تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۴۶۱۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خون تازه در رگ‌های سهام

دیده‌بان بورس دوشنبه(31 تیر)

می متالز - آخرین روز کاری بورس تهران در تیرماه مقارن است با اوج‌گیری روند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها در فصل بهار. انتظار می‌رود اثر تحقق سودهای جذاب و در مواردی فراتر از انتظار که از روز گذشته در چرخش شاخص سهام نمایان شد، طی معاملات امروز هم ادامه یابد و بار دیگر، جریان نقدینگی را به سمت سهامی با توان سودسازی بالاتر و ظرفیت‌های بیشتر برای صعود قیمت شدت بخشد.
دیده‌بان بورس دوشنبه(31 تیر)

به گزارش می متالز، یخ فضای سرد و بدبینانه‌ای که طی روزهای ماقبل بازار سهام را احاطه کرده بود، از روز گذشته با دریافت نشانه‌های مطلوب از میزان سودآوری بنگاه‌های بورسی در بهار آب شد. به بیان دیگر، معامله‌گرانی که تا هفته قبل با بدبینی ناشی از فشارهای محیطی و کمبود اطلاعات عملکرد شرکت‌ها، انتظار اصلاح شاخص را داشتند، طی روز گذشته با سیمای دیگری از بازار سهام مواجه شدند. سیگنال‌های قابل قبول و در مواردی فراتر از انتظار از سوی شرکت‌ها در سه ماهه نخست سال، اغلب اهالی بورس تهران را در روز گذشته ذوق‌زده کرد و علاوه بر اینکه موج فزاینده‌ای از تقاضا به‌ویژه در سهم‌های کالایی را رقم زد، در ارتقای شاخص کل به آستانه مرز 250 هزار واحد نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا کرد.

انفجار اطلاعات در «کدال»

از روز شنبه شاهد انتشار فزاینده صورت‌های مالی بنگاه‌های بورسی در فصل بهار بودیم. این روند که در روز گذشته شدت گرفت، خبرهای خوشی از سودآوری‌های جالب توجه شرکت‌های مختلف در فصل گذشته را به بازار سهام مخابره کرد و ضمنا ترسی که به زیر پوست تالار شیشه‌ای رخنه کرده بود را تا حد زیادی محو کرد.
آغاز غافلگیری سهامداران با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی در روز شنبه رقم خورد و سپس نمایندگان سایر گروه‌های کالایی اعم از پالایشی‌ها و فلزات طی این دو روز گزارش‌های قابل قبولی را روانه سامانه کدال کردند تا علاوه بر تحول جغرافیای بازار از حیث جذب نقدینگی، در صعود قیمت‌ها نیز نقش‌آفرینی کنند. صف‌های خریدی که طی روز گذشته در سهام طیفی متنوعی از شرکت‌ها تشکیل شد عموما ریشه در گزارش‌هایی داشت که از روز شنبه روح بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و جو بدبینانه‌ای که بر اثر ریزش‌های پی‌درپی دلار در هفته قبل به وجود آمده بود را تا حدی زیادی دگرگون کرد. این دیدگاه در عصر دیروز با انفجار جریان اطلاعات سود شرکت‌ها در سامانه کدال تقویت شد و احتمالا تقاضا در معاملات امروز و روزهای بعد دست بالای خود را حفظ کند.

نمادهایی در محاق مجامع

دیروز نماد 57 شرکت بورسی به دلیل برگزاری مجامع سالانه متوقف بود. در بین نمادهای متوقف می‌توان نمادهایی را یافت که از حیث بزرگی بخش قابل توجهی از ارزش بازار را در اختیار دارند. از این رو، طبیعی بود که توقف معاملات این دسته از سهم‌ها ارزش معاملات به نحو معناداری را تنزل دهد. از بین نمادهای متوقف، تعداد بانک‌ها شمار بیشتر را به خود اختصاص داده است. طی روز گذشته در غیاب اغلب نمادهای بانکی، تنها نماد بانک دی روی تابلو معاملات در وضعیت مجاز بود و پس از تجربه یک صعود پرشتاب با کوچ نقدینگی به کالایی‌ها تحت فشار عرضه قرار گرفت.
معاملات سهام بانک‌ها طی این مدت در سایه توقف طولانی‌مدت بانک ملت و انتظار برای صورت‌های مالی سه‌ماهه دنبال شد. اگرچه دو بانک بزرگ بورسی یعنی صادرات و تجارت با دریافت مجوز از بانک مرکزی مشکلی در برگزاری مجمع سالانه پیدا نکرده‌اند اما تداوم تعلیق نماد بانک ملت و نرسیدن مجمع سالانه بانک پاسارگاد به حد نصاب، تا حدی سایه ابهام را بر سهام این گروه نگه داشت.

تعدیل انتظارات بازار جهانی

بازارهای جهانی معاملات هفته قبل را پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو نیویورک عمدتا با چشم‌انداز کاهش نیم واحد درصدی نرخ بهره دلار سپری کردند. اما با عقب‌نشینی فدرال رزرو نیویورک از اظهارات خود بازارها انتظارات خود را نسبت به تغییر فراتر از معمول نرخ بهره تعدیل کردند. از سوی دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی به این سناریو پرداخت که فدرال رزرو احتمالا در نشست پیش روی خود در پایان ماه جولای به کاهش ۰/۲۵ واحد درصدی نرخ بهره دلار بسنده کند. در نتیجه، انتظار بازارها در بازگشایی هفتگی تا حدودی تعدیل شد و شاخص دلار و نرخ بازده اوراق خزانه افزایش یافت و در نقطه مقابل، شاخص‌های سهام جهانی و قیمت کامودیتی‌ها تحت فشار دلار قرار گرفت.
در بازار نفت هم در حالی که چشم‌انداز کاهشی تقاضا و افزایش ذخایر آمریکا در هفته قبل بر قیمت‌ها فشار آورده بود، بار دیگر شعله تنش‌ها در خلیج فارس از بهای نفت حمایت کرد و این روند در بازگشایی هفتگی نیز با افزایش آرام قیمت‌ها ادامه یافت.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفتگو با سی.ان.ان اعلام کرد: ما همچنان نفت خود را خواهیم فروخت. به گفته وی امریکا در حال مداخله در خلیج فارس است تا این منطقه را برای ایران ناامن کند اما وی خطاب به امریکایی‌ها تاکید کرده نمی‌توانید این آب‌ها را برای یک کشور ناامن اما برای کشورهای دیگر امن نگهدارید.

 عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفت: سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود. همایون حائری، معاون وزیر نیرو هم از موافقت با نرخ صادراتی برق برای استخراج ارز مجازی و بیت‌کوین در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد

ب) صنایع: قیمت پایه محصول‌های پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا براساس نرخ دلار 11604.1 تومانی محاسبه شد. هفته پیش قیمت‌های جهانی برای مبادله در بورس کالا بر اساس دلار 11577.3 تومانی محاسبه شده بود. همچنین بانک مرکزی درباره علت عدم برگزاری مجمع برخی بانک‌ها و موسسه‌ها اعلام کرد صورت‌های مالی و پیش‌نویس گزارش حسابرس باید حداقل یک ماه قبل از مجمع ارسال شود .

در شرایطی مهلت پرداخت تسهیلات ارزی از سوی سیستم بانکی به قطعه‌سازان به پایان رسیده که برخی خبرها از تمدید مهلت در نظر گرفته شده حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد آنچه سبب شده این تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار نگیرد، بیش‌تر به‌دلیل چالش‌های ساختاری است که در مسیر پرداخت آن (از سیستم بانکی گرفته تا شرکت‌های قطعه‌ساز) قرار دارد.

به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت از اواخر مرداد عرضه سوخت در جایگاه‌ها تنها با ارائه کارت‌های هوشمند سوخت مالکان خودرو امکان‌پذیر است.

ج) شرکت‌ها: در ادامه برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی ، صبح یکشنبه مجمع فولادمبارکه با تقسیم سود 30 تومانی به ازای هر سهم موافقت شد . همچنین تقسیم سود به ازای هر سهم در مجمع سالانه شرکت‌های شیشه و گاز؛  45 تومان ، خدمات دریایی وبندری سینا؛215 تومان، سازه پویش؛ 150 تومان، فولاد آلیاژی ایران؛ 28 تومان و فولاد آلیاژی یزد؛ 4.4 تومان تعیین شد. همچنین اما مجمع فوق العاده و سالانه شرکت داده گستر عصر نوین با تغییر موضوع فعالیت و تقسیم سود 2 تومانی هر سهم برگزار شد. در این میان به‌رغم اعلام قبلی مجمع دو بانک ادغامی حاضر در بورس بانک انصار و بانک مهر اقتصاد لغو شد. مجمع بانک پاسارگاد هم به دلیل به حد نصاب نرسیدن به جلسه دیگری موکول شد.

هیات وزیران دیروز با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش سرمایه شرکت ملی نفت ایران از محل اندوخته سرمایه‌ای تا سقف مبلغ یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال منقسم به ۱۲۸ میلیون و ۴۸۶ هزار سهم ۱۰ میلیون ریالی موافقت کرد.

 

عناوین برگزیده