خبر
محیط زیست   خودرو  

راهکارهایی برای حل مشکل آلودگی هوای تهران

می متالز - با توجه به سابقه طولانی مساله آلودگی هوای تهران و مطرح‌ بودن برخی راه‌حل‌ها از جمله فیلتر دوده و اسقاط خودروهای فرسوده لازم است دستگاه‌های مرتبط در حوزه آلودگی هوا از جمله شهرداری و سازمان محیط زیست پاسخگوی عدم انجام مسوولیت‌های خود طی سال‌های گذشته باشند.

به گزارش می متالز، اندیشکده امیرکبیر در یک پیشنهاد سیاستی اعلام کرده است هرساله با نزدیک شدن به فصل سرما، مردم به‌ویژه در کلان‌شهرها با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، پدیده‌ای که تاکنون دولت و مجلس به‌رغم وقوع سالانه، برنامه قابل توجهی برای مقابله و کاهش آن پیاده‌سازی نکرده‌اند. همچنین به‌دلیل عدم شناخت صحیح از آلاینده‌ها، راهکارهای مسوولان ذی‌ربط نتوانسته است آلودگی هوا را کاهش دهد. این پژوهشکده برای شناخت صحیحی از بحث آلودگی و عوامل اثر گذار در این ارتباط راهکارهایی عملیاتی را برای مقابله با این پدیده مطرح کرده است.

بر اساس گزارش این پژوهشکده نزدیک به ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروها اعم از سواری، تجاری و موتورسیکلت‌ها است. در این میان وانت‌ها با ۷/ ۰ درصد کمترین و کامیون‌ها با ۴۶/ ۲۲درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند. خودروهای سواری سهمی معادل ۴/ ۱ درصد در این زمینه دارند. راهکارهای این پژوهشکده به دو بخش کوتاه مدت و فوری و میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. در بخش راهکارهای کوتاه مدت و فوری می‌توان به لغو طرح زوج و فرد از در منزل، عدم گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح آلودگی هوا، ممنوعیت تردد خودروهای سواری با سن بیش از ۱۵ سال در محدوده طرح، فروش نیم‌بهای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به خودروهای سواری با سن کمتر از ۱۰ سال.

ممنوعیت تردد اتوبوس‌های عمومی و خصوصی بدون فیلتر دوده یا اتوبوس‌های با سن بیش از ۱۵ سال در شهر  و ممنوعیت تردد خودروهای سنگین اعم از کامیونت، کامیون و تریلر بدون فیلتر دوده یا با سن بیش از ۱۰ سال  اشاره کرد. راهکارهای میان مدت و بلند مدت مدنظر این پژوهشکده نیز عبارتند از: الزام و پایش دائمی نصب فیلتر دوده روی تمامی خودروهای سنگین و اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری طی یک سال آینده. افزایش تقاضا برای گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، ممنوعیت تردد خودروهای سواری با سن بیش از ۲۰ سال طی یک سال آینده (به‌صورت پلکانی)، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس عمومی درون‌شهری طی دو سال آینده، ممنوعیت تردد اتوبوس‌های با سن بیش از ۱۰ سال و کامیون‌های با سن بیش از ۱۵ سال در معابر شهری در تمامی ساعات شبانه‌روز طی دو سال آینده به‌صورت پلکانی، ممنوعیت تردد کامیون‌های با سن بیش از ۱۵ سال در معابر شهری در تمامی ساعات شبانه‌روز طی دو سال آینده به‌صورت پلکانی و اصلاح سهمیه تخصیصی به تاکسی‌های عمومی و اینترنتی و اصلاح نرخ‌های کرایه متناسب با افزایش هزینه‌های ناشی از آن، برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل سواری عمومی اشاره کرد.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

قوانین اسقاط موجود اما اجرا مغفول مانده است

می متالز - نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن انتقاد از تضعیف اجرای قوانین اسقاط از وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک و پروژه‌های اسقاط خبر داد.
 نقش اول سریال آلودگی هوا عوض شد

شناسایی آماری ناشر بوی تهران/ یک هفته بدون آلودگی چه پیامی برای مدیران پایتخت دارد؟

می متالز - پرونده بوی نامطبوع در شهر تهران ظاهرا برای دومین سال پیاپی وارد بایگانی اتاق مدیران مسوول شهر تهران شده است؛ اما دو اتفاق جدید طی هفته گذشته در پایتخت سبب شد ناشر اصلی آلودگی بودار شناسایی شود. طی هفته گذشته دو اتفاق مرتبط با کیفیت هوای پایتخت رخ داد که یکی از اتفاق‌ها آماری و دیگری زیست‌محیطی بود.
 

آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و پالایشگاه‌های تهران

می متالز - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و نیروگاه‌های تهران گفت: سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان به عنوان صنعتی که نقش مهمی در آلودگی هوای تهران داشت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اما مشکل اصلی ما در حوزه منابع ساکن آلودگی هوای تهران شهرک‌های صنعتی هستند.
 به گفته یدالله مرتضوی عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو؛

خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوا

می متالز - تا سال ۱۴۰۴، هشت میلیون خودروی فرسوده خواهیم داشت که در صورت ادامه این روند، وضعیت بسیار اسفبار است. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر مرکز امکان اسقاط یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال را دارد که این ظرفیت هیچگاه مقرر نشده و حداکثر اسقاط خودرو در یک سال ۲۵۰هزار دستگاه بوده است.
 

ابر بحران انباشت فرسوده‌ها

می متالز - هر سال همین روزها که آلودگی هوا به نقل محافل تبدیل می‌شود، بسیاری از کارشناسان از «خودروهای فرسوده» به‌عنوان عامل اصلی سیاهی هوا یاد کرده و تاکید می‌کنند که تا این معضل حل نشود، بحران آلودگی نیز پایدار خواهد ماند.
 

مقایسه عجیب «آلودگی» توسط روحانی

می متالز - رئیس‌جمهوری در حالی روز گذشته در مراسم افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد به موضوع آلودگی هوای تهران پرداخت که در عین حال نوعی مقایسه قابل تامل درباره وضعیت آلودگی هوای پایتخت با چند شهر دنیا را مطرح کرد.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما