تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۱۲۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جهش بورس در غیاب فروشندگان/شاخص بر بام 266 هزار واحد

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(30 مرداد)

می متالز - شاخص بورس تهران در جریان معاملات آخرین روز کاری مردادماه 1.2 درصد ارتفاع گرفت و برای نخستین بار قدم به کانال 266 هزار واحد نهاد. الگوی عام حاکم بر معاملات تفاوت چندان معناداری با روزهای گذشته ندارد: همچنان سهم‌های کوچک و متوسط در مقایسه با بزرگان کالایی با سرعت بیشتری در حال تاخت‌وتاز به سمت مرزهای جدید هستند.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه(30 مرداد)

به گزارش می متالز، اما برخلاف روزهای قبل که فشار عمومی فروش در نیمه دوم معاملات شاخص را وادار به عقب‌نشینی از سقف روزانه می‌کرد، امروز، نماگر اصلی بازار در غیاب فروشندگان روند صعودی خود را ضمن رشد فزاینده تقاضا تا پایان معاملات حفظ کرد.

 آخرین روز کاری مرداد مصادف است با ثبت رکوردی جدید برای شاخص کل سهام. رشد تقریبا فراگیر و همه‌جانبه تقاضا در 90 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی(273 نماد از 308 نماد) سبب شد تا دماسنج اصلی سهام در جریان معاملات امروز بیش از 3 هزار واحد ارتفاع بگیرد و به سطح 266 هزار واحدی دست یابد.

مهمترین انگیزه‌های خریداران امروز در تالار شیشه‌ای را می‌توان ذیل سه عنوان کلی دسته‌بندی کرد. از یک سو، بادهای افزایش سرمایه (چه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و چه از محل سود انباشته) در بازار همچنان در حال وزیدن است و تقاضای قدرتمندی را در طیفی از سهم‌ها به دنبال داشته است. از طرف دیگر، بازار جهانی با دریافت سیگنال‌های موافق از جبهه‌های نبرد تجاری در آرامشی نسبی به سر می‌برد و پالس‌های مثبتی به وابستگان بورسی فرستاده یا دست کم از شدت فشارها تا حدودی کاسته است. در عین حال، امیدواری و خوش‌بینی دوباره به نحوه عملکرد شرکت‌ها در یک ماه اخیر نیز عاملی است که به نظر می‌رسد در کنار دو عامل دیگر در تقویت انگیزه‌های فعالان بورسی نقش موثری داشته است.

سماجت صف‌نشینان مصمم

نکته جالب توجهی که در معاملات امروز وجود داشت، عدم برگشت شاخص از سقف روزانه و رشد فزاینده قیمت تا پایان معاملات بود. طی روزهای قبل غالبا روند قیمت‌ها در نیمه دوم نزولی می‌َشد و متعاقبا شاخص را وادار به عقب‌نشینی روزانه می‌کرد. این اتفاق به خصوص در معاملات پایانی هفته، یعنی در روزهای چهارشنبه، به دلیل نااطمینانی‌های نهفته در بازار جهانی پررنگ‌تر از دیگر روزهای کاری هفته روی می‌داد. اما آرایش سهامداران در دادوستدهای امروز و الگوی رشد قیمت‌ها نشان داد که بازار مصمم‌تر از روزهای قبل در حال خرید است.

اگر به صف خرید 240 میلیارد تومانی در حدود یک سوم از کل نمادهای بورسی دقت کنیم، این سماجت را در بین خریداران بهتر در خواهیم یافت. به نظر می‌رسد کاهش نسبی تنش‌ها و تلاطم‌های بازار جهانی تا حدودی اطمینان را به تالار شیشه‌ای باز گردانده است. البته موضوع رونمایی از عملکرد ماهانه که انتشار رسمی آن از جمعه همین هفته آغاز می‌شود احتمالا نقش موثری در تحریک سرمایه‌گذاران برای حضور در سمت خرید داشته است.

شکافی عمیق بین دو جبهه بورسی

شاخص کل با رشد امروز توانست بازدهی خود را از ابتدای مرداد به رقمی بیش از 5 درصد برساند . این در حالی است که شاخص هم‌وزن در همین بازه زمانی حدود 20 درصد رشد کرده است. شکاف عمیق بازدهی بین سهم‌های اصطلاحا کوچک‌تر بازار چنان بوده که این دو نماگر اختلاف 15 واحد درصدی را طی یک ماه اخیر ثبت کرده‌اند. همچنان که در گزارش‌های پیش‌تر نیز اشاره شد، عامل بخش عمده این اختلاف در بین نماگرهای بورسی، فشار ناشی از بازار جهانی بر غول‌های کالایی و امیدواری به حذف دلار موسوم به 4200 تومانی از زنجیره قیمت‌گذاری سهم‌های کوچک‌تر و افزایش نرخ‌هایی که با اهرم بالا در سودآوری این طیف از سهم‌ها منعکس می‌شود. همین اختلاف بازدهی و شتاب فزاینده رشد در کوچک‌ترهای بورسی احتمال شکل‌گیری حباب را هم بالا برده است.

عناوین برگزیده