تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۱:۱۱
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۵۱۰۶۱
سرویس خبر : انرژی

اقدامات ایران و افغانستان برای تبدیل شدن به‌هاب انرژی

می متالز - وزیر نیرو با اشاره به سفر این هفته مدیران ارشد صنعت برق کشورمان به افغانستان گفت: در این سفر توافقات خوبی در زمینه برق‌رسانی به ساکنان مناطق مرزی حاصل شده است.
اقدامات ایران و افغانستان برای تبدیل شدن به‌هاب انرژی

به گزارش می متالز، وزیر نیرو با اشاره به سفر این هفته مدیران ارشد صنعت برق کشورمان به افغانستان گفت: در این سفر توافقات خوبی در زمینه برق‌رسانی به ساکنان مناطق مرزی حاصل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان، رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان در مراسم یکصدمین سالگرد استقلال افغانستان با تبریک فرا رسیدن این روز به ملت و دولت این کشور، گفت: وزارت نیرو به‌عنوان مسوول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور آماده هرگونه همکاری به‌منظور تحرک‌بخشی بیش از پیش به روابط دو کشور با هدف غایی توسعه فراگیر روابط و ایجاد رفاه همه‌جانبه برای مردم ایران و افغانستان است.

وی تصریح کرد: مسوولان دو کشور با نگاه به آینده و توسعه بیش از پیش روابط در حال مهیا کردن زمینه و بستر امضای سند جامع همکاری‌ها هستند که مقدمات آن با تشکیل کمیته‌های پنج‌گانه و انجام مذاکرات مرتبط با آن در دو سال گذشته فراهم شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در حوزه تجارت و ترانزیت نیز روابط دو کشور در سطح مناسب و خوبی قرار دارد، گفت: دو کشور تصمیم دارند با پیدا کردن راه‌حل‌هایی نسبت به متعادل کردن تبادلات تجاری اقدام کرده و در حوزه ترانزیت نیز به خوبی از ظرفیت‌های بندر چابهار بهره‌برداری کنند.

اردکانیان با اشاره به اینکه این مسائل در سفر اخیرش به افغانستان و دیدار با مسوولان ارشد این کشور مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: با توجه به اراده مقامات دو کشور به توسعه روابط با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود دوجانبه و منطقه‌ای امیدواریم با برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک شاهد تحرک بیشتری در روابط دو کشور باشیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: دو کشور به شکل جدی در تلاشند تا با فعال کردن مکانیزم مهم کمیسیون مشترک اقتصادی نسبت به گسترش همه‌جانبه روابط در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری‌های برقی، نفت و گاز، آموزش نیروی انسانی مورد نیاز و متناسب روند توسعه، توسعه پایدار حوضه‌های آبریز مشترک، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی تولید انرژی مانند باد و خورشید با هدف رفع نیازمندی‌ها و صدور آن به دیگر کشورهای منطقه، تبدیل شدن به‌هاب انرژی منطقه و اتصال منطقه تولید (آسیای مرکزی) به منطقه مصرف (آسیای جنوبی) اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در راستای حرکت در همین مسیر و تسریع در دستیابی به اهداف مورد اشاره، همین امروز و مصادف با روز استقلال کشور افغانستان یک هیات بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون امور برق و انرژی وزارت نیروی ایران برای توسعه همکاری‌ها و پیگیری توافقات صورت گرفته در افغانستان به‌سر می‌برد و به توافقات خوبی در زمینه برق‌رسانی به ساکنان مناطق مرزی از جمله شهر زرنج، افزایش سطح همکاری‌های برقی، فروش بلندمدت برق با افزایش میزان صادرات، رفع نیازمندی‌های صنعت برق افغانستان، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها و ترانسفورماتورهای شرکت برشنا، کاهش هدررفت انرژی و ... دست یافته‌اند.

اردکانیان در پایان چشم‌انداز مناسبات دو کشور در آینده را بسیار روشن ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم روزی به جایی برسیم که در میان ما فقط یک خط مرزی ساده برای تشخیص حدود دو کشور برقرار باشد و نه بیشتر. نه در دل‌های ما مرزی وجود داشته باشد، نه بر زبان‌های ما و نه در مناسبات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما.

عناوین برگزیده