تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۵۷
بازدید: ۱۸۴۱
کد خبر: ۸۱۶۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در گفت و گو با «می متالز»:

طرح فولادسازی گل گهر تامین مالی شده است/ جذب 10 نفر از نخبگان کشوری/ بازدید از مگامدول توسعه آهن و فولاد گل گهر در حاشیه برگزاری نمایشگاه سیمکس سیرجان

می متالز - مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گفت: طرح فولاد سازی این شرکت به رغم کنار کشیدن شرکت تامین کننده مالی خارجی به خاطر تحریم ها، به دلیل حیاتی بودن طرح برای کشور، از نظر مالی تامین شده و طبق برنامه ریزی انجام شده، در سال 1402 محصول خود را تولید خواهد کرد.
طرح فولادسازی گل گهر تامین مالی شده است/ جذب 10 نفر از نخبگان کشوری/ بازدید از مگامدول توسعه آهن و فولاد گل گهر در حاشیه برگزاری نمایشگاه سیمکس سیرجان

مهندس محمد محیا پور مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در گفت و گو با «می متالز» در این باره و مسائل دیگر پاسخ می دهد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آقای مهندس، دستاوردهای نمایشگاه ایران متافو از نظر شما چگونه بود؟

نمایشگاه خیلی خوبی بود. شرکت های بسیار بزرگی حضور یافته بودند. ارتباط بین شرکت ها بسیار نزدیک بود. بدون شک، راه اندازی و برگزاری چنین نمایشگاه هایی برای پیشبرد و توسعه صنعتی کشور بسیار موثر است.

دکتر روحانی اخیرا افتتاح هایی در شرکت شما داشتند. دستاورد حضور رئیس جمهور در کارخانه شما چه بود؟

خوشبختانه رئیس جمهور در مدت کوتاه، 2 بار در منطقه گل گهر حضور داشتند و این موضوع نشان می دهد که روند توسعه این منطقه بسیار مطلوب بوده و ما هر سال می توانیم طرح های افتتاحی بزرگ در حدی که رئیس جمهور برای افتتاح آن تشریف بیاورند، داشته باشیم. حضور رئیس جمهور برای افتتاح چنین طرح هایی، با توجه به حساسیت و تاکید دولت نسبت به اجرای طرح ها، موجب توسعه و پیشرفت طرح ها خواهد شد.

در روزهای اخیر، تعدادی رکورد به ثبت رسانید، تبریک می گویم. بفرمایید که  این پیشرفت، ادامه دار خواهد بود؟

به طور قطع این گونه خواهد بود. خوشبختانه توانستیم از تولید 10 هزار تن در روز عبور کنیم و امسال بیش از 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کنیم. ما بزرگ ترین تولید کننده آهن اسفنجی کشور هستیم و بازار هدفمان شرکت های داخلی است و شرکت هایی که قبلا آهن قراضه مصرف می کردند اکنون محصول ما را استفاده می کنند. در تولید آهن اسفنجی از نظر کربن، محصولمان متنوع است و می توانیم حداقل 3 گرید کربن تولید کنیم که بسیاری از شرکت های می توانند از این مواد اولیه استفاده کنند. به طور قطع این روند رو به رشد و توسعه است. در این زمینه خوشحالیم که توانستیم بخشی از  نیاز صنعت داخلی مان را محقق کنیم.

آقای مهندس، از پروژه فولادسازی تان بگویید. در بازدیدی که اخیرا با بازار بورس سرمایه از منطقه گل گهر داشتیم حدود 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پیش بینی شما از اجرای این طرح چیست به رغم اینکه شرکت اوبربانک از طرح کنار رفت و تامین مالی طرح چگونه خواهد بود؟

خوشبختانه این طرح جزو اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر است و رئیس جمهور در جریان سفر اخیر، بر اجرای این طرح تاکید خاصی داشت و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه صنعتی کشور و رونق تولید، طرح بسیار حیاتی و حساس برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ما با تمام قوا روی طرح کار می کنیم و وقت می گذاریم. خوشبختانه با توجه به مسائلی که برای شرکت اوبربانک پیش آمد، توانستیم تامین مالی طرح را از محل های دیگر تامین کنیم و از نظر مالی کوچک ترین مشکلی ندارد و هیچ گیری روی این مساله وجود ندارد و به طور قطع، طرح در زمان پیش بینی شده اجرایی و به بهره برداری می رسد.

پیش بینی شما از بهره برداری طرح چه زمانی است؟

پیش بینی ما این است که این طرح، سال 1402 محصول خود را تولید کند.

دیدگاه شما درباره رویداد زنجیره فولاد که در سیرجان اوایل بهمن ماه امسال برگزار می شود، چیست؟

 در چرخه فولاد، مهمترین موضوع این است که فرآیندی که انجام می شود اقتصادی باشد، خوشبختانه منطقه گل گهر در این زمینه بسیار موفق بوده و جزو پیشتازترین شرکت های کشور است. زنجیره فولاد در این منطقه تکمیل شده و به دلیلی نزدیکی به معدن، آب و همه فاکتورهای اصلی تاثیر گذار در قیمت تمام شده، خوشبختانه کرمان، یک منطقه بسیار استراتژیک برای حوزه فولاد است. با برگزاری نمایشگاه زنجیره فولاد در سیرجان و در  منطقه گل گهر، مسائل جزئی نیز برطرف می شود و در زمان مشخص، هم اندیشی می شود و انحرافات آن رصد و راهکار مناسب اتخاذ می شود.

آیا به شرکت هایی که با شما کار می کنند، پیشنهاد شرکت در این نمایشگاه را داده اید و آیا به دنبال داشتن تامین کنندگان بیشتری هستید؟

 بله. ما با شرکت هایی که جزو مشتریان اصلی و تامین کنندگان اصلی ما بودند، تماس گرفتیم و استقبال کرده و تاکید کردند که در این نمایشگاه حضور می یابند. توصیه می کنیم در این هم اندیشی و شناخت مجموعه ها از همدیگر شرکت کرده تا به تحقق اهداف کمک کند.

یک پیشنهاد داشتم و اینکه آیا امکان دارد شرکت هایی که در نمایشگاه حضور می یابند، از شرکت شما بازدید کنند و از نزدیک با دستاوردهای شما آشنا شوند؟

در مجموعه آهن و فولاد گل گهر، بزرگ ترین مگامدول های کشور احداث شده است. طی سال گذشته بزرگ ترین رکورد تولید را در یکی از خطوط آهن اسفنجی داشتیم. فرصت بسیار خوبی برای بازدید از این مجموعه است و ما از بازدید شرکت ها استقبال می کنیم و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

نکته ای که لازم است عرض کنم اینکه یکی از تاکیدات  مقام معظم رهبری و شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت این بود که از نخبگان در این مجموعه استفاده کنیم و پیرو همین دستور و مجوز، این خبر خوشحال کننده را می توانم بدهم که ما طی چند ماه گذشته بیش از 10 نفر از نخبگان کشوری را جذب کردیم - آنها از کسانی بودند که می توانستند جذب پروژه های خارج از کشور شوند - و نکته جالب اینکه آنها در این مدت کوتاه، منشا تحولات بزرگ در شرکت شدند. به عنوان مثال، کمپرسور غیر قابل تعمیر، با همکاری و همفکری نخبگان تعمیر شد.    

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

دومین نمایشگاه بین‌المللی سیمکس «زنجیره تامین فولاد» در «سیرجان قطب سنگ آهن ایران» از روز شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ تا روز دوشنبه  ۷ بهمن ۱۳۹۸ در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان از ساعت ۱۰ صبح الی ۵ بعداز ظهر برگزار می‌شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده