تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۶۶۳۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دولت خوش‌یمن «ترودو» برای معادن کانادا

می متالز - کانادایی‌ها بار دیگر به جاستین پیر جیمز ترودو، نخست‌وزیر لیبرال این کشور رای دادند و او در حالی برای بار دوم بر این مسند تکیه زده که نسبت به دور قبل، اکثریت را در مجلس از دست داده است.
دولت خوش‌یمن «ترودو» برای معادن کانادا

به گزارش می متالز، با این حال حضور او در جایگاه بیست و سومین نخست‌وزیر کانادا تاثیر منحصر به‌فردی را در بخش معدن این کشور دارد. کانادا تاکنون بیش از ۶۰نوع ماده معدنی و فلز را از خاک بیرون کشیده و بخش معدن سهم مهمی در اقتصاد ملی این کشور دارد. معدنکاری ۶۲۰هزار شغل در این کشور ایجاد کرده و ۹۷میلیارد دلار (امریکا) از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. با این حال توسعه سریع فعالیت‌های معدنی سبب مشکلاتی شده و انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی کانادا افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این کشور در سال ۱۹۹۹میلادی (۱۳۷۸خورشیدی) ۲۲.۵میلیون تن دی‌اکسید کربن منتشر کرد. این رقم در سال ۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵خورشیدی) به ۷۴.۵میلیون تن رسید، یعنی ۳ برابر شد. هنوز تاثیرات مخرب زیست‌محیطی معدنکاری در کانادا به‌طور دقیق مشخص نیست، اما گزارشی که دولت کشور در سال ۲۰۱۶میلادی منتشر کرده، نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم معادن این کشور به زیست‌بوم اطراف خود باطله‌های مضر نشت می‌دهند.
علاوه بر هزینه‌های زیست‌محیطی، معدنکاری در کانادا هزینه‌های اجتماعی هم دارد. بسیاری از گرانبهاترین ذخایر معدنی این کشور در مالکیت گروه‌های بومی است. این گروه‌ها به‌طور معمول از ساختارهای قدرتی که مسئول تقسیم‌بندی کشور به مناطق معدنی و اعطای مجوزهای معدنکاری هستند، خارج هستند.
این درحالی است که انتخاب ترودو در رأس حزب لیبرال در سال ۲۰۱۵میلادی (۱۳۹۴خورشیدی) از برخی تنش‌های پیش‌آمده در این زمینه و بین حامیان محیط‌زیست و بهره‌برداران از آن کم کرد. با این حال ترودو در رأس یک دولت اقلیت قرار دارد و فشارها بر او برای تغییر در سیاست زیاد است. ترودو پس از پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۱۵میلادی (آبان-آذر ۱۳۹۴خورشیدی) سرمایه چشمگیری صرف بخش معدن کشور کرد.
او در آن سال خبر داد که تصمیم دارد ۲۰۰میلیون دلار برای توسعه فناوری‌های پاک در بخش‌های جنگلداری، شیلات و ماهیگیری، معدنکاری، کشاورزی و انرژی هزینه کند. او همچنین گفت که این سرمایه‌گذاری با ایجاد مشاغل بیشتر در صنایع کانادا به رشد اقتصادی می‌انجامد.
ترودو همچنین متعهد شد که اعتبار مالیاتی، اکتشاف مواد معدنی را تمدید می‌کند. این اعتبار برای کمک به معدنکاران کانادایی طراحی شده بود. بر اساس این طرح آنها فرصت داشتند پروژه‌های اکتشافی خود را در ۳ سال پولساز کنند. همچنین اعتبار پروژه‌های شمالی و پروژه‌های مستقر در مناطق دوردست از ۲۵درصد اعتبار بیشتر برخوردار خواهند بود. این اعتبار در امسال میلادی برای یک دوره ۵ساله تجدید شد. این اتفاق برای بخش معدن پشتوانه‌ای قوی در سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آمد.
یکی از سرمایه‌گذاری‌های سنگین معدنی که در دولت ترودو انجام شد، ساخت معدن طلای مَدسِن در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور-مهر ۱۳۹۸) بود. این پروژه در حوزه آتاباسکا مستقر است. دیگری ایجاد اصلی‌ترین منبع عرضه اورانیوم با عیار بالا در سال ۲۰۱۶میلادی است.
همچنین در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور - مهر ۱۳۹۶) دولت‌های کانادا و یوکان (کوچک‌ترین و غربی‌ترین قلمرو از ۳ قلمرو کانادا) بر یک سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش حدود ۲۹۰میلیون دلار (امریکا) برای ارتقای دسترسی به جاده‌ها در منطقه معدنی مستقر در شمال غربی این کشور توافق کردند. این درحالی است که شرکت‌های معدنی از حضور ترودو استقبال می‌کنند، اما همچنان واضح نیست که آیا دولت ترودو میراثی منسجم بر بخش معدن برجای خواهد گذاشت یا نه؟

عناوین برگزیده