تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۸۱۴۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

نیاز صنعت فولاد به قوانین مدون و ثابت

می متالز - تولید فولاد در کشور ما در مقایسه با مصرف داخلی بسیار زیاد است و طبیعتا صادرات فولاد به کشورهای دیگر، علاوه بر ایجاد سودآوری بیشتر برای تولیدکنندگان و در اختیار گرفتن بازار کشورهای دیگر، می‌تواند ارزآوری مناسبی را نیز برای کشور به همراه داشته باشد.
نیاز صنعت فولاد به قوانین مدون و ثابت

به گزارش می متالز، نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: شرکت‌های فولادسازی فعال داخل کشور برای صادرات با مشکلاتی مواجه هستند و این امر باعث ایجاد چالش‌های جدی در مسیر ارزآوری برای کشور می‌شود.

بهادر احرامیان اظهار داشت: تولید فولاد در کشور ما در مقایسه با مصرف داخلی بسیار زیاد است و طبیعتا صادرات فولاد به کشورهای دیگر، علاوه بر ایجاد سودآوری بیشتر برای تولیدکنندگان و در اختیار گرفتن بازار کشورهای دیگر، می‌تواند ارزآوری مناسبی را نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره افزود: با این حال و با وجود تمایل شرکت‌های فولادسازی به ورود به موضوع صادرات، وجود بخشنامه‌های متعدد و گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند، به مشکلی جدی برای صادرات فولاد تبدیل شده‌اند.

احرامیان عنوان کرد: وقتی یک شرکت فولادی با نیت صادرات محصول خود قدم در این عرصه می‌گذارد، برنامه‌ریزی‌های خود را با توجه به بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود انجام می‌دهد و با در نظر گرفتن حاشیه سود معقول به این کار می‌پردازد اما ناگهان با تغییر یا صادر شدن یک بخش‌نامه جدید همه این معادلات به هم می‌ریزد و حتی ممکن است وی را متضرر کند.

وی با اشاره به تغییرات چندساله اخیر در بخش‌نامه‌ها و قوانین جدید صادرات فولاد، بیان کرد: صنعت فولاد کشور برای توسعه و پیشرفت در موضوع صادرات، نیاز به قوانین و دستورالعمل‌های مدون و ثابت دارد.

احرامیان که خود مدیرعامل شرکت فولاد یزد نیز هست، تعیین قیمت دستوری در حوزه فولاد را از دیگر مشکلات این صنعت در کشور دانست و یادآور شد: تولید فولاد در کشور ما بیش از مصرف آن است؛ در حالی که تولید فولاد در کشور به حدود ۲۸ میلیون تن در سال رسیده است، مصرف آن در بهترین حالت ۱۳ میلیون تن در سال خواهد بود و این یعنی برای بیش از نیمی از تولیدات ما در حوزه فولاد امکان صادرات وجود و مشکلی نیز از نظر تامین نیاز داخلی نخواهیم داشت. پس در این شرایط نباید نگران قیمت‌گذاری باشیم و به سمت قیمت‌گذاری‌ دستوری برویم.

وی در این خصوص اضافه کرد: بازار فولاد ایران در حال حاضر نیاز به مداخله ندارد و اگر آن را به حال خود بگذاریم قطعا در جای بهتری می‌ایستد. در واقع از آغاز هم اگر صنعت فولاد را به روال عادی آن، یعنی نظام عرضه و تقاضا می‌سپردیم، شرایط آن بسیار باثبات‌تر از وضعیت فعلی بود و انتقادات فعلی نیز بر آن وارد نمی‌شد.

احرامیان در این خصوص که چرا با وجود مزایای نظام عرضه و تقاضا، صنعت فولاد کشور به این سمت پیش نمی‌رود، گفت: صاحبنظران و کارشناسان در این باره اتفاق نظر دارند و ما نیز در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تلاش خود را در این باره انجام می‌دهیم ولی این موضوعی است که باید در نهادهای بالادستی مورد بررسی قرار گیرد و در دولت برای انجام آن به اتفاق نظر برسند.

عناوین برگزیده