تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۶۸۱۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه خبر داد

بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه

می متالز - شرکت فولاد مبارکه جزو یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه بومی‌سازی است.
بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه

به گزارش می متالز، رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه از زمان ساخت با نگاه بومی‌سازی و ساخت داخل، ایجاد شده است.
 مصیب فروغی در ادامه تصریح کرد: فولاد مبارکه از سال ۷۲ به بعد به‌منظور تامین نیاز قطعات، بومی‌سازی را نیز آغاز کرد و در سال ۸۰ به این نتیجه رسید که اگر بخواهد تامین پایداری از داخل کشور انجام شود باید برنامه مدون و پایداری نیز برای ساخت داخل داشته باشد؛ بنابراین فولاد مبارکه در همین راستا، ساختار مدیریت ساخت داخل و بومی‌سازی را به‌طور رسمی و ساختاریافته ایجاد کرد. در سال ۹۰ ساختار بومی‌سازی را برای همه اقلام به‌طور توسعه یافته آغاز کرد و اکنون به جرات می‌توان گفت بیش از ۱۰۰هزار قطعه و تجهیز مورد نیاز برای پشتیبانی و تولید در فولاد مبارکه ازسوی سازندگان، تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده است و بیش از چند ۱۰۰شرکت در این زمینه با فولاد مبارکه همکاری می‌کنند.
 

حمایت از تامین‌کنندگان داخلی

رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه ادامه داد: حمایت فولاد مبارکه از شرکت‌های داخلی بدین شکل است که فرصت بازار به آنها می‌دهد تا آن سازنده یا تامین‌کننده، صاحب فناوری اقلامی شود که فولاد مبارکه برای تولید نیاز دارد. از منظر دیگر فولاد مبارکه ریسک استفاده از کالاهای ایرانی را در حد همه نیازهای خود پذیرفته است.
فروغی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین از منظر دیگر، فولاد مبارکه پیش‌پرداخت‌ها با مبالغ بالا را به سازندگان داده و به‌طور بلندمدت از آنها خرید می‌کند که نوعی حمایت مالی از سازندگان و تامین‌کنندگان به‌شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در حوزه‌های مکانیک، برق، مواد و پلیمر به‌طور کامل فعال است، گفت: تمامی نیازهای فولاد مبارکه از کانال بومی‌سازی کنترل می‌شود تا آنهایی که قابلیت ساخت داخل دارند داخلی شده و در زمینه مواردی که امکان ساخت داخل به‌طور موقتی امکان‌پذیر نیست، برای رفع نیاز فعلی خرید خارجی انجام داده و به موازات آن نیز بومی‌سازی می‌کنیم.
 

بومی‌سازی از سنگ تا رنگ

رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه در ادامه اظهارکرد: فولاد مبارکه با رویکرد مهندس عظیمیان، مدیرعامل مجموعه، قصد دارد از فاز بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد به سمت بومی‌سازی فناوری حرکت کند. بدین منظور مطالعات اولیه انجام و نشست‌‌های لازم برگزار شده و ساختارها و روش‌هایی نیز پیشنهاد شده و امیدواریم به‌زودی شاهد بومی‌سازی فناوری در صنعت فولاد باشیم.
فروغی ادامه داد: انتظار مدیرعامل مجموعه این است که به دانش و فناوری صنعت فولاد از سنگ تا رنگ دست پیدا کنیم و این جزو رویکردهای اصلی فولاد مبارکه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نیاز فولاد مبارکه پس از تامین قطعات و تجهیزات، بومی‌سازی فناوری خط تولید است که مکمل بومی‌سازی قطعات و تجهیزات به‌شمار می‌رود و بدون یکدیگر معنا و مفهمومی ندارد.
یعنی اگر بخواهیم به دانش بومی‌سازی فولاد از سنگ تا رنگ دست پیدا کنیم هم باید قادر به بومی‌سازی تجهیزات و قطعات باشیم و هم فناوری را بومی کنیم که فولاد مبارکه در موضوع نخست به موفقیت رسیده و به‌دنبال تحقق بومی‌سازی فناوری است.
فروغی یادآور شد: هرچند که در جهان این روند معکوس است، اما در ایران به‌دلیل برخی مسائل سیاسی و اقتصادی که وجود داشت ما برای پایداری تولید خود از بومی‌سازی تجهیزات آغاز کرده و سپس به سراغ بومی‌سازی فناوری رفته‌ایم.
رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه با تاکید بر این نکته که بومی‌سازی در فولاد مبارکه یک استراتژی است، گفت: تاکنون به اهدافی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، رسیده‌ایم و چشم‌انداز تعریف شده را دنبال می‌کنیم و با حمایت مدیرعامل و مدیران ارشد مجموعه به‌دنبال دستیابی به اهداف بلندمدت بومی‌سازی در فولاد مبارکه هستیم که تاکنون هم نتایج مطلوبی حاصل شده است.
 

بومی‌سازی ۸۲ درصدی

رئیس برنامه‌ریزی و بومی‌سازی فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که چند قطعه دیگر شناسایی شده که نیازمند بومی‌سازی است، عنوان کرد: فولاد مبارکه از منظر قطعه یدکی حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار کد دارد اما کدهای فعال آن که قطعه یدکی‌های مورد مصرف آن هستند حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار مورد هستند و فقط حدود ۱۸درصد این اقلام باقی مانده که نیازمند بومی‌سازی است.
فروغی اضافه کرد: البته اقلامی که تاکنون ساخت داخل نشده‌اند به‌دلیل کم بودن سطح نیاز و به‌صرفه نبودن اقتصادی برای سازندگان، بومی نشده‌اند که در نشست اخیر با سایر فولادسازان شامل ذوب‌آهن، گل‌گهر، چادرملو و فولاد خراسان به دنبال تجمیع این اقلام و بومی‌سازی آنها هستیم و خوشبختانه شرکت‌های یادشده آمادگی خود را اعلام کردند تا مشکل صرفه اقتصادی با این شیوه حل شود.
فروغی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی اقلام باقیمانده نیز از فناوری بالا و پیچیده‌ای برخوردارند و به عبارتی قطعات‌های تک هستند و در نتیجه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند که به‌دنبال آن نیز خواهیم رفت. بعضی قطعات محدود نیز وجود دارد که باعث محدودیت تولید نمی‌شوند که این اقلام اصلا نیازمند بومی‌سازی نیستند و سایر کشورها هم به‌دنبال بومی‌سازی آن برنمی‌آیند.

عناوین برگزیده