تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۸۲۴۴۱
مهندس منصور یزدی زاده:

تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، باور به توان داخلی را تقویت کرد

می متالز - منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان جمعه 4 بهمن ماه دربرنامه زنده‌رود شبکه اصفهان، آخرین دستاوردهای این شرکت را تشریح کرد.
تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، باور به توان داخلی را تقویت کرد

به گزارش می متالز، وی با اشاره به اهمیت روز 23 دیماه در صنعت فولاد کشور گفت: قرارداد تاسیس ذوب آهن اصفهان در سال 1344، تولید فولاد در کشور برای اولین بار در سال 1351 و همچنین بهره برداری از فولاد مبارکه در سال 1371 در این روز اتفاق افتاده است. ضمن اینکه امسال در روز ۲۳ دی ماه رکورد تولید روزانه جدیدی در  بخش کوره بلند ذوب آهن ثبت شد.

وی افزود: صنعت فولاد از ۶۰۰ هزارتن تولید قبل از انقلاب به ۲۶ میلیون تن رسیده که نشان دهنده موفقیت این صنعت است و این در حالی است که نیمی از تولیدات فولادی کشور صادر می شود که در شرایط تحریم کار بزرگی است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به نقش این شرکت در شکل گیری سایر صنایع فولادی اشاره کرد و گفت: این مجتمع عظیم صنعتی، فرهنگ صنعتی را در کشور ایجاد کرد و متخصصان آن در ساخت سایر صنایع فولادی از جمله فولاد مبارکه نقش داشتند و صنعت کشور مرهون ذوب آهن است.

یزدی زاده، تولید انواع مختلف ریل برای خطوط بین شهری و مترو در ذوب آهن را یک افتخار بزرگ برای صنعت کشور و باعث افزایش باور به توان داخلی دانست و گفت: تولید ریل بدون مشکل در این شرکت انجام می شود و این باور در وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی ایجاد شده است که نیازی به واردات این محصول نداریم. در حال حاضر هم فولاد ریل و هم نورد آن با توان داخلی انجام می شود و مطابق با استاندارد جهانی است که بسیار سخت گیرانه است.

مدیرعامل ذوب آهن اظهار داشت: این شرکت یک خانواده بزرگ است و مسئولیت اجتماعی خود را برای توسعه شهرستان، استان و کشور در ابعاد زیرساختی انجام داده است و لذا می توان گفت ریشه دارترین صنعت کشور در جامعه است.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان تنها شرکتی است که با روش رایج جهانی یعنی روش کوره بلند،فولاد تولید می کند و از یارانه انرژی بهره مند نیست و همین امر رقابت با سایر فولادسازان را برای این شرکت سخت کرده است. ضمن اینکه با وجود سهم ده درصدی در تولید فولاد کشور ، متاسفانه با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستیم و این جفایی بر این شرکت بزرگ است.

یزدی زاده کار کردن برای ذوب آهن اصفهان را یک افتخار بزرگ دانست و گفت: از سال 1373 وارد ذوب آهن شدم و سپاسگزار و شرمنده خانواده هستم چرا که به دلیل مشغله کاری زمان کمتری در کنار خانواده بودم. پسری دارم که دوره آموزشی سربازی را می گذراند و در رشته معماری تحصیل کرده است.

مدیر عامل ذوب آهن در پاسخ به سوالات سهامداران گفت: توقعات سهامداران به جا است اما حمایت از سهام وظیفه سهامداران عمده و حقوقی است. ذوب آهن وظیفه شفاف سازی را به خوبی انجام داده است. خودم سهامدار ذوب آهن هستم و از سهامدارانی که سودآوری این سهام به اندازه مورد نظر آنها نبوده عذر خواهی می کنم.

رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی نیز در برنامه زنده رود به عنوان یک مدیر موفق حضور یافت و از بومی سازی های صورت گرفته در این بخش گفت.

وی باتری شماره 3 ذوب آهن اصفهان را به لحاظ ظرفیت و ساختار در خاورمیانه بی نظیر دانست و گفت : متاسفانه پیمانکار پروژه ساخت این باتری، قبل از بهره بردرای، پروژه را رها کرد اما با توجه به اینکه ادامه فعالیت ذوب آهن به این باتری بستگی داشت، تلاشگران ذوب آهن با همت والای خود ، آن را به بهره برداری رساندند.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن افزود: پس از راه اندازی مسائلی همچون نگهداری و تعمیرات و همچنین کاهش آلایندگی مدنظر قرار گرفت. در این راستا کار بسیار بزرگی انجام شد که ساخت و طراحی درب های فلکسیبل این باتری بود تا از نشت گازهای آلاینده جلوگیری نماید.

وی افزود: این درب ها 800 قطعه دارد و از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای برخوردار است و حتی کارشناسان خارجی اعتقاد داشتند که طراحی و ساخت آن بدون مشارکت آنها در ایران امکان پذیر نیست. اما خوشبختانه این پروژه انجام شد که یک افتخار بزرگ برای صنعت فولاد کشور است.

رضوانیان تصریح کرد: قبل از این پروژه و جهت راه اندازی باتری شماره 3، با توجه به اینکه پیمانکار تعهدات خود را انجام نداد، فعالیت های گسترده ای مانند ساخت پالایشگاه مورد نیاز و ساخت واحد گوگردزدایی نیز انجام شد.

وی افزود: ما ایرانی ها اثبات کرده ایم که می توانیم در شرایط سخت ، هر کار غیرممکنی را ممکن سازیم. از مسوولین این توقع را دارم که قدر جوانان مستعد، باهوش و باذوق ایران را بدانند. در این راستا انتظار این است که مانعی برای تولید ایجاد نشود به عنوان مثال کمبود مواد اولیه مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. همچنین مسوولین در برابر مشکلات باید صبور باشند تا اعتماد به جوانان حاصل خود را نشان دهد.

عناوین برگزیده