تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۸۵۷۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان:

تمرکز «پترول» در سودسازی طرح‌های پایین‌دستی

می متالز - مدیر شرکت گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان گفت: اصولا سود در طرح‌های پایین دستی خیلی بیشتر از بالادستی‌ها بوده و این بستگی به حجم سرمایه گذاری دارد.
تمرکز «پترول» در سودسازی طرح‌های پایین‌دستی

به گزارش می متالز، رسول اشرف‌زاده مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان درخصوص جذب سرمایه و فاینانس اظهارکرد: شرایط تحریمی همواره نوعی محدودیت بوده اما؛ اقتصاد ایران در این محدودیت بزرگ شده و باید بتواند که این محدودیت‌ها را کنار بزند.

وی ادامه داد: در همین شرایط، توانسته‌ایم طی ۱۵ ماه گذشته، حدود ۲۱۰۰ میلیارد تسهیلات ریالی و حدود ۲۰۳ میلیارد یوان و ۸۶.۵ میلیون یورو جذب تامین منابع را به ثبت برسانیم ؛ جذب سرمایه در مبالغ بالا کمی تحریک آمیز بوده ولذا می‌توان از طریق جذب سرمایه پایین، به‌راحتی به‌سمت طرح‌های توسعه‌ای گام برداشت.

 

ورودی‌های جدید بازار سرمایه

مدیرعامل پترول در خصوص عرضه پتروشیمی ارومیه و ایلام در بورس ادامه داد: براساس قولی که به سهامداران در مجمع داده شد، دو شرکت پتروشیمی ارومیه و ایلام که در بورس عرضه نشدند را به نفع سهامداران برنامه‌ریزی انجام شد ؛ پتروشیمی ارومیه حدود ۴ سال بوده که وارد مدار سود شده و روز به روز بهتر می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی اقدامات لازم برای پتروشیمی ارومیه انجام و مجوزات لازم از طریق هیات مدیره مجمع نیز اخذ شده تا پس از دریافت مجوز از بورس که مراحل نهایی آن بوده، تا پایان سال جاری این شرکت در بازارسرمایه عرضه خواهد شد.

اشرف‌زاده تاکید کرد: طرح‌های توسعه‌ای و پارک ملامین به نوعی می‌تواند ارزش این شرکت را در آینده دوچندان کند و استقبال خوبی از این عرضه خواهد شود.

مدیرعامل پترول افزود: طرح بعدی برای عرضه ایلام بوده که تا اتمام راه‌اندازی صبر می‌کنیم و زمانی که این پتروشیمی وارد مدار تولید قرار گیرد، سپس فرآیند و اقدامات عرضه آن انجام خواهیم شد.

 

سواحل مکران و سودسازی‌های آتی

وی درباره طرح‌های توسعه‌ای در سواحل مکران نیز خاطرنشان کرد:فعلا رویکرد ما در صنایع پایین دستی خودمان است. تا زنجیره خودمان تکمیل نشود در بحث طرح‌های جدید حضوری نداریم.

اشرف زاده دررابطه با سودآوری در طرح‌های پایین دستی گفت: اصولا سود در طرح‌های پایین دستی خیلی بیشتر از بالادستی‌ها بوده و این مورد بستگی به حجم سرمایه‌گذاری‌ها دارد.

مدیرعامل پترول تصریح کرد: پتروشیمی ارومیه بالغ بر ۷۵۰ میلیارد سرمایه‌گذاری اولیه آن بوده که نرخ بازدهی سرمایه ۳۰درصد می‌شود؛ کمتر طرحی در صنعت پتروشیمی می‌تواند بالای ۳۰ درصد‌ EPSداشته باشد و طرح‌ها معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و این نشان می‌دهد که هرچقدر در طرح‌های پایین‌دست حرکت کنیم، بهتر است.

عناوین برگزیده