تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۴۶۲۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سید علی حسینی خبر داد:

بورس انرژی آماده برای تامین مالی زغال سنگی ها

می متالز - مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به ظرفیت های بازار سرمایه برای پذیرش سهام و همچنین عرضه محصولات شرکت های فعال در صنعت زغال سنگ گفت: بورس انرژی آماده کمک به تامین مالی این فعالان و تقویت صادرات آنها از طریق رینگ صادراتی است.
بورس انرژی آماده برای تامین مالی زغال سنگی ها

به گزارش می متالز، جمعی از اعضای انجمن زغال سنگ ایران متشکل از مدیران عامل شرکت های فعال در این صنعت در دیدار با دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران ارشد بازار سرمایه ضمن ابزار علاقمندی خود برای بهره گیری از مزایای بازار سرمایه، از تسریع برای ورود شرکت های فعال در این صنعت به بورس و فرابورس و همچنین راه اندازی رینگ صادراتی زغال سنگ در بورس انرژی استقبال کردند.

در این دیدار مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن تشریح وضعیت کلی صنعت زغال سنگ در کشور گفت: بیش از یک میلیارد و دویست تن زغال سنگ ذخایر قطعی در ایران وجود دارد، اما سالانه تنها 3.5 تا 4 میلیون تن از این محصول استراتژیک  استخراج می شود و در سال 97 حدود 580 هزارتن زغالسنگ وارد و حدود 333 هزارتن صادرات زغال سنگ داشته ایم.

سید علی حسینی با اشاره به آخرین تصمیم گیری ها برای تعیین فرمول قیمت زغال سنگ بر اساس 26.5 درصد میانگین ماهانه قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، گفت: چنانچه بطور فرضی قیمت های کنونی این محصول را در نظر بگیریم می توان به ارزش بازار 4 هزار میلیارد تومانی زغال سنگ در میان سایر صنایع کشور پی برد.

وی شروع فعالیت رسمی بورس انرژی ایران با معامله 200 تن زغال سنگ حرارتی کرمان در 19 اسفند ماه 1391 را یاد آور شد و گفت:در آن روز علاوه بر 600 تن قطران زرند و 2 هزار و 856 مگاوات ساعت برق، زغال سنگ حرارتی مجتمع زغال سنگ کرمان به قیمت پایه هر کیلو گرم 5 هزار ریال عرضه شد اما در ادامه، این معاملات به دلایلی از جمله نبود مکانیزم قیمت گذاری زغال سنگ در کشو ، چندان رونق نداشت.

سخنگوی بورس انرژی ایران با اشاره به ظرفیت های بازار سرمایه برای فعالان صنعت زغال سنگ در کشور عنوان کرد:علاوه بر امکان فرایندی شفاف و منصفانه برای تسویه معاملات، شرکت های فعال در صنعت زغال سنگ می توانند با استفاده از ابزار های مالی اسلامی از جمله تعریف اوراق سلف موازی استاندارد زغال سنگ اقدام به تامین نقدینگی از طریق بستر بورس انرژی نمایند.

حسینی با اعلام آمادگی بازار سرمایه برای پذیرش شرکت های فعال در صنعت زغال سنگ در بورس و فرابورس ایران، گفت:برای جذب و توسعه سرمایه گذاری های بیشتر در صنعت استراتژیک زغال سنگ، پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت های فعال در صنعت زغال سنگ در بازار سهام از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی به حضور سه شرکت معدنی زغال سنگ در بورس انرژی ایران اشاره کرد و افزود:شروع فعالیت بورس انرژی ایران در سال 1391 با پذیرش و عرضه محصولات شرکت زغال سنگ کرمان بود و پس از آن نیز محصولات شرکت های زغال سنگ البرز مرکزی، البرز شرقی، پرورده طبس و سامان کاوش طبس پذیرش شدند اما به دلیل عدم عرضه محصول، پذیرش آنها لغو شد.

حسینی با اشاره به امکان استفاده از قرارداد های بلند مدت در بورس انرژی افزود: اختلاف بر سر قیمت زغال سنگ با سازوکارهای دقیق قیمت گذاری و با رعایت انصاف میان عرضه و تقاضا می تواند به عنوان مزیت حضور فعالان صنعت زغال سنگ در بازار سرمایه تلقی شود و تعریف مدل برای قراردادهای بلندمدت عرضه محصولات در سازوکاری شفاف و عادلانه از طریق بورس انرژی ایران مهیا است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با برشمردن مزایای حضور فعالان صنعت زغال سنگ در این بازار گفت: شفافیت معاملاتی، امکان مدیریت ریسک، استفاده از شبکه های معاملاتی بزرگ ،ایستگاه های معاملاتی متعدد حدود یکصد شرکت کارگزاری فعال در کشور، نظام قیمت گذاری بر پایه عرضه و تقاضا، کاهش شدید هزینه معاملات نسبت به هزینه های رسمی و غیر رسمی در بازار غیر بورسی، جمع آوری داده های یکجا از تولید، فروش و تحلیل جامع آنها و یا تسهیل در استخراج سوابق معاملاتی کالا براساس سری های زمانی مختلف از جمله مزیت های حضور بخش خصوصی در بورس انرژی است.

در عین حال وجود مراجع حل اختلاف و کمیته های نظارتی و انضباطی در بازار سرمایه این امکان را ایجاد کرده که نهاد ناظر بر این بازار ضمن رعایت بی طرفی و بدون مراجعه به محاکم قضایی، اختلافات میان تولید کننده و مصرف کننده را بر اساس ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار کشور حل و فصل نماید.

به باور حسینی هم اکنون صنایع بسیاری در بازار سرمایه توانسته اند پس از ورود به این بازار از رشد و توسعه قابل توجهی در صنعت و کسب و پیشه خود برخوردار شوند بطوریکه این بالندگی روز افزون در مبان صنایع 37 گانه پذیرش شده در بازار سرمایه کشور  به خوبی نمایان است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران تصریح کرد:رقابت منصفانه و شفافیت در بازار سرمایه می تواند به پیشگیری از رانت و فساد در میان شرکت هایی که امکان حضور در این بازار را یافته اند کمک شایانی نماید.

حسینی در خاتمه یادآور شد: فرآیند پذیرش شرکت زغال سنگ پرورده طبس در بورس انرژی به تازگی آغاز شده و انتظار می رود با حضور پررنگ تر شرکت های فعال در این صنعت امکان عرضه محصولات آنها از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی نیز فراهم شود.

عناوین برگزیده