تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۵۰۴۷۸
سرویس خبر : محیط زیست

ارزش‌گذاری زمین پروژه گردشگری تنگ تکاب به قیمت بلیت مترو+متن نامه

می متالز - با اعلام خبر ارزش‌گذاری زمین‌های پروژه گردشگری تنگ تکاب به قیمت 1200 تومان از سوی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان نماینده خوزستان و امام جمعه موقت بهبهان به این طرح واکنش نشان دادند.
ارزش‌گذاری زمین پروژه گردشگری تنگ تکاب به قیمت بلیت مترو+متن نامه

به گزارش می متالز، پس از اینکه هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان  در نامه‌ای خطاب به شورای حفاظت از حقوق بیت المال اعلام کرد که  زمین‌های پروژه گردشگری تنگ تکاب که چندی پیش با شکایت شبکه تشکل‌های محیط زیستی خوزستان متوقف شد، با ارزش معادل یک بلیط مترو (هزار و دویست تومان) واگذار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین طواف امام جمعه موقت و جوان شهرستان بهبهان در خطبه نماز جمعه از تلاش برخی از افراد برای شروع مجدد پروژه خلاف قانون تنگ تکاب سخن گفت و آن‌را راهی برای پول به جیب زدن و ساخت ویلا برای برخی افراد خواند.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار توئیتی در مورد تنگ تکاب و منطقه حفاظت شده خائیز نوشت: تنگ تکاب و منطقه حفاظت شده خائیز زیستگاه پلنگ،کل و بز وحشی، کاراکال، کبک، تیهو و .... است. با طرح‌هایی به مانند شهرک گردشگری این زیستگاه غنی در خوزستان نابود می‌شود. حسب دستورالعمل‌ها مناطق حفاظت شده فاقد زون تفرجی است و احداث بنایی در تکاب مشکل‌زا خواهد بود.

اما عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست سه‌شنبه هفته پیش در جریان یک نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره  موافقت سازمان محیط زیست برای فعالیت پروژه گردشگری تنگ تکاب در یک منطقه حفاظت شده عنوان کرد: انجام این پروژه خلاف قانون نیست چرا که این منطقه جزء مستثنیات محسوب می‌شود و دلیلی برای توقف آن وجود ندارد البته به نحوه ساخت و سازها ایراد وارد شده بود که با اصلاح آن مجددا از سر گرفته خواهد شد.

پروژه گردشگری تنگ تکاب با شکایت شبکه تشکل‌های محیط زیستی خوزستان حدود سه ماه پیش متوقف شده بود، محمد داسمه وکیل مدافع شبکه تشکل‌های محیط زیستی خوزستان در آن زمان درباره علت توقف این پروژه گفت:  این پروژه به دلیل نقض قوانین و سند ملی محیط زیست با شکایت فعالان محیط زیست متوقف شد. با صدور این دستور توقف اجرای پروژه ساخت و سازهای انجام گرفته در این پروژه با حکم دادستان تخریب و عملیات اجرایی آن تا رسیدگی نهایی متوقف شده بود.

داسمه پس از مشخص شدن قیمت ارزش‌گذاری زمین‌های این پروژه گفت: زمین‌های ارزشمند این منطقه حفاظت شده با قیمت ۱۲۰۰ تومان در سال ۹۷ در کمیسیون تقویم اراضی زراعی و باغی ارزشگذاری شده‌اند در حالیکه طبق قانون این زمین‌ها باید به قیمت روز ارزش‌گذاری می‌شدند.

فرخ کدخدا مالک و مجری طرح منطقه نمونه گردشگری تنگ‌تکاب پیش از این در‌مورد جزئیات این طرح گفته است: این طرح طبق یک فرآیند کاملا قانونی و با اخذ کلیه مجوزهای لازم از ادارات و سازمان‌ها و کارگروه‌های اختصاصی از جمله سازمان محیط‌زیست در استان و تهران آغاز شده است.

به گفته مجری این طرح قرار بود پروژه گردشگری تنگ تکاب در 32 هکتار زمین تاسیس شود که تقریبا در 15درصد از کل اراضی در نظر گرفته شده، ابنیه‌سازی شود و بیش از 10 هکتار آن فضای جنگلی و درختی باشد. کدخدا گفته که در این طرح گردشگری جایی برای شهربازی، هتل یا سینما و تله‌کابین در نظر گرفته نشده و این طرح کاملا حالت بوم‌گردی دارد و تمام فضاها‌ براساس زیست بوم خواهد بود.

از آنجا که در سند ملی محیط‌زیست تعیین شده که ایران باید به رتبه اول منطقه‌ای در افزایش مساحت عرصه‌های مناطق چهارگانه و ارتقاع امنیت زیستگاه و حیات‌وحش دست یابد و همچنین براساس یکی از فصول این سند که زیرمجموعه بخش کمیت‌های مطلوب است، ایران باید از سال 90 تا افق 1404 عرصه مناطق چهارگانه‌اش را از 11 درصد به 17 درصد ارتقاع بدهد، پروژه تنگ‌تکاب که مقرر کرده تا در زمینی با مساحت 32 هکتار تاسیس شود، بدیهی است که اگر در این مساحت ساخت و ساز و حصارکشی صورت گیرد، عرصه مناطق چهارگانه کاهش می‌یابد و این دقیقا برخلاف این سه بخش از سند ملی محیط‌زیست است که از سوی دادستانی کل کشور نیز مغایر تشخیص داده شده است.»

آنطور که داسمه گفته است، مناطق حفاظت شده اساساً فاقد زون تفرجی گسترده و متمرکز است و از آنجا که پروژه تنگ‌تکاب این قانون را زیر پا گذاشته‌، تخلف به حساب می‌آید.

هر متر مربع از 32 هکتار زمینی که قرار بود‌ پروژه گردشگری تنگ‌تکاب در آن اجرا شود، 1200 تومان ارزش‌گذاری شده است. این در حالی است که قیمت روز هر متر مربع زمین در تنگ‌تکاب 300 هزار تومان است.

این قیمت اما براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری در شرایطی طرح «عادی» انجام شده است، اما پروژه گردشگری تنگ‌تکاب که به گفته مجری سرمایه‌گذارش، یک شهرک مدرن و شیک به حساب می‌آید. پس باید قیمت‌ زمین‌ها از قیمت روز هم بالاتر رود. از آنجا که کمیسیون تقویم املاک و اراضی که متشکل از نمایندگانی از سه سازمان‌های دولتی است، وظیفه تعیین قیمت زمین‌ها را دارند، چنین قیمت‌گذاری کمی تعجب بر‌انگیز است. اما به گفته داسمه علت قیمت‌گذاری پایین بر روی زمین‌های پروژه تنگ‌تکاب فشارهای برخی مدیران از سوی کمیسیون تقویم املاک و اراضی بوده است.

عناوین برگزیده