تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۵:۰۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۵۱۰۸۶
سرویس خبر : انرژی

رتبه‌بندی دارندگان رکورد رشد تولید نفت و گاز

می متالز - شرکت گازپروم روسیه در بیش از پنج سال گذشته بالاترین رشد تولید را در میان شرکت‌های تولیدکننده انرژی جهان داشته است.
رتبه‌بندی دارندگان رکورد رشد تولید نفت و گاز

به گزارش می متالز، شرکت گازپروم روسیه در بیش از پنج سال گذشته بالاترین رشد تولید را در میان شرکت‌های تولیدکننده انرژی جهان داشته است. به گزارش رویترز، شرکت ریستادانرژی با بررسی تولید تمامی شرکت‌های تولید و اکتشاف جهان به رتبه‌بندی آنها بر مبنای رشد تولید از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ پرداخت و براساس این رتبه‌بندی، گازپروم در رده نخست قرار گرفت و پس از آن تولیدکنندگان گاز شیل در آمریکا و چین قرار گرفتند؛ در‌حالی‌که شرکت BP نیز در میان سایر غول‌های نفتی بالاتر ایستاد. منابع موجود در خشکی، خواه مرسوم یا غیرمرسوم، بزرگ‌ترین منبع رشد بودند.

اسپن ارلینگستن، مدیر تحقیقات بالادستی در شرکت ریستاد انرژی در این‌باره گفت: گازپروم در زمینه رشد تولید در میان شرکت‌ها پیشرو بود و تنها شرکتی بود که طی پنج سال گذشته معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز رشد تولید داشت.

این رشد تولید عمدتا مربوط به منابع مرسوم بود و گاز سهم کلیدی در رشد تولید داشت. رشد تولید یک معیار عملکرد مهم برای شرکت‌های اکتشاف و تولید است. این معیار معمولا از سوی شرکت‌های فعال در بخش بالادستی برای اثبات رشد دارایی‌هایشان به سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از گازپروم، شرکت پتروچاینا با رشد تولید حدود ۷۳۰ هزار بشکه در روز در رتبه دوم قرار گرفت. رشد تولید این شرکت نیز عمدتا مربوط به تولید مرسوم گاز و همچنین رشد گازشیل بود. رتبه سوم به شرکت شیل EQT رسید که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکا است و تولیدش را طی پنج سال گذشته معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز یا ۳۴۰ درصد بالا برده است.

به گفته تحلیلگر ریستاد انرژی، پس از غول‌های نفتی دولتی در روسیه و چین، غول‌های نفتی خصوصی و شرکت‌های شیل سریع‌ترین نرخ رشد را در ۵ سال گذشته تجربه کردند. در میان غول‌های نفتی خصوصی، شرکت BP بزرگ‌ترین رشد تولید را از سال ۲۰۱۴ داشت و تولیدش را مجموعا معادل ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش داد.

عمده افزایش تولید این شرکت مربوط به فعالیت‌هایش در خاورمیانه به‌خصوص میدان نفتی رومیله عراق و همچنین آمریکای‌شمالی بود. پنج شرکت بزرگ شامل BP، شل، توتال، شورون و انی در فهرست ۱۵ شرکت اکتشاف و تولید ریستاد انرژی که سریع‌ترین نرخ رشد تولید را طی پنج سال گذشته داشتند، قرار گرفتند. اما اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس در این فهرست غایب بودند.

  رشد ارزش قراردادهای نفت و گاز

همچنین قراردادهای مهندسی و ساخت و ساز بزرگ برای پروژه‌های LNG، مجموع ارزش قراردادهای صنعت نفت و گاز را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به ۴۲ میلیارد دلار افزایش داد. به گزارش اویل‌پرایس، شرکت گلوبال‌دیتا به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد این رقم ۷۹درصد در مقایسه با ارزش قراردادهای سه ماهه نخست سال میلادی جاری رشد نشان می‌دهد.

طبق ارزیابی‌های شرکت گلوبال‌دیتا، ارزش قراردادهای بخش نفت و گاز جهان در سه ماهه نخست امسال به 23.4 میلیارد دلار رسید. در سه ماهه دوم چند قرارداد مهندسی، تامین و ساخت برای پروژه‌های LNG ارزش مجموع قراردادهای نفت و گاز را تقریبا دوبرابر کرد.

برخی از این قراردادهای بزرگ شامل توافق 9.57 میلیارد دلاری شرکت «بچتل» با «تکست‌دیکید» برای پروژه LNG ریوگرانده در تگزاس بود و همچنین یک جوینت‌ونچر میان مک‌درموت، سایپم و چیودا قراردادی به ارزش هشت میلیارد دلار را با شرکت آنادارکوپترولیوم برای توسعه منطقه یک LNG موزامبیک امضا کرد.

براساس تحلیل شرکت گلوبال‌دیتا، از نظر شمار قراردادها در سه ماهه دوم، بخش بالادستی شاهد امضای ۸۵۸ قرارداد بود که ۷۱ درصد کل قراردادها به‌شمار می‌آمد، در حالی که بخش میان‌دستی ۲۴۵ قرارداد و پایین‌دستی (پتروشیمی) ۱۰۰ قرارداد داشتند.

درست پس از پایان سه ماه دوم غول نفتی آرامکوی عربستان‌سعودی در اوایل جولای قراردادهای بزرگی را در بخش بالادستی امضا کرد و ۳۴ قرارداد به ارزش ۱۸ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید نفت دو میدان به میزان ۵۵۰ هزار بشکه در روز و حفظ ظرفیت تولیدش در ۱۲ میلیون بشکه در روز تا اوایل دهه ۲۰۲۰ اعطا کرد.

عناوین برگزیده