تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۶۳۵۱۵
صبح امروز انجام شد

نشست مشترک شرکت های دانش بنیان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجلس

می متالز - نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مسوولان دستگاه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات این شرکت‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
نشست مشترک شرکت های دانش بنیان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجلس

به گزارش می متالز، نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مسوولان دستگاه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها امروز (سه شنبه، 30 مهرماه) در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، روسای شرکت‌های دانش بنیان ضمن تشکر از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که فراتر از ماموریت‌های این معاونت انجام شده است، به ارائه مشکلات مرتبط خود با دستگاه‌های حاضر در این نشست پرداختند.

وجود موانع کسب و کار و نداشتن سهمی از بازار داخلی، نبود اجرای قوانین در حمایت از این شرکت‌ها، ضرورت ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران جهت فعالیت در این حوزه، وجود موانعی در تامین ارز و تسهیل روند صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان، نبود رغبت در بازار برای خرید تولیدات این شرکت‌ها، ضرورت ایجاد دفاتر جذب پروژه در پارک‌های علمی و فناوری، نبود زیرساخت برای بیگ دیتا، وجود رقبای چینی در بازار، روند فرسایشی و زمان بر تبدیل شرکت‌ها به دانش بنیان، ساز و کار پیچیده برای حضور آن ها در بورس و نبود حمایت بانک مرکزی از شرکت‌های دانش بنیان از جمله مشکلاتی بود که در این نشست مطرح شد.

 

گزارش جلسات رفع مشکل شرکت های دانش بنیان آبان ماه در صحن قرائت می شود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی با یادآوری اینکه برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان به دلیل حجم مطالبات آن ها دو جلسه مستقل با وزارت اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار شده ضمن اینکه در جلسه مرتبط با حوزه اقتصادی به بررسی حوزه‌های گمرکی، مالیاتی و امور بانکی پرداخته شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در بیان هدف از برگزاری این نشست‌ها ادامه داد: مجلس به منظور تبیین موضوع شرکت‌های دانش بنیان برای نمایندگان و بررسی خلاء قانونی و یا اصلاح قوانین مرتبط در این زمینه به برگزاری این نشست‌ها پرداخته ضمن اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داده است، همچنین اجرای بخشنامه‌هایی که توسط دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده را رصد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و سایر دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی و مسوولان دستگاه‌های مربوطه همچون پلیس فتا، صندوق نوآوری شکوفایی حضور دارند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد اثرگذار در پی برگزاری این نشست‌ها این بوده که مدیران دستگاه‌های مربوطه در جریان ضعف‌های موجود در عملکردشان قرار می‌گیرند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد که نتیجه برگزاری این نشست‌ها در قالب گزارش آبان ماه در صحن علنی قرائت شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به رشد استارت آپ ها منتهی می‌شود

فاطمه حسینی با بیان اینکه مجلس از بعد نظارت به موضوع نحوه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و رفع مشکلات آن ها ورود پیدا کرده است، گفت: مجلس شورای اسلامی به جهت جایگاه حقوقی که دارد به منظور رصد روند اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به این حوزه ورود پیدا کرده است چرا که به نظر می‌رسد در این مورد ارتباط محدودی بین دستگاه های مختلف وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد استارت آپ ها باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود، ادامه داد: ما مکاتبات زیادی برای دریافت گزارش از دستگاه‌های مختلف در خصوص نحوه اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشتیم که بی‌نتیجه ماند بنابراین می‌طلبد که مجلس ورود قاطعی در این زمینه داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: استارت آپ ها در صورت دسترسی به دیتاها می توانند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنند و در این زمینه انتظار دارند که دستگاه های مختلف با آن ها همکاری کنند و این در حالی است که دستگاه‌های مربوطه حتی اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده را در اختیار آن ها قرار نمی‌دهد.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی در زمینه بررسی کریپتوکارنسی‌ها نشستی را با حضور رئیس بانک مرکزی و وزیر نیرو برگزار کرد که در صورت اقدام دولت در جهت حرکت برای سیاست گذاری و رگولاتوری در این حوزه وضعیت روشنی برای افراد از حیث قانونی یا غیرقانونی بودن اقداماتشان مشخص شود چرا که مجلس می‌تواند این موضوع را پیگیری کند تا به سمت و سوی مناسبی سوق داده شود.

رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون در دنیا عمده اقدامات در این حوزه با اخذ مالیات صورت می‌گیرد که هم به شفاف‌سازی و کنترل این بخش منتهی می‌شود.

 

پیشرفت کشور در گرو صیانت از بازار داخلی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از یک قرن تکیه اقتصاد کشور به درآمد حاصل از فروش نفت، گفت: هم‌اکنون نبود فضای مناسب در دانشگاه‌ها برای ارتقاء حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها و وجود این فرهنگ اشتباه بین مردم که از اجناس خارجی استفاده کنند مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت کشور در گرو این است که در حوزه صنعت بتوانیم طراح باشیم و از بازار داخلی همچون ناموس خود دفاع کنیم و تا از آن صیانت نکنیم اهداف تعریف شده در این حوزه محقق نخواهد شد.

ستاری اظهار کرد: صیانت از بازار داخلی موضوع مهمی است که باید دولت و مجلس از طریق همکاری برای تحقق آن چاره‌اندیشی کند، همچنین رفع موانع کسب و کار و حمایت از تولیدات داخلی از اقداماتی است که باید در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد.

وی با یادآوری اینکه بازار و صنعت بستر لازم برای فعالیت تحصیلکردگان دانشگاهی را فراهم نکرده، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها باید شناخت دقیقی از فعالیت استارت آپ‌ها داشته باشند ضمن اینکه در شرایط کنونی 4600 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که باید در جهت رفع مشکلاتشان برنامه‌ریزی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان یادآور شد: ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که مراکز نوآوری دانشگاهی به شدت در حال توسعه است، به طوری که در این دوره از فعالیت دولت به بیش از یک میلیون مترمربع افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده