تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۵۵۰۱۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

بازار قراضه در مظان اتهام پولشویی

می متالز - بازار ضایعات یکی از بازارهایی به‌شمار می‌رود که بدون فاکتور در آن کار می‌کنند و خریدار و فروشنده این حوزه از زیر بار مالیات ارزش‌افزوده شانه خالی می‌کنند.
بازار قراضه در مظان اتهام پولشویی

به گزارش می متالز، این بازار وسیع در کشور از آنجا که با ثبت در دفترهای رسمی کار نمی‌کنند و ساختار سنتی دارند، به‌طور معمول ۹درصد مالیات ارزش‌افزوده را پرداخت نمی‌کنند و پرداخت آن را به گردن حلقه بعدی در زنجیره تولید فلزات می‌اندازند.
از این‌رو باید بتوان این بازار سنتی را به سمت قانونمندی سوق داد و اگر این اتفاق روی ندهد، واحدهایی که در این زمینه کار می‌کنند، به نوعی در مظان اتهام پولشویی قرار می‌گیرند و فعالیت آنها زیر سوال خواهد رفت.
 بنابراین مدرنیزه کردن قراضه‌فروشی ضرورتی است که نباید از آن غافل شد. اقدام‌های اساسی باید در این راستا انجام شود و واحدهایی که نیازمند ضایعات هستند، باید تقاضای فاکتور کنند.
 در نگاه کلی به جهان امروز که جمع‌آوری ضایعات به روش مدرنیزه انجام می‌شود، روش‌های سنتی بازار ضایعات بسیار قدیمی و ناپسند است و در وهله بعد یک بازار بدون فاکتور به‌شمار می‌رود.
البته روش سنتی ضایعات روزبه‌روز در حال برچیده شدن و بازارهای مدرن‌تر و حتی اینترنتی جایگزین آن است.
 البته در زمینه بازار سنتی ضایعات باید به این نکته توجه کرد که ممکن است با ضایعاتی بدون کیفیت و گاهی حتی خطرناک روبه‌رو شویم که در صورت خرید بدون فاکتور کسی خطرات آن را برعهده نخواهد گرفت.
از این‌رو می‌طلبد که بازار سنتی ضایعات برچیده شود و هرچه بیشتر به سمت بازاری شفاف برود.

مسعود محمد/ کارشناس فولاد

عناوین برگزیده