تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۴۸۲
کد خبر: ۶۰۵۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کفایت نیمی از ظرفیت تولید کاشی برای مصرف داخلی

می متالز - رییس انجمن‌های صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران گفت: در حال حاضر تنها ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی کاشی و سرامیک کشور برای پاسخ به مصرف داخلی کافی است و بقیه آن باید صادر شود در غیر این صورت دچار ریزش سرمایه و نیروی انسانی در این صنعت خواهیم شد.
کفایت نیمی از ظرفیت تولید کاشی برای مصرف داخلی

به گزارش می متالز،محمد روشنفکر با اشاره به مشکلات این صنعت در کشور اظهار کرد: سند راهبردی صنعت پس از ۴۰ سال با مشارکت تشکل‌های صنفی کمیته‌های کارشناسی اتاق بازرگانی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت رونمایی شده است و وزیر صنعت جدید نیز بر عملیاتی شدن آن تاکید دارد.
رییس انجمن‌های صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران تصریح کرد: این سند راهبردی دارای ۱۱ پیشران صنعتی است که صنعت کاشی و سرامیک نیز به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در میان آنها قرار دارد.
روشنفکر با اشاره به ویژگی‌های این سند راهبردی ادامه داد: در این سند بر شناسایی راهکار و  رفع موانع تولید تاکید شده است. اما پس از دو سال که از رونمایی این سند گذشته است بنا به دلایلی که مشخص نیست  هنوز عملیاتی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که صنعت کشور بسیار به آن نیاز دارد افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف صنعت است که برای تحقق آن نیاز به ارتباط صنعت و دانشگاه و بهبود فضای کسب و کار است.
رییس انجمن‌های صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران با بیان اینکه صنعت کشور اکنون نیاز به برون‌گرایی دارد، ادامه داد: آنچه تا کنون اتفاق افتاده است این بوده که صنعت برای پاسخ به مصرف داخلی فعالیت می‌کرده است. بخشی از سرمایه‌گذاری چهار میلیارد یورویی که در کاشی و سرامیک شد باید در بخش معدن و یا فرآوری خاک مورد استفاده قرار می‌گرفت، در صورتی که این اتفاق رخ نداد.
روشنفکر در همین رابطه افزود: با افزایش سرمایه گذاری بدون برنامه ریزی در این حوزه‌ها اکنون تنها ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی صنایع ایران برای پاسخگویی به مصرف داخلی کافی است و اگر برای ۵۰ درصد بلااستفاده دیگر چاره‌ای نشود صنعت کشور ضعیف‌تر و منجر به حذف بخش عظیمی از صنایع کشور خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی در اقتصاد ایران گفت: صنعتی که سال‌ها وابسته به بازار محدود داخلی بوده است و هر سال به ظرفیت تولید آن افزوده شده است اکنون به یک باره توان رقابت در صحنه‌های بین المللی را ندارد. اکنون خوشحالم که در وزارت امور خارجه معاونتی اقتصادی به وجود آمده است تا اقتصاد درون گرای کشور را بین المللی و صادرات محور کنیم.

عناوین برگزیده