تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۷۸۳۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

احتمال مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم

می متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس هیچگونه حامی ندارد و بنابراین هیچ نیازی وجود ندارد که دولت تشکیل این وزارتخانه را به عنوان بهانه و پیش‌نیاز اجرای اینستکس عنوان کند، گفت: احتمال مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم وجود دارد.
احتمال مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم

به گزارش می متالز، عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چه ارتباطی بین تلاش دولت جهت تشکیل وزارت بازرگانی و تمرکز روی عملیاتی شدن اینستکس در عرصه سیاست خارجی وجود دارد؟ گفت: اینستکس تاکنون وعده‌ای بیش نبوده و عملیاتی نشده است. بنابراین هیچ نیازی وجود ندارد که دولت تشکیل وزارت بازرگانی را به عنوان بهانه و پیش‌نیاز اجرای اینستکس عنوان کند. طرح اینستکس قراردادی بین ایران و کشورهای اروپایی بوده و تاکنون کاری از پیش نبرده است و از آنجایی که تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس هیچگونه حامی ندارد دولت با طرح این مسائل می‌خواهد اجرایی نشدن اینستکس را به حاشیه ببرد.

وی ادامه داد: دولت تشکیل وزارت بازرگانی را به اینستکس وصل می‌کند اما واقعیت این است که مجلس از موضع مخالفت خود در برابر تشکیل بازرگانی پایین نخواهد آمد. چندین بار شورای نگهبان به این طرح ایراد گرفته سه بار در صحن مجلس بررسی شده و به کمیسیون اجتماعی عودت داده شده است و این نشان می‌دهد که موضع نمایندگان مجلس کاملاً در مخالت با تشکیل وزارت بازرگانی است و این مسیر را ادامه خواهند داد.

پاپی زاده گفت: نمایندگان مجلس معتقدند که در شرایط تحریم باید از ارز مملکت صیانت شود و تشکیل وزارت بازرگانی مسیر را برای واردات انواع کالاها و عمدتاً غیر ضرور هموار خواهد کرد و ارز از کشور خارج خواهد شد که این کاملاً کار غیرکارشناسی و به ضرر منافع ملی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: دولت با چنین بهانه‌گیری‌هایی می‌خواهد اجرایی نشدن اینستکس را توجیه کند. 

وی در پاسخ به این سؤال که اخیراً رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده از نظر مقررات و سازماندهی همه چیز برای اینستکس آماده است اما تا زمانی که درآمد نفت وارد کشور نشود اینستکس در حد حرف است و با این وضع به نظر می رسد، دولت با تشکیل وزارت بازرگانی و توسل به واردات کالاهای اساسی از آن ابزاری برای تسویه درآمدهای نفتی می‌خواهد استفاده کند، گفت: ارز حاصل از نفت موجود است و به ازای آن باید یک حسابی به صورت اعتباری باز کنند و از کشور صادرکننده در مقابل آن کالاهای اساسی بگیرند و این هیچ ارتباطی به تشکیل وزارت بازرگانی ندارد. تشکیل وزارتخانه جدید هزینه‌زا و مشکلات فراوانی خواهد داشت که تنها منافع آن به جیب یک عده خاص خواهد رفت و به نفع منافع کشور نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه برخی در مجلس می‌خواهند طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مسکوت کنند آیا آیین‌نامه داخلی مجلس چنین مجوزی دارد، گفت: اینکه طرح تشکیل وزارت بازرگانی چندین بار در صحن مطرح شده و با مخالفت جدی نمایندگان روبه‌رو شده است نشانگر عزم و اراده مجلسی‌ها برای رد این طرح و روی آوردن به اقتصاد مقاومتی است. مجلس می‌خواهد از تولید ملی دفاع کند و به این دلیل سه بار این طرح را رد کرده و اگر برای بار چهارم هم در صحن مطرح شود باز آن را رد خواهد کرد.

وی افزود: در صورتی که طرح تشکل وزارت بازرگانی این بار هم به مجلس بیاید و نمایندگان به آن رأی ندهند طبق آیین‌نامه این اختیار به رئیس مجلس داده شده که آن را مسکوت نگه دارد و یا آنکه دوباره به کمیسیون اجتماعی مجلس عودت دهد.

پاپی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کنید طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مرحله مسکوت شدن برسد، گفت: این طرح اگر در صحن مطرح شود مطمئناً نمایندگان آن را رد خواهند کرد و مسکوت می‌ماند و معلوم نیست که مجلس بعدی آنرا پیگیری کند یا نه.

عناوین برگزیده