تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۴۵۹۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آنچه بقای زغال‌سنگ را تضمین می‌کند

می متالز - قیل و قال بر سر زغال‌سنگ بسیار است اما چرا با همه حرف و حدیث‌ها هنوز سایه پررنگ کانی سیاه از سر بازار مواد معدنی کم نمی‌شود؟
آنچه بقای زغال‌سنگ را تضمین می‌کند

به گزارش می متالز، زغال‌سنگ هنوز برای صنایع جهان کاربرد دارد. این ماده که چیزی نیست جز چوب‌های قدیمی که میلیون‌ها سال زیر فشار قرار گرفتند حالا همچنان ارزان‌ترین منبع تولید انرژی در جهان به‌شمار می‌آید و بهای آن در مقایسه با سایر منابع انرژی مانند هسته‌ای، گاز طبیعی و نفت ارزان‌تر می‌شود و همچنین دردسرهای تولید انرژی با نیروگاه‌های آبی را هم ندارد.
علاوه بر ارزان بودن، زغال‌سنگ درگیر تنش‌های سیاسی هم نیست و در همه جای جهان ذخایر آن یافت می‌شود. به عبارتی دیگر قدرت‌های اقتصادی جهان بر سر زغال‌سنگ دعوایی ندارند.
 زغال‌سنگ همچنین از ظرفیت چشمگیرتری در مقایسه با سایر منابع انرژی برخوردار است و شمار افرادی که در فرآیند استخراج، حمل‌ونقل، سوخت و حتی از بین بردن خاکستر زغال‌سنگ کار می‌کنند، می‌تواند بسیار بیشتر از تعداد افرادی باشد که در فرآیند انرژی‌های هسته‌ای، نفت و گاز طبیعی و برق آبی شاغل هستند.
 این کانی سیاه پرانرژی به‌طور عمده مصرف داخلی دارد و کمتر پیش می‌آید که کشوری نیاز به واردات زغال‌سنگ داشته باشد.
هرچند زغال‌سنگ آلاینده است اما در توان انرژی‌زایی همتایی ندارد و هیچ‌یک از رقیبان آن همچون انرژی هسته‌ای، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و نور خورشید نمی‌توانند آن میزان انرژی که زغال‌سنگ تولید می‌کند را تولید کنند.
حال شما منبعی از یک ماده را پیدا کنید که همه این مزایا را در خود بگنجاند.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده