تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۴۴۵۵۹
یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

توسعه اقتصادی ایران با اجرای پروژه راه‌آهن خلیج‌فارس - عراق - سوریه - مدیترانه

می متالز - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران، بهترین راه کار برای انتقال کالا و ترانزیت، توسعه حمل و نقل ریلی است.
توسعه اقتصادی ایران با اجرای پروژه راه‌آهن خلیج‌فارس - عراق - سوریه - مدیترانه

به گزارش می متالز، سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اعلام آمادگی کشورهای عراق و سوریه برای ساخت راه آهن ایران- عراق-سوریه، گفت: بر اساس این طرح، خط راه آهن از منطقه خلیج فارس آغاز شده و از طریق منطقه شلمچه-بصره به سوریه و دریای مدیترانه می رود.

 

صرفه اقتصادی ترانزیت کالا از طریق توسعه حمل و نقل ریلی

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی ترانزیت کالا از چهار روش ترانزیت هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی صورت می گیرد و بر اساس آمارها ترانزیت ریلی نسبت به اقسام دیگر آن، هزینه کمتری داشته و مقرون به صرفه تر است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران، بهترین راه کار برای انتقال کالا و ترانزیت، توسعه حمل و نقل ریلی است، اما متأسفانه در این حوزه کمبود و ضعف های بسیاری وجود دارد.

 

افزایش یک درصدی حمل و نقل ریلی در سال طبق برنامه ششم توسعه

موسوی بیوکی با اشاره به تأکید قوانین بالادستی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کل کشور، سالانه یک درصد حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند، البته این مسئله تنها معطوف به زیرساخت های داخلی نیست بلکه باید زیرساخت های خارجی نیز با همکاری کشورها توسعه یابد.

 

راه آهن خلیج فارس به مدیترانه تکمیل کننده راه آهن شمال به جنوب است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: راه آهن خلیح فارس به مدیترانه عملا تکمیل کننده راه آهن شمال به جنوب است، زیرا بر اساس آن پروژه در صورت تکمیل راه آهن رشت- آستارا، ایران می تواند از طریق کشور آذربایجان، کالاها را به کشورهای اروپایی صادر کند.

 

استقبال مقامات اروپایی از توسعه حمل و نقل ریلی در ایران

وی تصریح کرد: مقامات کشورهای اروپایی بارها در دیدار با مقامات کشورمان از توسعه زیرساخت های ریلی ایران استقبال کرده اند، بنابراین این موضوع نشان می دهد که توسعه حمل و نقل ریلی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حمایت بودجه ای مجلس از تقویت و توسعه حمل و نقل ریلی

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی از طریق تخصیص اعتبارات مناسب صورت خواهد داد.

عناوین برگزیده