تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۶۷۵۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امیدواری به بهبود وضعیت سهامداران ذوب‌آهن

می متالز - به صورت کلی، روند قیمتی سهام ذوب‌آهن هم بستگی قابل تأییدی با روند تولید و فروش این شرکت در طی ماه‌های سپری شده دارد و در مهر ماه، آمارها نشان دهنده ثبات است و می‌توان به بهبود تولید در ذوب‌آهن و وضعیت سهام این شرکت امیدوار بود.
امیدواری به بهبود وضعیت سهامداران ذوب‌آهن

به گزارش می متالز، بازار سرمایه سال 97 را با اخبار خروج ترامپ از برجام و آغاز موج جدید تحریم‌ها آغاز کرد و پس از سپری کردن این شوک‌های تحریمی، با اوج‌گیری دلار در بازار آزاد و تزریق هیجان به بازارها، دوران طلایی خود را آغاز کرد.

بررسی آمارهای بورسی در سال جاری نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سال 98 پس از طی کردن 5 سال رکودی که آغاز آن با بحران دی ماه سال 92 بود، وارد فاز صعودی قدرتمند شده و عدد شاخص کل از ابتدای 97 تا پایان مهر ماه سال 98، رشد 4 برابری به خود دیده است.

در این بین برخی نمادها، رشد بالاتر و برخی رشدی پایین‌تر از شاخص کل را تجربه کردند که از بین آن‌ها، نمادهای گروه دارو بیشترین و برخی تک نمادهای کوچک بیشترین بازدهی را از خود برجای گذاشتند و در طرف مقابل، گروه‌های بزرگ‌تر نظیر معدنی و فلزات اساسی نتوانستند هم پای سایر گروه‌ها رشد کنند.

یکی از دلایل این امر، بروز مشکلات برون‌زا برای صنعت فولاد در طی سال‌های 97 و 98 بود. فولادسازان در شش ماه ابتدایی سال 97 با وجود همه خوش‌بینی‌ها به تداوم صادرات و افزایش قیمت فولاد، به دلیل رویکرد کنترلی دولت در بازار فولاد و شاخص قرار دادن دلار 4200 تومانی به عنوان شاخص قیمت‌گذاری فولاد و همچنین سایر بخشنامه‌های دولت در محدودیت صادرات فولاد، با مشکلات متعددی مواجه شدند و نتیجه این امر، بدبینی سهامداران به محیط کسب‌وکار این بنگاه‌ها بود.

 

بازدهی 295 درصدی ذوب در 20 ماه

با این حال، ذوب‌آهن اصفهان از جمله شرکت‌هایی بود که با وجود همه مشکلات درونی و بیرونی، توانست عملکرد خود را در سال 97 و 98 ارتقا دهد و با اتکا بر افزایش ظرفیت تولید و صادرات، فروش خود را افزایشی کرد. سهام این شرکت نیز از این روند متأثر شد و بازدهی این سهام از ابتدای سال 97 تا کنون 295 درصد بوده و قیمت آن از 46 تومان به 182 تومان رسیده است.

البته پیش از این و در زمان اوج بازار، قیمت سهام ذوب به 240 تومان نیز رسیده بود. اما در طی چند ماه اخیر، صحبت‌های متعددی در خصوص ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام ذوب‌آهن در قیمت‌های فعلی عنوان شده و سهامداران این شرکت معتقدند فروش سهام توسط شرکت‌های حقوقی مانع از رسیدن نماد ذوب به قیمت‌های ذاتی خود شده است. لذا برای سنجش این ادعا می‌توان از چند روش تحلیلی استفاده کرد.

برای مشاهده جدول تحلیلی سهام این شرکت به لینک دانلود زیر مراجعه فرمایید.

اگر چه مسوولان امور سهام شرکت ذوب‌آهن این موضوع را خارج از وظایف خود دانسته و پیگیری ها را بی‌پاسخ گذاشتند اما در همین رابطه حمیدرضا محمودآبادی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت نموداری ذوب‌آهن اظهار کرد: نگاهی به نمودار قیمتی ذوب در بازه دو سال اخیر نشان می‌دهد، روند بازدهی این سهم در این دو سال کاملاً صعودی بوده و صرفاً در کوتاه مدت شاهد ریزش قیمتی آن بوده‌ایم که برآیند همه این نوسان‌ها، بازدهی 295 درصدی بوده نماد مذکور بوده است و اگر فردی از ابتدای سال 97 تا به امروز، سهامدار ذوب‌آهن باقی می‌ماند، این بازدهی را کسب می‌کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: از دید نموداری و اصطلاحاً تحلیل تکنیکال، ذوب‌آهن در این مدت در کانال قرمز رنگ نوسان داشته و هم اکنون در نزدیکی کف کانال قرار دارد و در صورت عدم بروز اتفاقات بحرانی، سطح 170 تومانی می‌تواند کف حمایتی سهم بوده و برگشت از این سطح، راه را برای صعود به سقف کانال در محدوده 250 تومانی هموار می‌کند.

 

رشد 100 درصدی سود خالص در سال 98

وی همچنین ادامه داد: از دید بنیادی و صورت‌های مالی نیز، درآمدهای عملیاتی ذوب‌آهن در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 86 درصد رشد داشته اما در مقابل آن، بهای تمام شده شرکت با 123 درصد رشد مواجه شده که نتیجه آن، رشد 12 درصدی سود ناخالص شرکت بوده است. هزینه‌های فروش، اداری و عمومی شرکت نشان دهد افزایش 33 درصدی است و با این حال در این بازه زمانی، ذوب‌آهن موفق به تحقق 753 میلیارد تومان سود عملیاتی شده که این عدد نسبت به سال قبل 53 درصد بالاتر است.

محمودآبادی تأکید کرد: موفقیت ذوب‌آهن در این دوره در کنترل هزینه‌های مالی شرکت (سود وام‌ها و تسهیلات) به رغم رشد فروش بوده و حاصل همه این اتفاقات، تحقق 461 میلیارد تومان سود خالص در این بازه زمانی بوده که دقیقاً 2 برابر سود خالص 6 ماهه ابتدایی سال 97 است.

این کارگزار بازار سرمایه یادآور شد: روند تولید و فروش ذوب‌آهن در سال 98 از اوج‌گیری مقدار تولید در اردیبهشت و اوج‌گیری فروش در مرداد ماه حکایت دارد و در این ماه همچنین مبلغ ریالی فروش ماهانه نیز با رسیدن به عدد هزار و 50 میلیارد تومان رکورد زده اما در ماه‌های شهریور و مهر به دلیل کاهش قیمت‌ها و کاهش مقداری فروش، این روند نزولی بوده است.

 

افزایش امیدواری به آینده تولید و فروش شرکت

محمودآبادی متذکر شد: به صورت کلی، روند قیمتی سهام ذوب‌آهن هم بستگی قابل تأییدی با روند تولید و فروش این شرکت در طی ماه‌های سپری شده دارد و از دید بسیاری از تحلیلگران، افت قیمت در ماه‌های شهریور و مهر نیز ریشه در افت مقداری و ریالی تولید و فروش شرکت داشته که می‌توان این اتفاق را به مشکلات تأمین سنگ‌آهن این شرکت در این ماه‌ها نسبت داد که بارها مورد تأکید مدیرعامل آن نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حال در مهر ماه، آمارها نشان دهنده به ثبات رسیدن این اعداد است و با نظر به وضع عوارض 25 درصدی بر سنگ‌آهن، می‌توان به بهبود تولید در ذوب‌آهن امیدوار بود. از دیگر سو، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی ایمیدرو، ذوب‌آهن با صادرات 576 هزار تن محصول، در شش ماهه ابتدایی امسال رتبه سوم صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس اعلام فعالان بازار فولاد، میزان صادرات این محصول در مهر ماه نیز صعودی بوده و شرکت‌های ایرانی در حال دریافت سفارش صادراتی سال 2020 خود هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مجموع از نظر تکنیکی و بنیادی می‌توان امیدوار بود که روند نزولی سهام ذوب‌آهن نیز در هفته‌های آتی متوقف شود و سهامداران آن از اتفاقات آتی شرکت اعم از بهبود صادرات و بهبود تولید و فروش منتفع شوند.

موضوع نگرانی جمعی از سهامداران ذوب‌آهن یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «گلایه سهامداران شرکت ذوب‌آهن اصفهان» بوده است.

عناوین برگزیده