تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۸۲۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سخنگوی ستاد تنظیم بازار: فرمول تعیین قیمت شمش فولادی تغییر می‌کند

می متالز - سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفته است فرمول قیمت‌گذاری شمش فولادی تدوین می‌شود. هدف این رویکرد، عرضه حداکثری شمش در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت عنوان شده است.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار: فرمول تعیین قیمت شمش فولادی تغییر می‌کند

به گزارش می متالز، آقای محمدرضا کلامی با اعلام این مطلب افزود: نرخ پایه اعلامی برای شمش فولادی یعنی «بیلت و بلوم» از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی به بورس، طبق فرمول جاری حدود ۳۱۵۰ تومان است و حداکثر نرخ نهایی معامله شده در بورس نیز بیش از ۴۴۰۰ تومان است، این وضعیت موجب عدم عرضه مکفی شمش و بروز رقابت غیرمتعارف و افزایش تقاضا در بورس شده است.

وی در توضیح این مطلب گفت: این در حالی است که قیمت پایه شمش فولادی بر اساس فرمول پیشنهادی حدود ۳۸۵۰ تومان و در صورت اعمال حداکثری سقف رقابت مجاز، پایین‌تر از نرخ‌های معاملاتی پایانی فعلی خواهد بود که البته موجب عرضه حداکثری و جلوگیری از بازارسازی و بروز رانت برای حلقه‌های بعدی خواهد شد لذا تصمیم بر آن شد معاونت امور معادن و صنایع معدنی فرمول پیشنهادی برای قیمت گذاری را با لحاظ این نکته که عرضه حداکثری اتفاق بیفتد، ارائه دهد.

به گفته مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار، مجموعه سیاستگذاری‌ها با هدف کاهش قیمت صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: این اقدام پس از بررسی نیازسنجی و امکان سنجی مربوطه در خصوص میزان عرضه و تقاضای «اسلب» در صنایع بالادستی و پایین دستی و تعیین ضوابط عرضه در بورس کالا یا خارج از بورس کالا به گونه‌ای که موجب سفته‌بازی نشود و به تولید کنندگان ورق یا زنجیره بعدی لوله و پروفیل تحویل شود، صورت می‌گیرد و پیش بینی شده است فرمول پیشنهادی در کمیته تخصصی فولاد نیز به تصویب برسد.

کلامی در خصوص وضعیت صادرات این کالا نیز گفت: بر این اساس صادرات اسلب از این تاریخ فقط در صورت تامین نیاز‌های داخلی (داخل یا خارج از بورس کالا) به گونه‌ای که کمبودی در تولید و عرضه انواع ورق مطابق با نیاز داخلی به مصرف کننده نهایی یا تامین کننده زنجیره بروز نکند، منوط به مجوز معاونت امور معادن و صنایع خواهد بود.

به گفته وی گمرک نیز موظف است از صادرات اسلب بدون مجوز معاونت فوق الذکر جلوگیری کند.

وی در خصوص میزان تولید اسلب و ورق گرم در سال گذشته افزود: میزان تولید اسلب در سال گذشته برابر با ۱۰.۵ تن و میزان تولید ورق گرم برابر با ۸ میلیون تن است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۹ ماه گذشته از سال حدود هشت میلیون تن اسلب تولید شده است که از این رقم ۱.۵ میلیون تن صادر شده است به این ترتیب ۶.۲ میلیون تن ورق گرم در ۹ ماه امسال نیز تولید شده است.

عناوین برگزیده