تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۵۰۶۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
افتتاح کارخانه تولید بنتونیت در شرکت فولاد سنگان

طرح ایجاد واحدهای پایلوت در دستور کار «فولاد»

می متالز - همزمان با افتتاح کارخانه تولید بنتونیت در شرکت فولاد سنگان، در جلسه کمیته مدیریت فولادمبارکه، مطالعه طرح ایجاد واحدهای پایلوت در دستور کار شرکت قرار گرفت.
طرح ایجاد واحدهای پایلوت در دستور کار «فولاد»

به گزارش می متالز، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه در این بخش با اشاره به اهمیت توسعه تولید محصول‌های ویژه در شرکت گفت: تیم‌های تحقیقاتی در شرکت باید برای گسترش تولید محصولات خاص برنامه‌های مدونی داشته باشند و با همکاری واحدهای تولیدکننده شرایطی فراهم کنند تا هرگاه نیاز باشد، محصولات جدید را به هر میزان که سفارش داشته باشیم، تولید کنند و توانمندی تولید پایدار در شرکت همچنان با قوت و صلابت ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد یک واحد پایلوت برای تولید برخی محصول‌های جدید در نواحی تصریح کرد: همان‌گونه که این واحد پایلوت در ناحیه آهن‌سازی شرکت وجود دارد، باید با مطالعه طرح و بررسی‌های دقیق به سمتی حرکت کنیم که در واحدهای پایلوتِ کوچک‌تر از خطوط اصلی، ابتدا محصولات جدید تولید شود تا بتوان با صرف کمترین هزینه در مواد اولیه، نیروی انسانی و وقت، به اطلاعات تولید محصول جدید دست یافت.

در این صورت تصمیم‌گیری برای ورود به تولید انواع محصول‌های به‌صرفه‌تر است و با خطای کمتری مواجه خواهد بود. پس از آن، موضوع تامین سنگ‌آهن و میزان موجودی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی شرکت مطرح شد و عظیمیان در این خصوص تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده کشور به‌زودی مشکل تامین سنگ‌آهن فولادسازان کشور نیز برطرف می‌شود.

افتتاح کارخانه تولید بنتونیت در شرکت فولاد سنگان

همچنین کارخانه تولید بنتونیت شرکت فولاد سنگان با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال و با اتکا به توانمندی شرکت صنعتی و معدنی آتیه‌فولاد نقش‌جهان افتتاح شد. علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان افتتاح با تاکید اینکه پیش از احداث کارخانه این ماده از خارج از منطقه تامین می‌شد،گفت: ظرفیت این کارخانه تا ۲۰۰ هزار تن قابل ‌افزایش است. با احداث و بهره‌برداری از کارخانه تولید بنتونیت در فولاد سنگان به‌طور مستقیم برای ۲۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

مدیرعامل فولاد سنگان با تاکید اینکه این کارخانه نیاز گندله‌سازی ۵ میلیون تنی شرکت فولاد سنگان و سایر شرکت‌های منطقه را تامین می‌کند، اظهار کرد: این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری اولیه  14 میلیارد تومان احداث شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان پیشرفت پروژه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان تصریح کرد: این خط تولید نیز در چند ماه آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان با بیان اینکه برای بهره‌برداری از خط تولید این کارخانه نیز استفاده حداکثری از نیروهای بومی در دستور کار قرار دارد، گفت: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد. امرایی کارخانه کنسانتره را بزرگ‌ترین کارخانه ۵ میلیون تنی شرق کشور دانست و با تاکید اینکه این کارخانه نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین مواد اولیه پایدار برای شرکت فولادمبارکه دارد، گفت: به بهره‌برداری رساندن این خط تولید تا پایان سال‌جاری در دستور کار است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی در خطوط تولید اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه، این پروژه برای اولین بار در ایران با استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته و مطابق با آخرین استانداردهای زیست‌محیطی اجرا شده است، به‌نحوی‌که در فرآیند تولید آن حدود ۷۰ درصد آب مصرفی به چرخه تولید بازگردانده می‌شود. درحال‌حاضر ۸۰۰ نفر در دو شیفت به‌صورت پیوسته برای تکمیل این پروژه فعالیت می‌کنند.

محمدیاسر طیب‌نیا، معاون خرید فولادمبارکه نیز در این مراسم گفت: این کارخانه با توجه به راهبردهای فولادمبارکه و به‌منظور تکمیل زنجیره فولاد احداث شده است. طیب‌نیا تصریح کرد: در منطقه سنگان سرمایه‌گذاری زیادی در بخش تامین مواد اولیه صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آینده با بهره‌برداری از این کارخانه، بخشی از زنجیره تامین تکمیل شود. به‌طورقطع بهره‌برداری از پروژه پنج میلیون تنی کنسانتره فولاد سنگان نقش مهمی در تامین مواد اولیه و کاهش ریسک تامین مواد اولیه برای فولاد مبارکه به‌دنبال خواهد داشت.

معاون خرید فولاد مبارکه میزان نیاز بنتونیت را ۱۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: این کارخانه در سال رونق تولید، به‌‌رغم وجود تحریم‌ها، به مدار تولید اضافه شد.

عناوین برگزیده