تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۵۰۹
کد خبر: ۴۶۲۴۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

راهی هموار برای صادرات کاشی و سرامیک ایران

می متالز - بزرگ‌ترین بازارهای صادرات کاشی و سرامیک ایران به دلیل مشکلات انتقال پول و تبادلات مالی، درحال‌حاضر کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان است.
راهی هموار برای صادرات کاشی و سرامیک ایران

به گزارش می متالز، صادرات به این بازارها به وسیله شخص واسط یا انتقال پول به صورت چمدانی انجام می‌شود و خرید و فروش برای تاجرهای ایرانی و عراقی امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه ایران در فهرست تحریم‌های امریکا قرار دارد، مسیری که بتواند ایران را به کشورهای دیگر متصل کند، برای صادرات ایران راهگشا خواهد بود.
 درحقیقت گذر از عراق به سایر کشورها بهترین راهکار برای بازار صادراتی ایران به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر اگر کالاهای ایرانی را در عراق با بسته‌بندی‌های جدید به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند امارات، عربستان، بحرین و کشورهایی که با ایران رابطه خوبی ندارند، ارائه کنیم، می‌توانیم صادرات مناسبی داشته باشیم. البته در راستای صادرات باید هزینه‌های حمل‌ونقل را نیز درنظر داشت. به‌طور معمول اگر بخواهیم نرخ حمل‌ونقل را درنظر بگیریم حدود ۲۰درصد نرخ کاشی و سرامیک از مرکز یزد را شامل می‌شود، به علاوه اینکه اگر واحدی صادرات داشته باشد، باید هزینه حمل‌ونقل به آن کشور را نیز برای آن درنظر گرفت. هزینه‌های سوخت در کشورهای دیگر بیشتر از ایران است. از این‌رو باید راه‌آهنی باشد که بتواند ایران را به عراق تا سوریه متصل کند و دستیابی به این مسیر برای کاشی و سرامیک ایران مهم به‌شمار می‌رود.
از سویی نیز کاشی و سرامیک ایران برای کشورهای هدف با قیمت‌های مناسب‌تری تمام می‌شود. مشتریان این کشورها به طور معمول به دنبال بازار باکیفیت و لوکس نیستند، به همین دلیل اگر مسیر ریلی برای صادرات هموار شود، تولید و صادرات محصولات ایرانی افزایش می‌یابد. اتصال ریل آهن ایران به سوریه حسن‌های بسیاری دارد؛ چراکه برای صادرات امنیت بیشتری دارد و هزینه‌ها و میزان توقف و ایست‌های گمرکی را کاهش می‌دهد.

سینا گلکاری‌حق / فعال حوزه کاشی و سرامیک

عناوین برگزیده