تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۸۱۸۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت فولاد اترک گلستان مطرح کرد:

وجود کارگاه‌های کوچک، تهدیدی برای کارخانه‌ های بزرگ

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد اترک گلستان گفت: اخیرا تعداد تولیدکنندگان کوچک سقف و سوله زیاد شده که این امر یک رقابت منفی میان تولیدکنندگان این حوزه به وجود آورده است و از آنجایی که تولیدکنندگان کوچک هزینه زیادی برای تامین مواد اولیه نمی‌پردازند و نیروی انسانی کمتری دارند، تهدیدی برای کارخانه‌های بزرگ تلقی می‌شوند.
وجود کارگاه‌های کوچک، تهدیدی برای کارخانه‌ های بزرگ

به گزارش می متالز، عبدالرحمان توفیقی‌راد در خصوص توانایی شرکت فولاد اترک گلستان، اظهار داشت: شرکت ما در شهرک صنعتی آق‌قلا در استان گلستان قرار دارد و در زمینه تولید سقف و سوله و همچنین فرمینگ ورق رنگی برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی فعالیت می‌کند. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات ما به کرکره اختصاص دارد. توانایی شرکت ما، تولید حدود چهار تا پنج هزار متر مربع سقف و سوله در ماه است. با توجه به قرارگیری شرکت فولاد اترک در استان‌های شمالی، تقاضا برای شیروانی و سقف رنگی نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر است.

وی افزود: بخش اصلی خدمات شرکت ما مربوط به فرم‌دهی ورق‌های رنگی به صورت کرکره‌ای است که برای ساخت درهای واحدهای صنفی کاربرد دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد اترک گلستان در خصوص تامین ورق رنگی برای تولید، عنوان کرد: در حال حاضر، عمده ورق رنگی خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم و شرکت فولاد مبارکه در صدر برندهای تامین‌کننده شرکت ما قرار دارد. البته با توجه به نزدیکی به مرز می‌توانستیم نیاز خود به ورق را از طریق واردات برطرف کنیم اما ترجیح می‌دهیم که محصولات مصرفی ما تولید داخلی باشد.

توفیقی‌راد خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور کد خرید شرکت فولاد مبارکه را داشتیم اما در این چند ماه اخیر دیگر مستقیما از این شرکت خریداری نمی‌کنیم و تلاش ما بر این است که مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین کنیم.

وی با اشاره به استفاده از رنگ‌های متنوع در تولید محصول، تصریح کرد: برای تولید محصول، عمدتا ضخامت‌های 0.45 تا 0.5 میلی‌متر را مورد مصرف قرار می‌دهیم. رنگ‌های قرمز و نارنجی، اصلی‌ترین رنگ‌های مورد پسند متقاضیان هستند که از آن‌ها برای تولید محصول استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اترک گلستان با بیان اینکه وضعیت بازار محصولات ورق رنگی جدا از وضعیت اقتصادی نیست، تاکید کرد: همانند همه بخش‌های اقتصادی در کشور، مصرف‌کنندگان اصلی ورق رنگی مانند ساختمان‌سازیها، سوله‌ساز‌ها و مغازه‌داران نیز در رکود نسبی به سر می‌برند و به طور کلی وضعیت تقاضای این بخش چندان جالب نیست.

توفیقی‌راد مهم‌ترین چالشی که شرکت‌های تولیدکننده فرم‌های ورق رنگی با آن مواجه هستند را تامین مواد اولیه دانست و عنوان کرد: مواد اولیه به دلیل کمبود تولید و بعضا قیمت بالا به سختی تامین می‌شود و به همین دلیل تولید شرکت مستمر نیست.

وی در پایان وجود تولیدکنندگان متعدد در این حوزه را تهدیدی برای بازار تلقی کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر تعداد تولیدکنندگان کوچک کرکره و شیروانی که صورت کارگاهی فعالیت می‌کنند، زیاد شده و به همین دلیل، رقابت منفی میان تولیدکنندگان شکل گرفته است. ضمن اینکه برخی تولیدکنندگان از مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها به صورت تک‌محصولی فعالیت می‌کنند که با توجه به هزینه کمتر تولید در این حالت، محصولات آن‌ها قیمت کمتری دارد. در این شرایط، تولیدکنندگان باسابقه که محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند، به تدریج از بازار خارج می‌شوند.

عناوین برگزیده