تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۶۷۷۶۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رییس کمیته نظام مهندسی کمیسیون عمران مجلس:

سیاست مبهم دولت در مسکن‌سازی؛ بازار خلق الساعه رونق نمی‌گیرد

می متالز - رجبی رییس کمیته نظام مهندسی ساختمان، کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی سیاست دولت در حوزه تولید مسکن مبهم و غیرشفاف بوده و تا زمانی که این شرایط تغییر نکند؛ رونق بازار دور از انتظار است.
سیاست مبهم دولت در مسکن‌سازی؛ بازار خلق الساعه رونق نمی‌گیرد

به گزارش می متالز، بازار مسکن بعد از رشد قیمت ها طی یک سال اخیر در وضعیت رکودی قرار دارد، این مساله به معنای آن است که میزان معاملات مسکن به صورت چشمگیری کاهش یافته و متقاضیان قدرت مالی کافی برای خرید مسکن را ندارند. به طوری که بر اساس آمارها معاملات مسکن نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد کاهش یافته است.

حال بر اساس نظر برخی کارشناسان مسکن با ثبات قیمت ها در این بازار و بازارهای اقتصادی کشور، خرید و فروش مسکن طی ماه های آتی به تدریج رونق می گیرد، اما عده ای دیگر از کارشناسان هنوز سیاست های دولت در بحث تولید مسکن را مبهم می دانند و این مانعی برای رونق گرفتن بازار است.

در این رابطه، فرج‌الله رجبی رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی ایران، با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن، گفت: قطعا یکی از عوامل اصلی رونق گرفتن بازار مسکن، تولید هدفمند و گسترده خانه در استان ها است، اما به نظر من سیاست های دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید مسکن مبهم و غیرشفاف است.

 

ضرورت اعمال استراتژی جدید برای رونق گرفتن بازار مسکن

نماینده مردم  شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید به صورت شفاف و روشن اعلام کند که از چه مسیری به دنبال رفع کمبود مسکن در بازار است، از این رو کشور در شرایط کنونی نیازمند اعمال استراتژی جدید برای رونق گرفتن بازار است.

 

طرح ملی مسکن جوابگوی نیاز کشور نیست

وی افزود: امروز دولت به دنبال ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن است، اما قطعا این میزان جوابگوی نیازهای کنونی کشور نیست، زیرا بر اساس آمارها، کشور در سال به حدود 800 هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد.

 

لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی برای ورود به حوزه تولید مسکن

رجبی بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی برای ورود به حوزه تولید مسکن تأکید کرد و گفت: هنوز مشخص نیست که برنامه دولت برای به میدان آوردن بخش خصوصی جهت تولید مسکن چگونه است.

 

بازار مسکن به خودی خود به سمت رونق در معاملات و ساخت و ساز نمی رود

رئیس کمیته نظام مهندسی ساختمان کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بازار مسکن به خودی خود به سمت رونق در معاملات و ساخت و ساز نمی رود، مگر اینکه دولت خود زمینه تحقق این مساله را فراهم کند.

عناوین برگزیده