تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۸۲۳۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ستاری:

فناوری تولید عناصر نادر خاکی از خام فروشی معادن جلوگیری می‌کند

می متالز - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: با دستیابی به فناوری تولید عناصر نادر خاکی که از ۶ سال پیش توسط «ایمیدرو» در دست پیگیری بود، از خام فروشی معادن در کشور جلوگیری می شود.
فناوری تولید عناصر نادر خاکی از خام فروشی معادن جلوگیری می‌کند

به گزارش می متالز، سورنا ستاری روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک که با حضور  وزیر صنعت،‌معدن و تجارت  در شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش استان البرز انجام شد،، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه نزدیک به ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد می کنیم که قیمت هر کیلوگرم آن  بیش از ۶۰ دلار است و با بخش دیگری که  به این پایلوت اضافه می شود رقم ارزش افزوده بالاتر می رود.

وی افزود: یک تن سنگ آهن را ۶۰ دلار می فروشیم در حالی که برای یک کیلوگرم آن ۶۰ دلار پول پرداخت می کنیم.این فناوری به بحث عدم خام فروشی معادن کمک می کند و خوشحالم که فناوری  و استحصال عناصر نادر خاکی در داخل بومی شده و کارخانه صنعتی آن به زودی سرمایه گذاری و راه اندازی می شود.

ستاری گفت: امروز مهم دانشی است که ایجاد  شده و باید توسعه داده شود تا ارزش افزوده بالایی از سنگ معدن داشته باشیم.

شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت  به وسعت یکصد هکتار امسال به صورت رسمی فعالیت خود را در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز آغاز کرد.

اکنون ۱۴ سوله و شرکت تولیدی تحقیقاتی و دانش بنیان از جمله مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران در شهرک صنعتی کاوش فعال هستند که قرار است تعداد این شرکت ها به ۲۵۰ واحد برسد و برای بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

عناوین برگزیده