تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۵۴۹۳۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران:

مقابله با خام فروشی یک شعار است/ سنگ فرآوری را به ثمن بخس صادر می‌کنند

می متالز - شریفی گفت: اصلی‌ترین بازار صادرات سنگ فرآوری، عراق است که سالانه 8 میلیون متر مربع را شامل می‌شود که متاسفانه ارزش افزوده که ندارد هیچ، بلکه ارزش منفی نیز دارد. با توجه به کمبود نقدینگی، رقابت منفی و حضور دلالان، شاهد هستیم که به ثمن بخس سنگ فرآوری شده را صادر می‌کنند فقط به خاطر اینکه چراغ کارخانه روشن بماند.
مقابله با خام فروشی یک شعار است/ سنگ فرآوری را به ثمن بخس صادر می‌کنند

به گزارش می متالز، احمد شریفی دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران در خصوص خام فروشی و لزوم نوسازی ماشین آلات جهت فرآوری استاندارد در این صنعت گفت: بحث خام فروشی یک شعار به ظاهر انقلابی است که اگر به آن بپردازیم به یک نتیجه می‌رسیم و اگر به باطن این شعار بپردازیم به نتیجه دیگر.

وی ادامه داد: در بحث سنگ‌های تزئینی کشور ما 30 میلیون تن ظرفیت تولید در سال دارد که اکنون با یک سوم ظرفیت یعنی نزدیک به 10 میلیون تن در حال فعالیت هستیم و همین مساله باعث شده که تعداد زیادی از سنگبری‌ها مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شوند. حالا با این وضعیت طرح مساله خام فروشی اصلا معنی و مفهوم ندارد و مطرح کردن آن یک موضوع کاملا غیرکارشناسی و شعاری است و اتفاقا این مسئله باعث کاهش اشتغال و تعطیلی واحدهای باقیمانده خواهد شد.

شریفی تصریح کرد: ما به عنوان یک انجمن تخصصی با این مسئله کاملا مخالف هستیم و حاضریم با دلایل علمی و منطقی اثبات کنیم که محدود کردن فروش و صادرات به بهانه خام فروشی باعث ضربات جبران ناپذیری به این صنعت خواهد شد.

دبیر انجمن سنگ ایران در پاسخ به این سوال که به خاطر عدم توانایی در بحث فرآوری پس باید به خام فروشی ادامه داد: باید ابتدا به دلایل عقب ماندگی در بحث فرآوری پرداخت سپس به دنبال راه حل رفت. ما ظرفیت 180 میلیون متر فرآوری سنگ در سال داریم که اکنون فقط 70 میلیون متر یعنی 35 درصد آن فعال است که 12 میلیون متر آن صادر می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین بازار صادرات سنگ فرآوری، عراق است که سالانه 8 میلیون متر مربع را شامل می‌شود که متاسفانه ارزش افزوده که ندارد هیچ، بلکه ارزش منفی نیز دارد. با توجه به کمبود نقدینگی، رقابت منفی و حضور دلالان، شاهد هستیم که به ثمن بخس سنگ فرآوری شده را صادر می‌کنند فقط به خاطر اینکه چراغ کارخانه روشن بماند.

وی تصریح کرد: وزارتخانه باید به عنوان مرجع عالی این حوزه، بحث صاردات سنگ فرآوری شده را هدایت کند و به جای اینکه فریاد بزند که خام فروشی نباید صورت بگیرد و جلوی آن باید گرفته شود مشکل نقدینگی، برگشت پول، نوسازی تجهیزات و حذف دلالان را آغاز کند. ما در کشور 450 واحد فرآوری داریم که 300 واحد دارای ماشین‌آلات استاندارد هستند و 150 واحد با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند.

شریفی یادآورشد: دولت باید با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای شرق آسیا و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی، دادان یارانه و کمک‌های مالی برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بین اللملی از این فرایند حمایت کند. مانند ترکیه که 70 درصد هزینه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را دولت پرداخت می‌کند. این‌ها روش‌های عملی برای جلوگیری از خام فروشی است نه تصمیمات یک شبه و محدود کردن خام فروشی که جز تاثیر منفی هیچ عایدی بر ای این صنعت نخواهد داشت.

عناوین برگزیده