآندها وبالا بردن کیفیت آندها نیز از دیگر اقداماتی است که در امور ذوب مجتمع مس سرچشمه در سال جاری دنبال می شود.

عناوین برگزیده