تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۸۲۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار شد؛

دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برای 10 میلیارد دلار واردات صنعت ایده بدهند

می متالز - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۹۷, حدود ۴۳ میلیارد دلار کالا و فناوری وارد شد که از این میزان، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به صنعت، معدن و تجارت و یک مورد در حوزه معدن و صنایع معدنی (الکترود گرافیتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار) بوده و به جاست دانشگاه ها و پژوهشگاه ها وارد عرصه شده و برای این ۱۰ میلیارد دلار، ایده دهند.
دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برای 10 میلیارد دلار واردات صنعت ایده بدهند

به گزارش می متالز، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دومین جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین ۲)، گفت: بستر مشارکت و همکاری صنعت و دانشگاه فراهم است.

قبادیان در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۴ پروژه را در ۷ محور تعریف کرده که ۲ پروژه در حوزه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری است. محور ۴ نیز به توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری اشاره دارد.

وی با اشاره به دلایل نیاز ارتباط صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: از جمله این دلایل، تحریم بودن صنعت است و اگر صنعت هم تحریم نبود، با توجه به فاصله ارزش دلار با ریال، برای صنعتگر صرفه اقتصادی ندارد تا تکنولوژی را از خارج وارد کند و درنتیجه نگاه به درون است.

قبادیان گفت: دانشگاه به صنعت نیاز دارد چرا که دولت نمی تواند هزینه های دانشگاه و استاد را تأمین کند و در نتیجه دانشگاه باید خود به فکر درآمدزایی باشد.

وی با اشاره به سامانه تاپ، گفت: از ۷۷ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری، قرار بود امسال ۴ هزار واحد در این سامانه ثبت نام و نیازهای خود را در پایان نامه های دانشجویی تعریف کنند اما تا امروز این عدد به ۸ هزار واحد رسیده است.

قبادیان افزود: محاسبه کردیم ۳ هزار پروژه در این سامانه داشته باشیم اما اکنون به ۴ هزار پروژه رسیده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون بهترین شرایط برای مشارکت صنعت و دانشگاه است، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد سال ۹۷, حدود ۴۳ میلیارد دلار کالا و فناوری وارد شد.

قبادیان گفت: از این میزان، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به صنعت، معدن و تجارت و یک مورد در حوزه معدن و صنایع معدنی (الکترود گرافیتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار) بوده است. دانشگاه ها و پژوهشگاه ها وارد عرصه شده و برای این ۱۰ میلیارد دلار، ایده دهند.

وی افزود: شرکت های بزرگ و ایمیدرو نیز بودجه آن را تأمین می کنند.

قبادیان گفت: فردوسی، شاعر فارسی حدود قرن ها پیش درباره پژوهش سخن گفته است. این در حالی است که کشورهای دیگر با عمر کمتر در این زمینه پیش رفته اند. وی در پایان گفت: ما باید به این فرهنگ برگردیم و دنباله روی دیگران نباشیم.

عناوین برگزیده