تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۷۰۲۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت المهدی:

تا پایان سال تمام دیگ‌های المهدی وارد مدار تولید می‌شوند

می متالز - شرکت آلومینیوم المهدی جزو یکی از شرکت‌هایی بود که از زمان واگذاری آن به بخش خصوصی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد و با وجود بدهی‌های بسیار در چند سال گذشته، بیشتر دیگ‌های آن از مدار تولید خارج شدند.
تا پایان سال تمام دیگ‌های المهدی وارد مدار تولید می‌شوند

به گزارش می متالز، فراز و نشیب شرکت المهدی سرانجام اواخر سال گذشته با واگذاری این شرکت به «گروه صنعتی مپنا» به پایان رسید. هم‌اکنون این شرکت راه‌اندازی ۲۰۳ دیگ را در مدار تولید دارد و قرار است تا پایان سال ۲۰۰ دیگ دیگر آن نیز راه‌اندازی شود. این مطالب را حمید مهتدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران متافو عنوان کرد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

در حال حاضر شرکت المهدی با چه میزان ظرفیت مشغول به کار است؟

تعداد کل دیگ‌های المهدی ۵۶۸ دیگ است این در حالی است که تا پیش از این تعداد فقط ۱۰۰ دیگ روشن بود که در حال حاضر تعداد آن به ۲۰۳ دیگ رسیده و بنا داریم تا پایان سال تمام دیگ‌های این کارخانه را روشن کنیم.

 

برای تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستید؟

تامین مواد اولیه کارخانه آلومینیوم کار پیچیده و مشکلی است، چراکه ما تحت فشار عواملی هستیم که در شکل‌گیری آن نقشی نداشته‌ایم؛ از جمله تحریم‌ها یکی از این عوامل است. البته برای تهیه مواد اولیه پیشنهادهایی به دولت داده‌ایم. دو کشور هند و چین از جمله تامین‌کنندگان پودر آلومینای ما هستند. از آنجا که اجازه خرید مستقیم برای آلومینا نداریم، این تهاتر می‌توان یک راهکار مناسبی باشد. با این حال پیشنهاد ما این است که دولت ما با دولت‌های هند و چین قراردادی منعقد کند تا بخشی از نفت ما صرف خرید آلومینا از این کشورها شود.
همانطور که می‌دانید در دوران تحریم، انتقال پول برای تهیه مواد اولیه به سختی انجام می‌گیرد، از این رو بخشی از این مشکلات متوجه دولت است و دولت باید به واحدهای صنعتی در تامین مواد اولیه کمک کند. در حال حاضر تولید پودر آلومینا در کارخانه آلومینیوم ایران (جاجرم) حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است، در حالی که اگر شرکت سالکو وارد مدار تولید شود، نیاز کل کشور به پودر آلومینا به ۱.۵ میلیون تن در سال می‌‌رسد، از این رو مابقی آن باید از خارج وارد شود.
در زمینه کک نفتی نیز وضعیت به همین منوال است. کک نفتی یکی از موادی است که در صنعت آلومینیوم مورد نیاز است. شرکت المهدی سالانه به ۲۰۰ هزار تن کک نفتی نیاز دارد. کل کشور نیز به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کک نفتی نیاز دارد که واحدهای تولیدی برای واردات آن نیاز به همکاری دولت دارند. 
شرکت‌های بخش خصوصی در حال ارزیابی راهکارهایی برای تامین مواد اولیه هستند، اما تلاش این شرکت‌ها به تنهایی کافی نیست، دولت باید نیز در تهیه مواد اولیه به این شرکت‌ها کمک کند. البته ما معتقد نیستیم که دولت تمام مشکلات شرکت‌ها را به دوش بکشد اما حمایت دولت را در زمینه‌هایی خواستاریم که جزو وظایف ذاتی دولت‌‌ها به شمار می‌رود. برای نمونه وزیر امور خارجه امریکا برای قرارداد ساخت یک نیروگاه شخصا به الجزایر می‌رود و مناقصه مپنا را در ‌آنجا به هم می‌زند و یک شرکت امریکایی را برنده مناقصه اعلام می‌کند. با این حال ما انتظار نداریم که دولت ما قراردادی را به هم بزند اما می‌تواند در ازای نفتی که می‌فروشد، درکنار واردات مواد غذایی، مواد اولیه برخی صنایع مانند آلومینیوم را نیز وارد کند.

 

در زمینه تامین برق با مشکلی روبه‌رو نیستید؟

مشکلی در زمینه تامین برق نداریم. قراردادهای تامین برق ما با مپنا منعقد شده است و در این راستا با ۳ نیروگاه مپنا قرارداد منعقد کرده‌ایم.

 

بازار داخلی آلومینیوم در حال حاضر چگونه است؟

شرکت المهدی به طور مستمر و مستقیم در بورس کالا حضور دارد و هر کسی که خریدار است می‌تواند به بورس کالا مراجعه کند و هر میزان با هر گریدی که شمش آلومینیوم لازم دارد، خریداری کند. اما موضوع این است که هم‌اکنون بازار داخلی موقعیت خوبی ندارد و تولید بیش از نیاز بازار داخلی است. مدتی است که المهدی هربار ۱۵۰۰ تن شمش آلومینیوم عرضه کرده‌ اما مشتری نداشته‌ است. در حال حاضر بازار با نبود تقاضا روبه‌رو است و بهترین راهکار این است که به بازارهای صادراتی روی بیاوریم.

 

چرا در بورس کالا شمش المهدی فروش نرفت؟

بازار به صورت غیرمحسوسی به‌وسیله عوامل توزیع‌کننده تحت کنترل است و برخی ترجیح می‌دهند از شرکت‌هایی خریداری کنند که خود آنها در آن شرکت سهمی دارند. موضوع دیگر موضوع حمل است چراکه قیمت حمل شمش از المهدی به مرکز ایران بیشتر از حمل شمش از ایرالکو به مرکز ایران است.

 

برای فروش بیشتر داخلی چه راهکارهایی را می‌توان پیشنهاد داد؟

یکی از درخواست‌های ما این است که فروش شمش آلومینیوم تنها به کسانی که در سایت بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت عضو هستند، محدود نشود. به عبارت دیگر روال کار این گونه باشد که هر کس به هر اندازه‌ای که نیاز دارد به صورت مستقیم بتواند از شرکت خرید داشته باشد.  نکته مهم دیگری که برای خریداران شمش وجود دارد، این است که کسانی که شمش را از بیرون بورس تهیه می‌کنند ممکن است درباره خلوص آن با مشکل روبه‌رو شوند. این در حالی است که ما در بورس، شمش المهدی را تضمین می‌کنیم. از آنجا که شمش المهدی، گریدهای مختلفی دارد، برخی ممکن است که گریدهای پایین را با عنوان گرید بالا به مشتری‌ها بفروشند از این رو ما در زمینه تضمینی نمی‌دهیم اما شمشی که به صورت مستقیم از المهدی خریداری می‌شود به لحاظ کیفیت تضمین‌شده است.

 

با توجه به نبود تقاضا، بازار صادراتی را چه اندازه جدی می‌گیرید؟

شرکت المهدی از یک موقعیت صادراتی بسیار خوب برخوردار است. کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفته و می‌تواند از مزایای آن استفاده کند. فاصله این شرکت تا بندر شهید رجایی حدود ۳ کیلومتر است و این بهترین فرصت برای صادرات است زیرا هزینه‌های حمل‌ونقل برای صادرات ندارد.
بازار صادراتی مناسبی در منطقه وجود دارد، اما در زمینه صادرات نیز دولت آن را به تولیدکنندگان آلومینیوم مختص نکند و اجازه بدهد اشخاص حقیقی یا حقوقی که قادر به صادراتند اجازه آن را داشته باشند، چراکه در صادرات روش‌ها و تجربه‌هایی وجود دارد که ممکن است تولیدکننده از آن اطلاعی نداشته باشد اما بازرگانان از این روش‌ها اطلاع بیشتری دارند که به نوبه خود می‌توانند موجب افزایش صادرات و تسهیل آن شوند.

 

آیا با راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) و اشباع بازار داخل، نیاز به صادرات بیش از پیش احساس می‌شود؟

ورود سالکو به بازار سرعت نخواهد بود، چراکه راه‌اندازی دیگ‌های آلومینیوم یک فرآیند زمان‌بر‌ است. با توجه به نیاز داخل و در نهایت با فرض این‌که شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم با تمام ظرفیت خود کار کنند، به سمت صادرات پیش رفتن یک ضرورت حتمی خواهد بود.

 

موضوع بدهی‌های المهدی حل شده است؟

شرکت المهدی طلبکارهای بسیاری داشته و دارد. در زمینه تسویه بدهی‌ها با چند طلبکار بزرگ به توافق‌هایی رسیده‌ایم و مسائل حقوقی که برای شرکت ایجاد شده بود در حال رفع است.  در زمینه تسویه بدهی‌ها با طلبکاران با یک برنامه زمان‌بندی‌‌شده و چارچوب‌دار به پیش می‌رویم، البته این موضوع به آن معنا نیست که به سرعت بدهی طلبکارها را پرداخت کنیم چراکه در حال حاضر چنین توان مالی را نداریم، اما براساس برنامه‌ریزی‌ و به صورت زمان‌بندی شده طلب‌ها را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. البته ناگفته نماند که برخی از این طلب‌ها مربوط به ۱۲ سال پیش و زمانی است که شرکت توسط دولت اداره می‌شده است. در حقیقت عمده بدهی‌های شرکت المهدی در زمان مدیران دولتی به‌وجود آمد که به مرور زمان به بدهی‌های آن نیز اضافه شده است. شرکت المهدی هم‌اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

 

اگر صحبت‌ پایانی دارید، بفرمایید.

از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان و همچنین استانداری این استان و مدیران آن، که در جهت رفع مشکلات شرکت المهدی کمک‌های بسیاری داشته‌اند، کمال تشکر را داریم.

عناوین برگزیده