تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۷۵۰
کد خبر: ۷۴۴۱۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد
نگارنده "کتاب تولید فولاد تمیز" در گفت و گو با « می متالز » عنوان کرد:

کسب دانش فنی ساخت و تکنولوژی از اهداف برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد

می متالز - جواد قراگوزلو رییس دفتر فنی تولید فولاد سازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان گفت: ما باید کم کم از بهره برداری دور شده و به سمت کسب دانش فنی ساخت و تکنولوژی این شکل از ریخته گری برویم.
کسب دانش فنی ساخت و تکنولوژی از اهداف برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد

به گزارش می متالز، جواد قراگوزلو رییس دفتر فنی تولید فولاد سازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان در گفتگو با خبرنگار «می متالز» در حاشیه اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد در هتل هرمز بندرعباس به سوالات مطروحه پاسخ گفت که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

در ابتدا خودتان را معرفی کرده و در مورد این رویداد توضیح دهید.

جواد قراگوزلو رییس دفتر فنی تولید فولاد سازی و ریخته گری مداوم فولاد هرمزگان هستم. همانطور که می دانید اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد به همت و ابتکار فولاد هرمزگان برگزار شد. برنامه شرکت بر تداوم این رویداد به صورت دوسالانه  بوده که دبیر خانه  آن در هرمزگان خواهد بود.

در مورد ریخته گری مداوم و اهمیت آن در صنعت فولاد توضیح می دهید؟ 

همانطور که در کنفرانس اشاره شد واقعیت اینست که حدوداً ۲۸ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور توسط ریخته گری مداوم صورت گرفته است. فولاد بیشتر به دو صورت اسلب و بیلت تولید می شود. در ادامه نیز تولید فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ و رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن باز هم به وسیله ریخته گری مداوم خواهد بود.

این امر نشان دهنده اهمیت ریخته گری مداوم است و ما باید کم کم از بهره برداری دور شده و به سمت کسب دانش فنی ساخت و تکنولوژی این شکل از ریخته گری برویم. به نظر من در بحث بهره برداری از پلنت های فولادی ذوب و ریخته گری دانش فنی خوبی در ایران داریم اما در بحث تکنولوژی ساخت پلنت ها  نیاز به کسب هر چه بیشتر دانش داریم.

آقای قراگوزلو کتاب شما ( تولید فولاد تمیز) در روز اول کنفرانس توسط مهندس فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان رونمایی شد در این مورد توضیح می دهید؟

یکی از چالش های اصلی تولید کنندگان فولاد، بحث تمیزی فولاد و ناخالصی در مذاب و شمش تولیدی است. فولاد تمیز عاری از ناخالصی است که در عمل چنین فولادی وجود ندارد.

محصول نهایی فولاد هرمزگان اسلب است که ماده اولیه کارخانه های نوردی است. به واسطه اینکه شرکت خود را متعهد می داند که تا کاربرد نهایی محصول را گارانتی کند یکی از چالش های ما در شرکت این موضوع بوده است.  تکلیفی برای ما مشخص شد که بر روی کتابی با این عنوان کار کنیم و به صورت مکتوب و مستند اصول مورد نیاز برای تامین و تولید فولاد تمیز را تدوین کنیم.

این کتاب در واقع کتاب کاملا کاربردی است اما از مباحث تئوریک هم دور نبوده و به صورت کاملا فرآیندی و کاربردی تدوین شده است و نکته پنهان در آن حاکم بودن روح کار تیمی است. فولاد سازی فرآیندی نیازمند کار تیمی است یعنی خارج از عهده یک بخش و زیربخش و یا واحد است. فرآیندی است تیمی که باید به صورت جامع دیده شود. کیفیت محصول ما در فولاد هرمزگان را جز به جز این فرآیند تعیین می کند‌ و هر کدام از این اجزا در تولید محصول نهایی نقش دارند و این کتاب با این رویکرد تدوین شده است.

مخاطبین "کتاب تولید فولاد تمیز" چه کسانی هستند؟

مخاطبین آن کلیه فولاد سازان و افراد فعال در این صنعت قابل استفاده است. ما از آهن اسفنجی، خصوصیاتی که باید آهن اسفنجی داشته باشد و چرایی این خصوصیات شروع کرده ایم.

اینکه این خصوصیات چه نقشی در فرآیند کوره قوس خواهد داشت، فرآیند و محصول نهایی این کوره قوس چه خواهد بود، کوره قوس و ذوب خام تولیدی آن در کوره پاتیلی چه نقشی خواهد داشت.

کوره پاتیلی به عنوان واحد خوراک دهنده به واحد ریخته گری مداوم چه ذوبی و با چه خصوصیاتی باید تولید کرده و به ریخته گری بدهد.

 همه این موارد در تولید آهن اسفنجی و فولاد مذاب در کوره قوس – به عبارتی تولید فولاد آماده شده برای ریخته گری در واحد متالورژی ثانویه - نیاز به پشتیبانی تعمیراتی و نسوز داشته که تمامی این بخش ها نقش اساسی در کیفیت فولاد تولیدی خواهند داشت. در صورت عدم پشتیبانی مناسب در هر یک از بخش های فرآیند فولاد سازی محصول نهایی تمیز و عاری از ناخالصی تولید نخواهد شد که در این کتاب همه این موارد به طور مفصل توضیح داده شده است.

گفت و گو از تکتم زاهدی فر

عناوین برگزیده