تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۵۰۹۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شستا تا پایان مهرماه به طور کامل به بورس می‌رود

می متالز - نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس و وزیر تعاون به منظور بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار، معلولان، کارگران و کودکان کار برگزار شد.
شستا تا پایان مهرماه به طور کامل به بورس می‌رود

به گزارش می متالز، نشست اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته (یکشنبه 27 مرداد) با تلاش زهرا ساعی رئیس کمیته اجتماعی این فراکسیون به منظور بررسی مشکلات قشر آسیب‌پذیر کشور اعم از زنان سرپرست خانوار، معلولان، کارگران و کودکان کار برگزار شد.

بی‌توجهی به اجرای قانون حمایت از معلولان زیبنده کشور نیست

زهرا ساعی  رئیس کمیته اجتماعی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از اهمیت بسزایی برخوردار است، یادآور شد: ما از سال 93 این طرح را به صورت پایلوت در شهر ری اجرا کردیم و تلاش شد که به صورت هدفمند و مدون به طور پیوسته اجرا شود، ضمن اینکه در برنامه ششم توسعه نیز برای اولین بار این موضوع لحاظ شد و مقرر شد که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری متولی نظارت بر این بخش باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مطالبات زنان سرپرست خانوار فانتزی نیست که نسبت به آن بی تفاوت باشیم افزود: هم اکنون لازم است مشکلات این بخش اولویت بندی شود تا این زنان در شرایط اقتصادی کنونی آسیب نبینند، ضمن اینکه این مورد درخصوص زنان بدسرپرست نیز که واقعا از وضعیت نامناسبی برخوردارند، مصداق دارد.

وی تاکید کرد: وزارت تعاون باید به صورت هدفمند طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار دهد و با تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور شناسایی جامعه هدف برای مهارت آموزی آنها درسراسر کشور برنامه ریزی کند، بنابراین می طلبد که در همین نشست تحقق این مهم را کلید بزنیم و تمام نمایندگان زن مجلس نیز در قالب نماینده معین روند اجرای این طرح را در کل کشور بررسی کنند.

رئیس کمیته اجتماعی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه از وزیر تعاون خواست تا روند رفع مشکل همسازن سازی حقوق بازنشستگان را تسریع بخشد، چرا که در شرایط اقتصادی کنونی با مشکلات عدیده ای مواجهند.

ساعی در پایان با تاکید بر ضرورت اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان که بعد از گذشت 14 سال در مجلس دهم مصوب شده است، یادآور شد: یارانه کنونی که به معلولان پرداخت می شود، کفاف زندگی آنها را نمی دهد، ضمن اینکه مشکل اشتغال این قشر وضعیت آزاردهنده ای برای آنها ایجاد کرده است. همچنین هزینه مسکن و درمان آنها نیازمند رسیدگی است، بنابراین تاخیر در اجرای این قانون زیبنده این کشور نیست.

بیمه خبرنگاران و تامین امنیت شغلی این قشر باید مورد توجه قرار گیرد

فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر تعاون برای اجرای ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر رعایت عدالت جنسیتی در به کارگیری مدیران زن افزود: انتظار داریم آقای شریعتمداری به منظور رفع مشکلات اقشار آسیب پذیر کشور بازدیدی از حوزه های انخابیه نمایندگان زن در کشور داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به وضعیت خبرنگاران خطاب به وزیر تعاون تصریح کرد: آنچه مسلم است خبرنگاران صدای رسای جامعه هستند و روند شفاف سازی در کشور را دیده بانی می کنند، بنابراین می طلبد که توجه به بیمه خبرنگاران و تامین امنیت شغلی آنها در اولویت دستور کار این وازرتخانه قرار گیرد.

اولادقباد در پایان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای کاهش آسیب های اجتماعی همچون کودکان کار، طلاق، حاشیه نشینی و.... به فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

شریعتمداری گفت: هم اکنون 3 هزار و 642 گروه خودیار با میانگین 16 نفر در سطح کشور در 1508 روستا، 12 شهرستان و 21 استان کشور مشغول فعالیت بوده و 59 هزار و 500 نفر از جوانان عضو این گروه ها هستند که 93 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند  و 22 میلیارد و 100 میلیون تومان از طریق مالی خود از منابع مردمی جهت تامین اعتبارات اجرای طرح توانمندسازی در این بخش تامین شده است. همچنین 79 هزار فقره وام داخلی توسط این گروه ها پرداخت شده است و 3535 وام از طریق بانک های عامل با ارزش 103 میلیارد تومان به این گروه ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایری نتوانسته اند به دلیل پرداخت سهم کارفرما و دولت از محل صندوق هدفمندی یارانه ها به حد واقعی برسند، از پوشش 25 درصدی کشور در این زمینه خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه تامین مسکن معلولان تاکید کرد: تاکنون 6520 خانه معلولان تحویل داده شده، ضمن اینکه بعد از تجلیل از خیرین سراسر کشور در مشهد آنها متعهد شدند که تامین هزینه های ساخت 6800 خانه دیگر برای معلولان را متقبل شوند کما اینکه 17 میلیارد تومان در این خصوص ثبت و قرار شد همین میزان مبلغ را نیز این وزارتخانه پرداخت کند، از سوی دیگر برای ساخت 7 هزار واحد مسکن با قرارگاه خاتم نیز قرارداد بستیم.

وی در مورد بیمه اجتماعی زنان و دختران افزود: 51 هزار و 500 نفر از زنان و دختران روستایی تا پایان سال گذشته تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و حدود 1900 نفر نیز در سال 98 در حوزه تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند، همچنین در مورد اجرای بند (ب) ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها 51 هزار نفر از زنان جامعه شهری بین 18 تا 50 سال تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

شریعتمداری در ادامه از ایجاد 9 هزار کارگاه آموزشی در سال 97 برای اطلاع رسانی از مزایای تامین اجتماعی در حوزه مهارت های کارآفرینی توسط سازمان بهزیستی خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت منابع بر اشکالات عدیده موجود در قانون تعاون اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه اعتبارات لازم برای پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن 2004 نفر از مددجویان را از خانوار مددجویان را تامین کرد، همچنین از 124 نفر از فعالان اورژانس اجتماعی که حین خدمت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، قدردانی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حمایت از 56 هزار خانوار دارای فرزندان چندقلو، معافیت سربازی برای سرپرستان خانوار با همکاری دفتر حفاظت فرماندهی کل قوا، تامین بسته های غذایی برای سرپرست خانوارهای دارای بیش از 3 فرزند، انجام غربالگری سلامت جسمی برای 7 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار در سال 97 و یک هزار نفر از آنها در سال 98، ایجاد اشتغال برای 15 هزار و 930 نفر از کارآفرینان سرپرست خانوار، شفاف سازی در نحوه اعطای وام های با سود 4 درصد و به کارگیری 1800 ناظر برای نظارت بر این بخش و تخصیص 201 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی و جوانگرایی در سیستم مدیریتی از دیگر اقدامات این وزارتخانه یاد کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص نحوه فعالیت شستا یادآور شد: قرار بر این شده که تا پایان مهرماه شستا به طور کامل در بورس قرار گیرد و حرکت این وزارتخانه در این خصوص از بنگاه داری به سمت سهام داری خواهد بود.

شریعتمداری در پایان با اشاره به آمار مدیران زن در این وزارتخانه عنوان کرد: تعداد مدیران زن در سطح عالی در دولت دوازدهم از 2 نفر به 7 نفر، در سطح مدیریت میانی از 211 به 275 و در سطح پایه از 689 نفر به 924 نفر افزایش یافته است.

عناوین برگزیده