تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۸۲۳۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزارت صمت: برای کاهش قیمت ورق فولاد اقدام می کنیم | برنامه چیست؟

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش عرضه و کاهش قیمت ورق فولاد تمهیداتی اندیشیده است.
وزارت صمت: برای کاهش قیمت ورق فولاد اقدام می کنیم | برنامه چیست؟

به گزارش می متالز، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمهیدات این وزارتخانه برای افزایش عرضه و کاهش قیمت ورق فولاد خبر داد.

جعفر سرقینی گفت: در نخستین گام برای ساماندهی به بازار ورق فولادی، عرضه ورق گرم فولادی را از دو بار در ماه به ماهانه چهار بار در بورس افزایش دادیم بدین ترتیب که هفته‌ای ۷۰ هزار تن ورق فولادی در بورس عرضه می‌شود که در ماه به ۲۸۰ هزار تن می‌رسد.

وی افزود: تا پیش از این، عرضه فولاد دو بار در ماه صورت می‌گرفت که موجب می‌شد تقاضا در بازار بماند و همه نتوانند نیاز خود را تامین کنند، اما اکنون که عرضه‌ها به چهار بار در ماه افزایش پیدا کرده است، اگر واحد تولیدی در یک هفته به علت مشکلاتی مانند مشکل بانکی نتواند موفق به خرید شود می‌تواند این خرید را در سه عرضه دیگر انجام دهد.

معاون معدنی وزارت صمت با بیان این که علاوه بر عرضه ۲۸۰ هزار تن ورق گرم فولادی در ماه، ۶۵ هزار تن ورق سرد نیز ماهانه در دو نوبت عرضه می‌شود گفت: این اقدام به همراه دیگر تمهیدات اندیشیده شده، التهاب را از بازار می‌گیرد و بازار ورق فولادی به تدریج آرام می‌شود.

سرقینی با اشاره به این که تاکنون نیازی به عرضه اسلب (ماده اولیه ورق فولادی) در بورس نبود افزود: هم اکنون تولیدکنندگان این ماده را مجبور کردیم که بخشی از تولید اسلب خود را در بورس عرضه کنند و با توجه به این که هر واحدی که ماده اولیه مانند شمش اسلب را از بورس می‌خرد باید ۶۰ درصد حلقه بعدی یعنی ورق فولادی را در بورس عرضه کند این اقدام موجب افزایش عرضه ورق فولادی در بورس می‌شود که گامی در جهت تامین تقاضا‌های ورق فولادی است.

وی گفت: بدین ترتیب اگر بتوانیم ماهی حدود صد هزار تن شمش اسلب را به سبد عرضه بورس اضافه کنیم به این معنی است که ماهانه ۶۰ تا ۷۰ هزار تن ورق فولادی از این ناحیه به بورس عرضه می‌شود.

 معاون معدنی وزارت صنعت اضافه کرد: قدم بعدی افزایش تامین کنندگان ورق فولادی بود یعنی علاوه بر فولاد مبارکه کارخانه‌های دیگر مانند فولاد گیلان، کاویان و "نورد و لوله" را که تا پیش از این به علت کمبود مواد اولیه مانند شمش اسلب از شبکه تولید خارج بوده اند با تامین مواد اولیه و ایجاد تسهیلات به روند تولید و افزایش تولید بازگردانیم البته شاید تولیدات این واحد‌ها در بورس عرضه نشود، اما مهم این است تولید و افزایش تولید این واحد‌ها که دو میلیون تن در سال ظرفیت دارند در تامین بازار ورق فولادی نقش کمک کننده‌ای خواهد داشت.

سرقینی گفت: گام بعدی رصد خریداران ورق فولادی از طریق سامانه بهین یاب است که در این باره کارگروه پنج نفره‌ای تشکیل شده است و با بررسی‌های خود مشخص می‌کند آیا ورق فولادی خریداری شده به مصرف تولید در حلقه‌های بعدی رسیده یا این که از بازار آزاد سر در آورده است.

وی افزود: در گام بعدی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل را به همراه فولاد مبارکه مامور کردیم تا از کل واحد‌های تولیدی پروفیل، ظرفیت سنجی انجام دهند بر این اساس اگر در استانی برای کارخانه‌ای ظرفیت کمتری در نظر گرفته شده است، این ظرفیت افزایش می‌یابد، اما اگر برای کارخانه‌ای ورق فولادی مازاد بر نیاز در نظر گرفته شده است آن را تعدیل می‌کنیم که این اقدامات موجب می‌شود تا دو هفته آینده بازار ورق فولادی به آرامش خود بازگردد و روند قیمت‌ها هم کاهشی باشد.

معاون معدنی وزارت صمت گفت: تاکنون به علت مشکلات آیین نامه‌ای در بورس، اسامی خریداران ورق فولادی اعلام نمی‌شد، اما با هماهنگی‌های انجام شده با بورس و قوه قضاییه، قرار شد فهرست خریداران این محصول از بورس، هر هفته اعلام شود و به این ترتیب صنف مربوط با کنترل فهرست هفتگی رصد و مشخص می‌کند که خریداران، ورق فولادی را به مصرف تولید رساندند یا این محصول در بازار آزاد عرضه شده است.

سرقینی افزود: در ۱۸ ماه گذشته قیمت کشف شده ورق فولادی در بورس با بازار آزاد، اختلاف پنج تا شش درصدی داشت که علت این اختلاف هم هزینه حمل و نقل، انبارداری و سود متعارف است، اما آخرین باری که این فاصله قیمتی را رصد کردیم تفاوت قیمت کشف شده در بورس و بازار آزاد تا ۳۰ درصد و متوسط آن نیز به ۲۰ درصد رسیده بود که نگران کننده بود.

معاون معدنی وزارت صمت گفت: بنابراین با اقداماتی که انجام دادیم توانستیم بازار را کنترل و روند قیمت‌ها را کاهشی کنیم و در این باره دو عرضه ۷۰ هزار تنی را یکی در هفته گذشته و دیگری در همین هفته انجام دادیم که با توجه به دو عرضه ۷۰ هزار تنی دیگری که تا پایان ماه خواهیم داشت روند قیمت‌ها کاهشی شده است و فاصله قیمتی بورس و بازار آزاد نیز به مدار قبلی باز خواهد گشت.

وی در این باره که در سازوکار بورس، تهیه ورق فولادی برای واحد‌های کوچک و متوسط با مشکل همراه است افزود: بعد از انتقاداتی که در این باره شد اطلاعات عرضه ورق فولادی را از بورس گرفته و آن را بررسی کردم و دیدم که حتی واحدی که سهمیه اش در ماه ۲۰ تن بوده است هم توانست خرید کند آن هم به این علت بود که واحد‌های کوچک و متوسط اجازه دارند خرید شش ماه خود را یکجا انجام دهند بنابراین از آنجا که سبد ورق فولادی به صورت ۱۱۰ و ۱۲۰ تنی عرضه می‌شود واحد‌های کوچک با خرید شش ماه خود به صورت یکجا توانستند ورق فولادی مورد نیاز خود را تامین کنند.

معاون معدنی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا با سازوکار اندیشیده شده، درصد ورق فولادی عرضه شده در بورس که سر از بازار آزاد در می‌آورد به صفر می‌رسد یا خیر؟ گفت: ماهانه ۱۸۰ هزار تن ورق فولادی در بورس عرضه می‌شود که کمتر از ۳ درصد آن شاید از بازار آزاد سردر بیاورد، اما باید در نظر گرفته اگر واحد تولیدی، ورق فولادی خرید کند و تولید انجام ندهد چگونه می‌تواند حقوق کارگران خود را پرداخت کند؟ ضمن این که ما در سامانه بهین یاب، پرداخت بیمه کارگران و مصرف برق واحد تولیدی را کنترل می‌کنیم تا امکان سوء استفاده را به حداقل برسانیم.

عناوین برگزیده