تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۵۵۷۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برداشت غیرمجاز سرب و روی در آلبلاغ اسفراین ادامه دارد

می متالز - اگرچه منطقه معدنی آلبلاغ اسفراین از حضور سودجویان و متجاوزان به ذخایر زیرزمینی پاکسازی شده، اما برداشت غیرمجاز سرب و روی از معادن این منطقه به‌صورت پراکنده ادامه دارد.
برداشت غیرمجاز سرب و روی در آلبلاغ اسفراین ادامه دارد

به گزارش می متالز، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی روز چهارشنبه با بیان این مطلب، اظهار داشت: در چند ماه اخیر، با دخالت دستگاه های مختلف، ارتفاعات آلبلاغ شهرستان اسفراین، که برای مدتی عرصه حضور سودجویان و برداشت غیرمجاز از معادن سرب و روی شده بود، پاکسازی شد و افرادی که در آنجا مستقر شده بودند، از محل تارانده شدند.

سید اصغر مطهری افزود: این در حالی است که بر اساس گزارش های دریافتی، هنوز هم افرادی شبانه و به صورت پراکنده در محل حضور یافته و نسبت به برداشت غیرمجاز ذخایر معدنی اقدام می کنند که البته حضور این افراد نشان از وجود و فعالیت دلالان، خریداران مواد معدنی و خرید و فروش غیرقانونی این مواد دارد.

وی با بیان اینکه افراد سودجو مواد برداشت شده را با الاغ و یا به صورت کولبر، از ارتفاعات به پایین کوه منتقل می کنند، گفت: اکنون برای پایش بیشتر منطقه، گشت های سیار در جاده مسیر منتهی به ارتفاعات آلبلاغ تقویت شده است.

مطهری با اشاره به اینکه سرمای هوا، محیط بانان و قرق بانان را از ارتفاعات آلبلاغ به پایین کوه‌ها کشانده است، خاطرنشان کرد: محیط بانان و قرقبانان هنوز در منطقه حضور دارند اما با توجه به سرمای هوا، از ارتفاعات به نقاط پایین تر آمده اند که همین امر موجب فعال شدن مجدد سودجویان و متجاوزان شده است.

وی با اشاره استقرار این معدن در محدوده منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین، درباره تعیین تکلیف واگذاری منطقه برای اکتشافات معدنی، گفت: اکنون هیچ مانعی برای ایمیدرو در زمینه حضور در منطقه، حفاظت و نیز انجام کارهای مطالعاتی وجود ندارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ایمیدرو خواستار انجام کارهای اکتشافی در این منطقه است اما در این زمینه باید سازمان حفاظت محیط زیست، مجوزهای لازم را ابلاغ کند.

استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت سنگ سرب و روی معدن آلبلاغ اسفراین، امسال در ۲ حادثه منجر به ریزش کوه و مرگ ۲ نفر در این منطقه شده بود.

معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در بهار امسال با هجوم برداشت کنندگان غیرمجاز برای کندن سنگ های معدنی و فروش آن به دلالان مواجه شده بود.

این معدن در منطقه زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام مانده است.

فعالیت غیرمجاز در این معدن ۲۹ اردیبهشت با پاکسازی این منطقه از حضور سودجویان ممنوع شد و پرونده تعیین تکلیف آن در شورای عالی محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست پیگیری است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده