تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۴۵۹۲۱
سرویس خبر : انرژی

صورت مالی تلفنی «شبندر»/ جهش سودآوری بهار پالایش نفت بندرعباس

می متالز - پالایش نفت بندرعبارس در عملکردی قابل توجه حدود 105 تومان به ازای هر سهم محقق کرده است. مجمع این شرکت فردا برگزار می‌شود و چنین سودی می‌تواند در رویه قیمتی سهام این شرکت و پس از تقسیم سود موثر واقع شود. رویه صعودی شناسایی سود در پالایش نفت بندرعباس می‌تواند ادامه داشته باشد. در این میان نکته جالب توجه در خصوص صورت‌های سه‌ماهه این شرکت ادامه بی‌نظمی در ساختار نهاد ناظر بر صنعت پالایش نفت است.
صورت مالی تلفنی «شبندر»/ جهش سودآوری بهار پالایش نفت بندرعباس

به گزارش می متالز، یکی از نکات جالب توجه در ضمیمه صورت‌های مالی ارائه‌شده پالایش نفت بندرعباس مبنای ارائه صورت‌های مالی بهار است. به گفته شرکت صرفا نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی به صورت تلفنی به شرکت اعلام شده است و صورت‌ حسابی از فروش داخلی و صادرات از شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین شرکت ملی نفت دریافت نشده است.

در چنین وضعیتی باید به حجم بی‌نظمی در بخش نفتی کشور اشاره کرد. سالیان درازی است که سودآوری صنعت پالایش نفت کشور با ابهامات بسیاری ناشی از بی‌نظمی در ساختار ناظر مواجه است. به این ترتیب زیرمجموعه‌های وزارت نفت همچنان در ارائه صورت وضعیت خرید و فروش محصولات اصلی با مشکل مواجه  هستند. در حالی‌که سهام شرکت‌های پالایشی در بورس تهران معامله می‌شوند و سرمایه‌های عمومی ممکن است با ریسک مواجه شوند چنین رفتار غیرمسئولانه‌ای جای تعجب دارد.

در خصوص صورت‌های مالی پالایشی، انتظار برای انتشار عملکردی جالب توجه وجود داشت. گرچه نمی‌توان در خصوص صورت مالی پالایش نفت بندرعباس اظهارنظر دقیقی داشت اما رشد بیش از 3500 میلیارد تومانی بهای تمام‌شده موجودی کالای ساخته‌شده در پایان بهار نسبت به پایان سال 97 نقش به سزایی در سودآوری این شرکت داشته است. با توجه به افزایش موجودی نفت‌گاز، فروش موجودی‌ها سود بیشتری را برای این شرکت به دنبال دارد.

در خصوص جزئیات نیز باید توجه داشت که کرک اسپرد دو محصول اصلی نسبت قیمت مواد اولیه در مقایسه با زمستان رشد داشته است اما در خصوص سایر محصولات افت نسبی را شاهد هستیم. در شرایط کنونی باید در انتظار صورت‌های مالی دیگر شرکت‌های پالایشی بود. 

عناوین برگزیده