تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۴۶۴
کد خبر: ۴۴۶۴۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
نسوزهایی که به ساختمان نما می‌دهند

آجر‌های دیرگداز گران‌تر تمام ‌می‌شوند

می متالز - آجر نسوز، نوعی آجر است که از خاک‌های چینی و نسوز و با ساختار مولکولی متراکم و ظریف در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می‌شود و همان‌طور که از نام آن پیداست این آجر با مقاومت حرارتی بالایی که دارد در کوره‌ها و پاتیل‌ها و در عایق‌کاری صنعتی کاربرد فراوان دارد.
آجر‌های دیرگداز گران‌تر تمام ‌می‌شوند

به گزارش می متالز، البته از نوع معمولی آن نیز در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

 

مواد تشکیل‌دهنده آجر نسوز

مواد پایه آجر‌های نسوز کانی‌های معدنی ویژه و پوکه‌های معدنی نسوز هستند و مقاومت دمایی بالایی دارند. مواد اولیه تولید آجر نسوز، سرامیکی و غیرفلزی نسوز هستند که می‌توانند در حرارت‌های بالا پایدار باشند.
 مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی موردنظر را در درجه حرارت‌های بالا و شرایط محیط عمل داشته باشند.

 

استفاده در نمای ساختمان

با کاربرد آجر نسوز در نمای ساختمان می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که نمای ساختمان شما برای نسل‌های آینده و فرزندان‌تان هم جذاب و مانند روز نخست باقی می‌ماند.
البته این فقط در یک صورت امکان‌پذیر است و آن استفاده از آجر‌های نسوز دارای استاندارد است.
در بازار انواع آجر‌های نما با نام آجر نسوز موجود است ولی کیفیت لازم را در درازمدت ندارند و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب، تغییر رنگ و شکل می‌دهند، جلبک می‌بندند یا شوره می‌زنند.

 

کاربرد آجرهای نسوز

مهم‌ترین ویژگی آجر‌های نسوز، مقاومت بالای آنها در برابر حرارت است و این مسئله باعث می‌شود از این مواد به عنوان پوشش درونی کوره‌های صنعتی استفاده شده و حتی قابل استفاده در شومینه‌ها است.
درواقع در فضاهایی که دارای درجه حرارت بالایی هستند، می‌توان از آجر‌های نسوز استفاده کرد.
توجه داشته باشید که آجر‌های نسوز با توجه به نوع ماده‌ای که در ترکیبات آنها به کار رفته است، دارای انواع گوناگونی بوده و گستره‌های متفاوتی از حرارت را می‌توانند تحمل کنند. آنچه تا دهه ۱۹۶۰ «دهه ۱۳۴۰» برای پوشش کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، کربن و خاک نسوز بود، اما درحال‌حاضر بسته به کاربرد آجر‌های نسوز، پوشش داخلی کوره‌ها بسیار گستره است.

 

انواع آجرهای نسوز

آجرهای نسوز انواع گوناگونی دارد. باتوجه به نوع ماده استفاده شده در ترکیبات آنها، گستره‌های متفاوتی را تحمل می‌کنند. تا دهه ۱۹۶۰ از کربن و خاک نسوز برای پوشش کوره‌ها استفاده می‌شد اما امروز با ساخت انواع آجرهای نسوز از آنها در پوشش داخلی کوره استفاده می‌شود.
انواع آجر نسوزعبارتنداز: آجر سیلیسی، آجر نسوز ویژه، آجر آلومینیومی و آجر نسوز قلیایی

 

آجر سیلیسی

به آجرهایی که از خاک سیلیسی ساخته شده باشند، آجر‌های سیلیسی گفته می‌شود. البته خاک‌های سیلیسی را در اصطلاح کورتزیت هم می‌گویند که مواد تشکیل دهنده آنها اکسید سیلیسیوم به مقدار زیاد و اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن است و برای تهیه این ترکیب از کوارتز خالص استفاده می‌کنند. از این نوع آجر‌های نسوز برای پوشش درونی کوره‌های فولاد‌سازی استفاده می‌شود. آجر‌های نسوز سیلیسی در تولید شیشه، سرامیک و کوره‌های کک‌سازی هم کاربرد دارند، دلیل آن هم این است که این نوع آجرها رسانایی گرمایی بالایی در نفوذناپذیری مقابل گاز‌ها دارند.

 

آجر نسوز ویژه

آجر‌های نسوز ویژه، تهیه شده از فلزات واسطه هستند و کاربرد‌های خاصی در صنعت دارند.
انواع آجرهای نسوز ویژه عبارتند از:

 

آجر نسوز اکسید کروم - کوروندوم

مواد تشکیل‌دهنده این نوع آجر ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم و ۵ تا ۱۰ درصد اکسید کروم است. این آجر در بخش درونی کوره بلند ذوب آهن استفاده می‌شود.

 

آجر نسوز زیرکونیوم

این آجر مقاومت گرمایی زیادی دارد به همین دلیل بیشتر کاربرد آن کوره ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب است.

 

آجر نسوز اکسید کروم

این آجر دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید کروم است و از آن در کوره‌های صنعت شیشه‌سازی استفاده می‌شود.

 

 آجر آلومینیومی

عمده ماده تشکیل‌دهنده این آجرها اکسید آلومینیوم یا آلومین است که با مقاومت حرارتی مناسب تا ۱۷۵۰ درجه سیلیسیم و مقاومت در برابر قلیایی‌ها در پوشش داخلی کوره‌های ذوب فلزات و آهن و شیشه‌سازی‌های بزرگ کاربرد دارد.

 

آجر نسوز قلیایی

آجر‌های قلیایی از اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید تشکیل شده‌اند و در صورتی که بخواهند مقاومت گرمایی این نوع آجر‌ها را افزایش دهند، مقداری اکسید کروم و اکسید آهن را به این مخلوط اضافه می‌کنند. کاربرد این نوع آجرها در پوشش درونی کوره‌های باز فولادسازی، کوره‌های دوار سیمان‌سازی، قسمت بالایی کوره‌های ذوب شیشه و همچنین تهیه صنایع فلزات غیرآهنی است.

 

نحوه نصب آجرهای نسوز

 توجه داشته باشید که برای نصب آجر‌های نسوز می‌توانید از چسب استفاده کنید، اما با استفاده از ملات و سیمان هم قابل نصب هستند. نکته مهم این است که طرح و ترکیب رنگ‌ها و همچنین ترکیب سنگ و آجر باعث می‌شود کار زیبایی را درنهایت ارائه دهید. توجه داشته باشید که اگر از گران‌ترین آجر نسوز هم برای نمای ساختمان استفاده کنید، اما در زمان اجرا، طرح و ترکیب مناسبی را درنظر نداشته باشید، بی‌فایده خواهد بود و تمام هزینه‌هایی که کردید به هدر خواهد رفت.
از مزایای آجر نسوز در نمای بیرونی ساختمان می‌شود به این موارد اشاره کرد:
۱. به علت پخت در دمای زیاد در مقابل فرسایش و سرما و گرما مقاوم هستند.
۳. به علت پخت، شامل طیف‌های رنگی زیبا هستند که در پایان کار زیبایی نما صدچندان می‌شود.
۴. سبک بوده و نیاز به اسکوب و نگهدارنده ندارد و در نتیجه هزینه اضافی برای مشتری ندارد.
۵.جذب زیادی با ملات و سیمان دارد و هرگز از ساختمان نمی‌افتد و خطر سقوط مصالح ساختمانی صفر است.
۶. هرنوع طرح و الگویی را می‌توان با آجر اجرا کرد و محدودیت اندازه در محل نصب ندارد.
۷. در نهایت عایق سرما و گرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصل‌ها جلوگیری می‌کند.

 

رنگ آجرهای نسوز

شاخص‌ترین رنگ‌های آجر نسوز، قرمز و قهوه‌ای است، اما فراموش نکنید که تنوع رنگ در آجر‌های نسوز زیاد بوده و از مشکی گرفته تا سفید می‌توانند تغییر رنگ داشته باشند. حتی وجود رنگ‌های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر‌های نسوز به چشم می‌خورد که باعث می‌شود نمایی منحصر به فرد ایجاد کند.

 

نرخ آجر نسوز

نرخ آجرهای نسوز نسبت به سایر آجرها بالاتر بوده و دلیل آن هم بالا بودن نرخ خاک نسوز به عنوان مواد اولیه آن است.

عناوین برگزیده