تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۶۲۹۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ریزش معدن آلبلاغ اسفراین باز هم حادثه آفرید

می متالز - معدن آلبلاغ اسفراین ظهر یکشنبه، هنگام فعالیت حفاران غیرمجاز برای برداشت سنگ روی و سرب از این منطقه معدنی، برای سومین بار در سال جاری ریزش کرد.
ریزش معدن آلبلاغ اسفراین باز هم حادثه آفرید

به گزارش می متالز، رئیس جمعیت هلال احمر اسفراین، با تایید این حادثه اظهار داشت: بر اساس اطلاعات اولیه، گویا یک نفر که در محدوده ریزش حضور داشته، در زیر آوار گرفتار شده، اما از شمار دقیق مصدومان و یا کشته شدگان حادثه، اطلاع دقیقی در دست نیست.

ابراهیم سارمی افزود: گروه های امداد زمینی جمعیت هلال احمر با ماشین های کمک‌دار به منطقه اعزام شده اند و به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه آلبلاغ، اکنون بالگرد امداد اورژانس از شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی راهی این منطقه شده و بالگرد امداد هلال احمر خراسان شمالی نیز در آماده باش است که در صورت نیاز به منطقه اعزام می شود.
برداشت غیرمجاز از معدن تازه یافته شده سرب و روی آلبلاغ اسفراین، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، پیش از این منجر به وقوع ۲ حادثه ریزش کوه و مرگ ۲ نفر در این منطقه شده بود.
این معدن که در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد، زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و همین امر موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدور صادر کرده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده