تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۸۱۸۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

سهامداری واجب‌تر از نان شب

می متالز - خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۴۵۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۴ درصد افزایش داشت.
سهامداری واجب‌تر از نان شب

به گزارش می متالز، علیرغم افت و کاهش سنگین قیمت‌ها در بازار‌های بین المللی که متعاقب شیوع ویروس کرونا در چین روی داده است و واکنش منفی بازار‌های جهانی به این امر از جمله بازار کالای ایران، اما در بورس تهران اوضاع دیگری (بهتری) حاکم است بطوریکه طیف عظیمی از مردم و صاحبان سرمایه، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم آورده اند تا هر طور شده، برگه سهامی از هر شرکتی خریداری و تهیه کرده و به خانه برند، و شب را بی سهامداری، بسر نبرند.

خوشبختانه کار بدانجا کشیده که هر کس چند ماه پیش سهمی خریده، اینک به بیش از دو برابر قیمت قبلی افزایش یافته و ثروت هنگفتی را نصیب خریداران متعدد و مختلف بازار کرده است.

در هر حال، بورس تهران همچنان داغ است و بد نیست بدانید قیمت و بازدهی بیش از ۱۰۰ سهم در بازار طی دو سال اخیر، بیش از ۱۰۰۰ درصد بوده است. امری که به خلق و ظهور میلیاردر‌های یک شبه‌ای در بورس تهران منتهی شده و این بازار پر سود را به یکی از پربازده‌ترین بورس‌های جهان تبدیل کرده است.

در این میان، دلواپسان بازار معتقدند که: پس از انتشار صورت‌های مالی پاییزی، تنها یک عامل به صورت مشخص صعود ادامه‌دار سهام را رقم می‌زند و آن ورود بی‌وقفه نقدینگی است.

اوضاع بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نماد‌های «اخابر»، «رمپنا»، «وامید»، «حکشتی»، «ومعادن» و «خودرو» با رشد حدود ۵۷۰۹ واحدی روبرو شد. بازار بی تفاوت نسبت به افت قیمت‌های جهانی به خصوص در نماد‌های کوچکتر، همچنان خریدار است تا قدرت نقدینگی فعال در بازار را به بازار‌های موازی نشان داده باشد.

بازار در اصلاح قیمت‌ها کم طاقت است و نقدینگی موجود در بازار، منفی سهم‌ها را فرصت خرید تلقی میکند و همین موضوع روز‌های سبزی را همراه با اصلاح اندک برای بازار سهام رقم زده است. و، اما دماسنج بازار امروز نیز خوش درخشید و با یورش به مواضع فروشندگان در ارتفاعات ۴۱۷ هزاری، توانست بار دیگر دست به رکوردشکنی زده و برگ زرین دیگری از تاریخ فعالیت خویش به نمایش گزارد.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۴۱۷.۰۰۱ واحد / میزان تغییر ۵۷۹۰ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۵,۱۶۳,۱۳۰ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۰,۰۵۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۰۳۵ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

اخابر ۴۳۰ واحد مثبت/ رمپنا ۳۹۵ واحد مثبت/ وامید ۲۱۹ واحد مثبت/ فملی ۲۰۰ واحد منفی/ حکشتی ۲۰۰ واحد مثبت/ ومعادن ۱۷۸ واحد مثبت/ خودرو ۱۷۵ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۷۳۸.۲ میلیون سهم/ وبصادر ۳۰۲.۱ میلیون سهم/ ذوب ۲۷۴.۶ میلیون سهم/ خساپا ۲۰۳.۴ میلیون سهم/ فملی ۱۵۶.۴ میلیون سهم

ارزش معاملات خرد (سهامداران حقیقی) در بازار امروز

در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد (بورس و فرابورس) بالغ بر ۴۵۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۴ درصد افزایش داشت.

اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) خبری موثق نشان می‌دهد که کمیسیون تلفیق مجلس طرحی آماده کرده تا از حساب‌های بالای ۱ میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

۲) شیوع ویروس جدید در چین باعث شده تا ۳ شهر این کشور کلا قرنطینه شوند. کارمندان در محل کار زیر چتر‌های پلاستیکی کار می‌کنند. سال نو چینی از امروز آغاز می‌شود، اما هیچ خبری از شلوغی در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها نیست. این مساله منجر به تضعیف کل کامودیتی‌ها از جمله محصولات پتروشیمی، نفت و فلزات شده و اونس طلا را تقویت کرده است.

۳) چین طی ۴ روز گذشته یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی ساخته است.

۴) نرخ سود اخزا به زیر ۱۹ درصد سقوط کرد. آگاهان می‌گویند قرار است سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یابد.

۵) وزیرخارجه پاکستان از اعلام آمادگی تهران و ریاض برای مذاکره استقبال کرد.

۶) دیروز تظاهراتی بر علیه حضور آمریکا برگزار شد. آن‌ها شعار نه آمریکا و نه اسرائیل می‌دادند. این تظاهرات توسط روحانیون بلندپایه شیعه در عراق مدیریت می‌شد. آمریکا گفته ما با دولت عراق قرارداد داریم و رای پارلمان عراق برای خروج کافی نیست.

۷) یک ماه دیگر عراق مجددا باید از آمریکا بابت خرید انرژی از ایران معافیت از تحریم بگیرد. اگر عراق آمریکا را اخراج کند، این کشور نیز تحریم می‌شود که شدیدا در این موقعیت به نفع ایران است. مقامات کرد عراقی مخالف اخراج آمریکایی‌ها هستند.

۸) اروپا یک گام عقب نشست. در صورتی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود در برجام را که در پنج گام انجام شده، محدود کند، اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت ارجاع نخواهند داد.

۹) کویت به ایران اطلاع داده که حمله به سردار توسط پایگاه آمریکا در این کشور مدیریت نشده است.

۱۰) مدیرعامل بانک صادرات گفته با کاهش مطالبات و قطع اضافه برداشت بانکی و استقراض از بازار‌های بین بانکی، هزینه‌های مالی بانک کاهش یافت و بانک به مرحله سود رسیده است.

۱۱) مدیرعامل ذوب آهن گفته شرمنده سهامدارانم که بازدهی کمی نصیب آن‌ها شده، من هم سهامدار این شرکت هستم.

۱۲) محمدی، مدیرعامل فولاد خوزستان می‌گوید تحریم‌ها بر این شرکت اثر نداشته و مقدار صادرات حتی بهتر از قبل است.

۱۳) بانک ملت به لحاظ میزان دارایی در کشور اول شد. این شرکت به استناد گزارش سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۴۵ هزار میلیارد تومان دارایی دارد. (البته توجه کنیم دارایی‌های این شرکت از محل بدهی است، اما به هر حال اول شده است.)
۱۴) مدعیان هفتگی بیکاری ایالات متحده که انتظار می‌رفت عدد ۲۱۴K را نشان دهد به عدد ۲۱۱K رسید. دوره قبل عدد ۲۰۴K بوده است.

۱۵) کریستین لاگارد می‌گوید نتیجه فاز اول توافق تجاری بین ایالات متحده و چین به طور نسبی شرایط نامطمئن را کاهش داده است. آسودگی خاطر از نشست بین ترامپ و فن در لین (رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا) وجود دارد.

۱۶) شاخص بخش تولیدی Markit PMI ایالات متحده در ارزیابی مقدماتی ماه ژانویه که انتظارمی رفت عدد ۵۲.۵ را نشان دهد به عدد ۵۱.۷ رسید. دوره قبل عدد ۵۲.۴ بوده است. بخش خدماتی این شاخص نیز که پیش بینی عدد ۵۲.۹ برای آن می‌شد به عدد ۵۳.۲ رسید. دوره قبل عدد ۵۲.۸ بوده است.

۱۷) فدرال رزرو نیویورک ۱.۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه دارى امریکا خرید کرد. تزریق دلار، تضعیف شاخص دلار! به نفع کامودیتی ها.

۱۸) مقامات چین روز جمعه اعلام کردند برای کنترل ویروس مرگبار جدیدی که جان صد‌ها نفر در سراسر این کشور را تهدید می‌کند، بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین و دیگر مناطق دیدنی مشهور این کشور را تعطیل می‌کنند.

۱۹) ظریف: مذاکره با آمریکا غیر محتمل نیست؛ به شرط آنکه آمریکا با تغییر رویه، تحریم‌ها را بردارد.

پیش بینی بازار یکشنبه ۶ بهمن ۹۸

به نظر می‌رسد رویای گستردگی جایگاه بازار سهام میان عموم مردم در دو سال اخیر محقق شده و مشارکت شگفت‌آور معامله‌گران خُرد در بورس تهران به اوج رسیده است. این فرصت استثنایی، اما با نوعی بی‌عملی همراه شده و نتوانسته نقش واقعی بورس در اقتصاد را محقق سازد. به عبارت دقیق‌تر، به جای آنکه در بازار سرمایه از طریق عرضه‌های اولیه، بالا رفتن سهام شناور و افزایش سرمایه شرکت‌ها به تولید کمک شود، عمدتا جنبه سفته‌بازی و رشد شاخص‌های بورس مورد توجه قرار گرفته و از ماموریت اصلی غفلت شده است.

غرض از بررسی نماد‌های بازار به این شیوه، نگرش خطرناکی‌ست که می‌تواند بر محور نگهداری سهام در پی بروز شوک‌های بنیادی و غیربنیادی به فعالان این حوزه ارسال شود. بر این اساس و با تکیه بر روند‌های قیمتی گذشته، معامله‌گران بازار سهام ریزش‌های مقطعی را با ورود ریسک‌های بعضا با اهمیت به عنوان فرصت‌هایی برای ورود مجدد درنظر خواهند گرفت.
حجم و ارزش معاملات که معلول متغیر‌های دیگری نظیر رکود و درجا زدن بازار‌های موازی به شمار می‌آید این روز‌ها به عنوان علت اصلی رشد و عدم ریزش پرقدرت قیمت‌ها در میان فعالان بورسی وزن بسیار زیادی دارد. انتظارات تورمی در بسیاری از نماد‌ها پیش‌خور شده‌است و انتظارات برای ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز رفته رفته به خوشبینانه‌ترین سناریو‌های ممکن در قیمت سهام منعکس می‌شود.

ذکر این نکته ضروری‌ست که حجم و ارزش معاملات با توجه به نقدینگی سرگردان و قابل تبدیل به سهام هنوز پتانسیل رشد‌های قیمتی را در این بازار محفوظ نگه می‌دارد. بر این اساس هرچند ممکن است با تداوم شرایط موجود مدت‌ها شاهد ادامه روند تزریق نقدینگی جدید به تالار شیشه‌ای باشیم، اما نباید از ذکر این نکته غافل شد که اولا حجم معناداری از پول‌های داغ طی ماه‌های اخیر به بازار سهام جذب شده‌اند در ثانی رشد‌های سریع قیمتی توجیه منطقی جذب پول به سهام را روز به روز کمرنگ‌تر می‌کند.

از سوی دیگر دعوای اصلی پس از فروکش کردن هیجان ورود پول‌های داغ و میل به تبدیل سود‌های ثبت شده در پورتفو‌های سرمایه‌گذاران به انواع و اقسام دارایی‌ها مرحله بعدی چنین بازاری ا‌ست که هشدار سبقت در فروش را گوشزد می‌کند.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

عناوین برگزیده