تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۸۵۲۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

دلایل افزایش نقدینگی به رکورد جدید ۲۲۸۲ هزار میلیاردی/ چند نمونه از اقدامات مثبت

می متالز - رئیس کل بانک مرکزی با اعلام دلایل افزایش نقدینگی و رکورد جدید ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومانی، نمونه‌هایی از اقدامات مثبت را برشمرد.
دلایل افزایش نقدینگی به رکورد جدید ۲۲۸۲ هزار میلیاردی/ چند نمونه از اقدامات مثبت

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی در تازه ترین اعلام نظر درباره نقدینگی که با رکورد جدید ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومانی همراه شده در اینستاگرام اعلام کرد: آمار‌های رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلندمدت متغیرهای پولی تحلیل شود. به‌طوری که رشد نقدینگی سال جاری اندکی از میانگین رشد نقدینگی 50ساله که 25 درصد بود، بیشتر است.

افزوده شدن خالص ذخایر ارزی نقش عمده‌ای در این رشد داشته است. همزمان باید دقت شود که شرایط نسبتاً مساعد، زمینه شروع رشد اقتصادی غیر نفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است. در ضمن به‌هنگام شوک شدید هزینه‌ای و افزایش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای کنترل بیشتر رشد کمیتهای پولی، رکود را تعمیق می‌کرد.

در تحلیل آمار متغیرهای پولی به کاهش شدید اضافه‌ برداشت بانک ها، کنترل مؤثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود. علی‌رغم فشار تحریمی حداکثری، پیش‌بینی‌های بدبینانه از طوفان تورم و رشد افسارگسیخته نرخ ارز، بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.

کنار تاب‌آوری بی‌نظیر ملت ایران در مقابل فشارهای گوناگون آمریکا در کنترل متغیرهای پولی و ارزی نیز، علی‌رغم شرایط سخت تحریم، توفیقات خوبی حاصل شده است. مبارزه با سفته‌بازی و پولشویی و کنترل جریان ریال و مهار التهابات ارزی از طریق مدیریت علمی بازار، رشد صرفاً 5درصدی نرخ ارز در بازار آزاد، نسبت به ابتدای سال و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی، نمونه‌هایی از این توفیقات است.

همزمان با اقدامات انجام‌گرفته، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاست‌گذاری پولی به‌ سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانک ها در حال انجام است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده