تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۶۷۲۷۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

طرح اقدام ملی مسکن شامل دهک‌های پائین نمی‌شود

می متالز - جواد حق شناس با اشاره به اجرایی شدن گام اول طرح اقدام ملی مسکن در چهار استان، یادآور شد که این طرح شامل خانوارهای دهک‌های پائین جامعه (افراد کم درآمد) نخواهد شد مگر با حمایت نهادهای حمایتی.
طرح اقدام ملی مسکن شامل دهک‌های پائین نمی‌شود

به گزارش می متالز، جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  در اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور در شیراز، طرح اقدام ملی مسکن را تقاضا محور دانست و با بیان اینکه اجرایی شدن طرح منوط به وجود متقاضیان موثر است، تاکید کرد که در این طرح دهک‌های پائین درآمد کنار گذاشته شده‌اند مگر آنکه سازمان‌ها و نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی و سایر نهادها، ورود داشته باشند.

حق‌شناس با اشاره به آغاز ثبت نام متقاضیان از طرح در سامانه آباد در چهار استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم و سیستان و بلوچستان، از روز گذشته، گفت: در این طرح خانوارهایی که توان تامین آورده واقعی مورد نیاز را داشته باشند، در نظر گرفته شده‌اند.

او یکی از مشکلات مسکن مهر را تعیین قیمت غیرواقعی برای واحدهای مسکونی ذکر و با بیان اینکه این دیدگاه در مسکن مهر مطرح شد که هر فرد با هر میزان آورده می تواند صاحب خانه شود، خاطرنشان کرد: امروز 15 تا 20 درصد واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی است که نشان می دهد در سنجش و ارزیابی تقاضا درست عمل نشده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه دولت احداث 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی پیش بینی کرده است، گفت: مدیریت احداث 138 هزار واحد از این تعداد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.

حق‌شناس با یادآوری اینکه در این طرح 85 میلیون تومان تسهیلات برای متقاضیان در نظر گرفته شده است و بانک مرکزی و بانکهای عامل نیز آماده ورود هستند، گفت: نیازسنجی مسکن در استان‌های مختلف براساس سه شاخص هزینه مسکن در سبد خانوار، نسبت هزینه مسکن به هزینه‌های سالانه و درصد فاقدین مسکن ملکی به تفکیک دهک‌ها، انجام شده است.

او با بیان اینکه در نیازسنجی اگر خانواری بتواند ظرف مدت 5 سال صاحبخانه شود، نیازمند کمک دولت برای مسکن ارزیابی نمی‌شود، گفت: حمایت دولت در این طرح روی گروهی متمرکز خواهد بود که ظرف مدت 5 سال قادر نباشد صاحبخانه شود.

حق‌شناس با اشاره به میزان نیاز به مسکن در استان‌های مختلف، وضعیت نیاز حمایت خانوارها برای تامین مسکن در کشور را متفاوت توصیف و اضافه کرد: به عنوان مثال در استان‌های تهران، البرز و اصفهان دهک‌های هفتم و هشتم هم به عنوان نیازمند حمایت در نظر گرفته شده‌اند، اما این شرایط در سایر استان‌ها متفاوت است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه با باز شدن سامانه آباد، 60 هزار نفر در استانهای اعلام شده، برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این سامانه به شکل خودکار پالایش را انجام داده و از میان ثبت نام شدگان، متقاضیان واجد شرایط را مشخص خواهد کرد؛ به عنوان مثال در استان قم که کار بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد، از حدود 4 هزار ثبت نام انجام شده، حدود 3600 متقاضی سبز بودند.

حق‌شناس تاکید کرد که اجرایی شدن پروژه بعد از تکمیل مرحله ثبت نام و مشخص شدن تقاضاپذیر آغاز خواهد شد، گفت: این مرحله به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، طی آن یا شخص متقاضی دارای زمین است که بعد از دریافت پروانه ساخت، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود؛ یا نیازمند دریافت زمین از دولت است که براساس تعداد متقاضیان طرح شرایط مختلفی را دنبال خواهد کرد.

عناوین برگزیده