تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۶۱۲۹۹

باعث تذکر به رئیس جمهور شد/ بودجه راه آهن کرمانشاه را برگردانید

می متالز - در خصوص بودجه تکمیلی راه آهن غرب کشور که صرف بدهی های دولت شده بود، نمایندگان کرمانشاه را به واکنش واداشت و رییس جمهور را در صحن علنی مجلس تذکر دادند.
باعث تذکر به رئیس جمهور شد/ بودجه راه آهن کرمانشاه را برگردانید

به گزارش می متالز، چندی پیش گزارشی با این عنوان که «بوجه تکمیلی راه آهن غرب کشور صرف پرداخت بدهی‌های دولت شده است» منتشر گردید.

موضوع گزارش بر این قرار بود که دولت پس از تقدیم لایحه ی بودجه سال ۹۸ به مجلس با آنکه وعده به توازن درست بودجه و تحقق کامل آن می‌دهد دچار تخلف می شود و ۱۶۰ میلیارد تومان از بودجه تکمیلی راه آهن غرب کشور را صرف پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی می کند.

این خلف وعده و دست درازی به بودجه‌ی تکمیلی راه آهن غرب کشور، اعتراض وزیر راه و شهر سازی را در پی دارد و وی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور ضمن تاکید براین مساله که اتمام طرح راهن آهن غرب کشور می‌تواند نقش به سزایی در تکمیل اتصال کریدور غرب به شرق کشور داشته باشد خواستار رسیدگی و بازگشت مبلغ اختصاص یافته به این طرح می‌شود.

 در بخشی از این نامه آمده است:

«همانطور که استحضار دارید، به استناد مصوبه شماره «252573/ت47951ن» مورخ 1391/12/11 هیات محترم وزیران مقرر شد، مبلغ 4500 میلیارد ریال اعتبار از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به طرح راه آهن غرب کشور اختصاص یابد که تا کنون با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی طرح مبلغ 2900 میلیارد ریال هزینه گردید. متاسفانه با صدور مصوبه شماره 965876/ت53513 ه مورخ 1395/8/8 هیات محترم وزیران مبلغ 1600 میلیارد ریال از مانده سهام مذکور به سازمان تامین اجتماعی بابت بدهی‌های آن سازمان اختصاص یافته است.»

نمایندگان استان را به واکنش وا داشت و چند روز پیش (دوشنبه 11 شهریور) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به صورت شفاهی و کتبی به رئیس جمهور تذکر دادند.

ابتدا حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: امروز در مجلس به صورت کتبی، درباره ضرورت تخصیص 160 میلیارد تومان از اعتبار راه آهن غرب کشور با توجه به دست اندازی خلاف معاون اول رئیس جمهور به این بودجه، به رئیس جمهور تذکر دادم.


فلاحت پیشه پیش از تذکر شفاهی به رئیس جمهور در فضای مجازی از اقدام دولت در عدم تخصص بودجه راه آهن غرب انتقاد کرده بود

این تذکر در تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور توسط محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی(دوشنبه 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

همچنین جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در تذکر شفاهی خود در مجلس بر لزوم رسیدگی به وضعیت راه‌ آهن غرب کشور تأکید کرد.

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در نشست علنی صبح روز دوشنبه، 11 شهریورماه مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: در مصوبه‌ای که مورخ 1391/12/19 شماره 252573 قرار شد هیأت وزیران مبلغ 450 میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به طرح راه آهن غرب کشور اختصاص دهند که با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی طرح 290 میلیارد تومان به آن اختصاص داده شد و راه آهن به کرمانشاه آمده و کیفیت مناسبی ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این مبلغی که در هیأت دولت مصوب شده متأسفانه 160 میلیارد تومان پرداخت نشده است در حالی که این طرح جامع بوده و تا لاذقیه سوریه ادامه خواهد داشت و شنیده شده است که این مبلغ به تأمین اجتماعی پرداخت شده است لذا توقع می رود که هیأت رئیسه مجلس این موضوع را رسیدگی کند.

باتوجه به آمارها، کرمانشاه ظرفیت صادرات بیش از ۳ هزار میلیارد دلار کالا را به کشور عراق دارد از این رو راه اندازی پروژه راه آهن استراتژیک تهران-بغداد که بیش از ۶۰۵ کیلومتر است و از شهرهای استان کرمانشاه نیز عبور می کند می تواند پتانسیل صادراتی خوبی برای کشور باشد.

امید است با پیگیری مسئولین کشوری و استانی بودجه تکمیلی راه آهن غرب کشور به حالت قبلی خود بازگشته و روند تکمیل آن تسریع پیدا کند.

عناوین برگزیده