تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۴۶۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون پارلمانی وزیر اقتصاد ودارایی:

نمایشگاه ساخت داخل رویکرد تولید محوری را به تقاضا محوری تبدیل کرد/ نیازمند تصویب قوانین حمایتی تولید متناسب با شرایط فعلی هستیم

می متالز - معاون حقوقی و و پارلمانی وزارت امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: نمایشگاه ساخت داخل رویکرد تولید محوری را به تقاضا محوری تبدیل کرد.
نمایشگاه ساخت داخل رویکرد تولید محوری را به تقاضا محوری تبدیل کرد/ نیازمند تصویب قوانین حمایتی تولید متناسب با شرایط فعلی هستیم

به گزارش می متالز، اسماعیل جلیلی در حاشیه برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید افزود: رویکرد تامین تجهیزات و منابع و مواد در طول سالهای گذشته از رویکرد توجه و تامین از خارج به داخل در حال تغییردادن است و خود صنایع نیازها را از درون کشورو از سایر بخش های صنعتی تامین می کنند.
وی با بیان اینکه فرآیند تولید از چند بخش تشکیل می شود گفت: بخشی که تمام بنگاهها با آن مواجه هستند بخش تامین است و
رویکردی که در نمایشگاه امسال وجود داشت بیانگر این است که دولت به ویژه وزارت صمت منابع را از داخل به خصوص تولید کندگان داخلی برای تقویت زنجیره ارزش در هر بخش بهره می گیرد که رویکرد مناسبی است و خود تولید کنندگان متقاضیانی برای بخش های دیگری از صنایع کشور خواهند شد.
جلیلی تصریح کرد: رویکردی امسال نمایشگاه رویکرد بازار را از تولید محوری به تقاضا محوری تبدیل کرد یعنی به جای اینکه محصولی را عرضه کند،‌ متقاضی تجهیزات خدمات و منابعی خواهد شد که از سایر تولید کنندگان تامین می شود و حتما به تقویت تولید داخل کمک می کند.
وی تقویت تولید داخل و تولیداتی که جنبه صادراتی دارند را نیازمند حمایت و پشتیبانی دستگاهای اجرایی به خصوص گمرکات برای تسهیل در تبادل کالا و بیمه و بانک که در فرآیند تولید تاثیر گذارند ، عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این زمینه محوریت با دستگاههایی است که در حوزه اقتصاد و زیر ساختها فعالند مثل وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و دستگاههایی برای هماهنگی و نظارت و تامین کننده محسوب می شوند و درتسهیل فرایند ها در حوزه صادرات و واردات و تامین منابع اثر گذار هستند.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی بخش های مختلفی مثل بخش مالیات و گمرکی و بانکی و بیمه ای ما برای ایجاد فضای مناسب برای پوشش ریسکهایی که در فعالیتها و تولید ایجاد می شود، تاثیر گذارند.
وی با اشاره به خروجی پنلهایی که در کنار نمایشگاه امسال برپا شد گفت: فرآیندها اگر منجر به آسیب شناسی شود و نیازها احصا شود بسیار مفید است و آنجا که به اصلاح قوانین و بخشنامه ها دارد حوزه پارلمانی در دستگاهها می توانند با هماهنگی هم نیازهای حوزه قانونگذاری را احصا و فرآیندها را تسهیل کنند مشروط به اینکه این پنلها خروجی واقعی ارایه دهند و با رویکرد آسیب شناسی کار تطبیقی و تحلیلی انجام شود و و نتیجه آن را هم عرضه کنند تا با نگاه اصلاحی، اصلاح قانون را رقم بزنند.

 

در حوزه مجلس نیازمند قوانین حمایتی تولید متناسب با شرایط فعلی هستیم

جلیلی ادامه داد: کل زنجیره حمایتی هم در حوزه نرم افزاری قوانین و مقررات و هم فناوری تولید که بخش پردازش کننده تولید هست و هم حوزه بازار و نیروی انسانی حتما در حمایت از ساخت داخل موثر هستند.
وی با طرح این سوال که آیا قوانین امروزمتناسب با نیازهای روز تولید و صنعت هستند یا نه افزود: برخی قوانین دست و پا گیر است اینکه امروز دولت تلاش می کند در بحث تنقیح و ممیزی قواننی تلاش کند قوانین مزاحم و مختل کننده را کنار بگذارد به این دلیل است.
جلیلی افزود: اثر عملی آن این است قوانینی که جنبه اجرایی آن در شرایط فعلی به رشد تولید و صادرات و ایجاد فضای مناسب کسب و کار کمک می کند مبتنی بر قوانین جدید می توان حفظ کرد.
معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه برخی قوانین علیرغم تصویب در شرایط روز جامعه ، به مرور زمان کمرنگ می شوند گفت: برای تصویب قوانین به روز و متناسب با نیازهای روز تولید و صنعت کشور باید پیشنهادات از دستگاههای اجرایی بیاید و هر بخش قوانین که برای انجام ماموریتها اختلال ایجاد می کند و فرآیندها را دچار مشکل می کند کنار گذاشته شود و قوانین جدید پیشنهاد دهند.

عناوین برگزیده