تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۴۶۲۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

الگوی ثابتی برای مشوق‌های صادراتی وجود ندارد

می متالز - صادرات، از بخش‌های اقتصاد هر کشوری به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان، صادرات را تنها مسیر توسعه اقتصاد می‌دانند، بنابراین حمایت از این بخش ابزار مناسبی برای رشد به‌شمار می‌آید و از این‌رو است که دولت‌ها برای حمایت از صادرکنندگان مشوق‌های لازم را درنظر می‌گیرند.
الگوی ثابتی برای مشوق‌های صادراتی وجود ندارد

به گزارش می متالز، با این حال صادرکنندگان داخلی همواره از نبود مشوق‌های صادراتی گلایه دارند و معتقدند، اگر دولت مشوق‌های مستقیمی برای صادرات درنظر نمی‌گیرد، دست‌کم موانع صادراتی را حذف کند.

 

اعمال امتیاز برای همه صادرکنندگان

درباره مشوق‌های صادراتی، مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه فخاران اظهار کرد: در زمینه مصالح ساختمانی مشوقی برای صادرات وجود ندارد. البته گاهی دیده می‌شود که مشوق‌ها بیشتر به صورت تسهیلات بانکی به برخی واحدها اختصاص داده می‌شود.
منبع‌چی با اشاره به این موضوع که بخش خصوصی مشوقی برای صادرات دریافت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه الگوی تثبیت‌شده برای مشوق‌های صادراتی وجود داشته باشد، از سوی نهاد خاصی به تصویب نرسیده است و صادرکنندگان مشوق‌های خاصی دریافت نمی‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی تسهیلات به صادرات اختصاص دارد اما براساس الگوی خاصی نیست، عنوان کرد: این تسهیلات ممکن است بیشتر بانکی باشد، برای نمونه صادرکنندگان از بهره‌های یک رقمی ۹ تا ۱۰ درصد برخوردار باشند یا بهره تسهیلاتی که به برخی اختصاص داده می‌شود با یک تنفس دوساله بازپرداخت ‌شود یا مدت بازپرداخت طولانی درنظر می‌گیرند.
رئیس اتحادیه فخاران در ادامه تاکید کرد: البته این تسهیلات به همه نیز اختصاص داده نمی‌شود درحالی‌که می‌توانند برای تمامی صادرکنندگان چنین امتیازاتی قائل شوند؛ چراکه این تسهیلات می‌تواند سبب افزایش تولید و اشتغال در کشور شود.
منبع‌چی در پاسخ به این پرسش که دولت تا چه اندازه از نمایشگاه‌های بین‌المللی در جهت صادرات بیشتر حمایت می‌کند، گفت: شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها به‌طور شخصی حاضر می‌شوند و حمایت خاصی از سوی دولت در این راستا انجام نمی‌شود، درحالی‌که کشورهایی مانند ترکیه و چین برای حضور شرکت‌های تولیدکننده در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تشویق‌ها و حمایت‌هایی را درنظر می‌گیرند.
وی در پایان یادآور شد: موضوع بسیار مهم در کشور ما این است که بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های اقتصادی دولتی است و حدود ۲۰درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی قرار دارد که با توجه به این موضوع نیز مشوق‌هایی برای این ۲۰درصد درنظر گرفته نمی‌شود.
درحالی‌که باید برعکس این موضوع روی دهد و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد را باید به بخش خصوصی سپرد.
اگر بخش خصوصی کار را در دست بگیرد پیشرفت قابل‌توجهی در اقتصاد شکل خواهد گرفت.


 

معافیت مالیاتی هم‌نوعی مشوق است

همچنین درباره مشوق‌های صادراتی بهنام عزیززاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران اظهار کرد: هیچ‌گونه مشوق صادراتی برای صادرکنندگان درنظر گرفته نمی‌شود. البته برخی قوانین از قبل وجود دارد، اما موضوع آن است که هیچ یک عملیاتی نشده است. یعنی هیچ فکری عملی برای تشویق صادرات وجود ندارد.
عزیززاده در ادامه با توجه به این موضوع که مشوق‌ها می‌تواند بهره گرفتن از برخی تسهیلات و معافیت از برخی پرداخت‌ها باشد، گفت: مشوق‌های صادراتی باید در بخش‌هایی چون حمل‌و نقل یا با بخش‌هایی به شکل تهاتری انجام شود، برای نمونه بسیاری از واحدها به سازمان مالیاتی یا به تامین اجتماعی بدهکار هستند، دولت می‌تواند مشوق‌های تهاتری برای صادرکنندگان در این بخش‌ها درنظر بگیرد یا اگر جرائمی به این سازمان‌ها دارند، بخشوده شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد‌: از آنجاکه نقدینگی دولت ضعیف است، بانک‌ها نیز تسهیلاتی برای صادرات درنظر نمی‌گیرند و صادرات بدون مشوق انجام می‌شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت تا چه اندازه از نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در صادرات حمایت می‌کند، گفت: حمایت توجیه دارد. باید تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد، دولت باید حمل‌ونقل را تسهیل کند و هزینه‌های نمایشگاه‌ها را برعهده بگیرد. اما ما شاهد هستیم که در عمل حمایتی انجام نشده و حمایت‌های دولتی در حد شعار باقی مانده است.

 

مشوق‌ها فراموش شده‌اند

همچنین محمدعلی قنبری، رئیس اتحادیه شیشه و آینه عنوان کرد: تا پیش از این مشوق‌های صادراتی وجود داشت اما چندسالی است که در عمل مشوقی برای صادرات وجود ندارد.
قنبری درباره شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و زمینه صادراتی آنها و حمایت دولت عنوان کرد: دو نمایشگاه بین‌المللی در زمینه شیشه وجود دارد که تولیدکنندگان ایرانی در آن شرکت می‌کنند. یکی از آنها در ایتالیا برگزار می‌شود و دولت باید برای شرکت در این نمایشگاه‌ها برای تولیدکنندگان داخلی تسهیلاتی درنظر بگیرد.

عناوین برگزیده