تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۵۸۶
کد خبر: ۸۴۷۲۰
سرویس خبر : انرژی
برای نخستین بار در ایران

پالایشگاه بندرعباس ۲ برابر نیاز صنایع کک اسفنجی تولید می‌کند

می متالز - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: برای نخستین بار در کشور، پالایشگاه بندرعباس سالانه ۶۲۰ هزار تن کک اسفنجی تولید می‌کند که این مقدار ۲ برابر کک موردنیاز صنایع آلومینیوم کشور است.
پالایشگاه بندرعباس ۲ برابر نیاز صنایع کک اسفنجی تولید می‌کند

به گزارش می متالز، علیرضا صادق آبادی صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) در آیین رسمی امضای تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این مقدار تولید سالانه کک، افزون بر تامین نیاز و پوشش طرح‌های توسعه‌ای صنعت آلومینیوم می‌تواند تا مدت‌ها از محل صادرات برای پالایشگاه بندرعباس درآمد ارزی به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرایط پیش رو و نیاز داخل کشور به کک در صنایع فولاد و آلومینیوم، ما را بر آن داشت تا منابع موجود برای سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در این زمینه را بررسی و به سمت الگوی فرآیندی برای تولید کک‌های اسفنجی حرکت کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین سرمایه‌گذاری، بتوانیم نفت کوره تولیدی در پالایشگاه بندرعباس را کاهش دهیم.

صادق‌آبادی تصریح کرد: مطالعات زیادی در پالایشگاه بندرعباس انجام شد و بهترین الگوی فرآیندی که منابع مالی و تکنولوژی آن قابل تامین باشد و افزون بر آن، از بالاترین نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری برخوردار باشد، انتخاب شد و فناوری مورد نیاز آن نیز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت فراهم شد تا با استفاده از واحدهای پایین‌دستی (واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز) در پالایشگاه بتوانیم کک موردنیاز داخل را تامین کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به نیاز صنایع فولاد به کک سوزنی گفت: تولید کک سوزنی شرایط پیچیده‌ای دارد و گوگرد و فلزات موجود در نفت کوره باید شرایط خاصی داشته باشد که در این وضعیت باید خوراک پالایشگاه را به خوراک مناسب برای تولید کک سوزنی تبدیل می‌کردیم. این کار نیز در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ترکیب خوراک‌های موجود و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی به جای صرف هزینه یک میلیارد یورویی انجام شد تا کک موردنیاز شرکت‌های فولادی تامین شود.

صادق‌آبادی درباره مراحل پیش روی این طرح پس از امضای تفاهم‌نامه گفت: ورود به طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه در هر دو پالایشگاه مراحل بعدی طرح است که امیدواریم در بازه زمانی یک ساله جمع‌بندی و نهایی شود.

وی درباره تامین منابع مالی موردنیاز این طرح گفت: در این مرحله طراحی پایه و اسناد مناقصه هزینه‌بر نیست و با منابع داخلی پالایشگاه ممکن است و در مراحل بعدی با فرمولی که مذاکرات اولیه آن با صنایع فولاد و آلومینیوم انجام شده است، از طریق پیش‌فروش کک تولیدی و در صورت نیاز از طریق همکاری با بانک‌ها، سرمایه موردنیاز اجرای پروژه تامین خواهد شد.

معاون وزیر نفت ابراز امیدواری کرد در یک سال آینده هر دو این قراردادها وارد فاز EPC شوند و در این مدت همه مراحل طراحی پایه، اسناد مناقصه و اصلاحی که باید در بعضی از واحدهای پایین‌دستی پالایشگاه‌ها انجام شود، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت نهایی شود.

 

تفاهم‌نامه تامین منابع مالی دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی ظرف دو ماه اجرایی شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از اجرایی شدن تفاهم‌نامه تامین منابع مالی دوگانه‌سوز کردن رایگان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو عمومی ظرف دو ماه خبر داد و گفت: با همت همکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت که تامین‌کننده منابع مالی بود، توانستیم قراردادهای تجاری دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی را با کارگاه‌ها و کارخانه‌ها ظرف مدت کوتاهی جاری کنیم و امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) نخستین مجموعه از این خودروها در شهر اصفهان رونمایی می‌شود.

صادق‌آبادی ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌نامه تولید کک در مدت کوتاهی به قراردادهای تجاری EPC تبدیل و منابع مالی موردنیاز طرح نیز تامین شود.

 

جهش نخست صنعت پالایش کشور ایران را به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین اوپک تبدیل کرد

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه در جهش نخست صنعت پالایش کشور موفق شدیم به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تبدیل شویم، در تشریح روند طی شده برای دستیابی به این رتبه گفت: با اجرایی شدن طرح‌های افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت در پالایشگاه‌های موجود و جدید، در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۸، ظرفیت پالایشی کشور از روزانه ۱.۶ میلیون بشکه به روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی، تولید روزانه بنزین کشور از  روزانه ۳۷ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر، تولید نفت‌گاز از ۷۰ میلیون لیتر به ۱۲۰ میلیون لیتر رسید و امروز ۹۱ میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور به لحاظ مولفه‌های تولیدی یورو ۴ و ۵ است.

 

بخش مهمی از طرح توسعه پالایشگاه اصفهان ابتدای سال آینده افتتاح می‌شود

وی در تشریح وضع طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های کشور افزود: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه اراک، میزان نفت کوره تولیدی در پالایشگاه اراک به کمتر از ۱۰ درصد رسید؛ واحد تصفیه هیدروژنی نفت کوره پالایشگاه اصفهان در حال انجام است که ظرف دو یا سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

صادق‌آبادی از افتتاح حجم قابل توجهی از پروژه‌های طرح توسعه پالایشگاه اصفهان در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: طرح توسعه پالایشگاه آبادان در قالب فاز دو در حال انجام است که آن هم ظرف دو تا سه سال آینده تکمیل خواهد شد؛ با تمرکز روی پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاهی بندرعباس، تبریز و تهران، این سه طرح نیز در حال تکمیل است.

 تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند بین علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و خداداد غریب‌پور، مدیرعامل سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از طرف وزارت صمت در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) امضا شد.

عناوین برگزیده