تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۸۲۲۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تست آلایندگی خودروهای دیزلی در داخل

می متالز - با توافق سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تست آلایندگی خودروهای دیزلی سنگین که به تازگی الزامی شده، در داخل انجام خواهد شد. تا پیش از این، تست‌های مربوطه در خارج از کشور انجام می‌شد که هزینه هنگفتی در پی داشت.
تست آلایندگی خودروهای دیزلی در داخل

به گزارش می متالز، در همایشی که دیروز با عنوان «محیط زیست و آلایندگی خودرو» در محل آزمایشگاه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برگزار شد، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ضرورت مقابله با آلودگی هوا گفت: از این پس خودروهای دیزلی سنگین نیز از نظر استاندارد آلایندگی مورد ارزیابی کیفی قرار خواهند گرفت.

محمدمهدی میرزایی قمی در واکنش به اینکه گفته می‌شود سوخت سراسری دیزل در کشور از استاندارد لازم برخوردار نیست و روی نتایج آزمایشگاهی تاثیر می‌گذارد، افزود: طبق اعلام شرکت نفت، ۱۶۳ جایگاه سوخت‌رسانی در کشور، گازوئیل با استاندارد یورو۴ عرضه می‌کنند و در کلانشهرها نیز سوخت توزیعی از استاندارد لازم برخوردار است. وی در مورد نظارت بر استاندارد سوخت در کشور نیز تاکید کرد: طبق قانون هوای پاک، وظیفه نظارت بر کیفیت سوخت از جمله گازوئیل، بر عهده سازمان ملی استاندارد است و محیط‌زیست نقشی در آن ندارد. به گفته وی، البته سازمان حفاظت محیط زیست نیز به‌صورت ماهانه نسبت به بررسی کیفیت سوخت اقدام می‌کند و نتایج نشان می‌دهد به‌صورت متوسط، استاندارد گازوئیل در حد ۵۰ پی‌پی‌ام  است، هرچند در برخی مناطق عدد موردنظر از سطح متوسط بالاتر است. در این همایش اما اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز با اشاره به تجهیزات اضافه شده به آزمایشگاه این شرکت برای تست‌های جدید، گفت: در حال حاضر امکان تست خودروهای مختلف در سطح استاندارد یورو۵ فراهم شده است. وی افزود: بر این اساس، خودروهای دیزلی سنگین از امکان تست آلایندگی برخوردار شده‌اند. گلپایگانی تاکید کرد: تا پیش از اضافه شدن امکان تست خودروهای دیزلی سنگین، خلأ بزرگی در بحث استاندارد آلایندگی احساس می‌شد، زیرا دیزلی‌ها نقش زیادی در آلودگی هوا دارند.

عناوین برگزیده