تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۸۵۷۵۹
شناسایی ۲۸ قلم کالای مورد نیاز صنعت گاز برای بومی‌سازی

دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها بازوهای فنی و مشاوره‌ای وزارت نفت هستند

می متالز - معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: رویکرد کنونی وزارت نفت این است که نیازهای فنی شرکت‌ها را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تأمین کند، این شرکت‌ها بازوهای فنی و مشاوره‌ای ما در کنار شرکت‌های اجرایی هستند.
دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها بازوهای فنی و مشاوره‌ای وزارت نفت هستند

به گزارش می متالز، صبح امروز، سه‌شنبه (۲۹ بهمن) در روز پایانی گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه گفت: این رویداد در سطح بسیار خوبی برگزار شده است، همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران هم اقدام‌هایی برای پیشبرد این اهداف انجام دادند.

وی با اشاره به برخی سیاست‌های شرکت ملی گاز در حمایت از اکوسیستم نوآوری افزود: ۲۸ قلم کالای پر مصرف شرکت ملی گاز ایران که هنوز تولیدکننده داخلی برای آن پیدا نشده، شناسایی شده که ۲‌ هزار میلیارد تومان هم مبلغ خرید آن است، در پنج سال اخیر برای ۳ هزار تن مواد شیمیایی و ۳۰ هزار قلم کالا شناسنامه فنی تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به کالاهایی که باید برای آن تأمین‌کننده پیدا شود، افزود: چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان شامل هزینه‌بر بودن آزمون‌ها، بیمه، دانش تجاری‌سازی، نقدینگی و تأمین مالی و دریافت استاندارهای فنی است؛ در عین حال موضوع تضمین خرید از سوی وزارت نفت مطرح شده و وزیر نفت در این باره تأکید کردند. از سویی، بررسی کیفیت اجناس و تأیید آن پیش از ورود به مبادی مصرف هم حل شده است.

تربتی گفت: رویکرد کنونی وزارت نفت این است که نیازهای فنی شرکت‌ها را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تأمین کند، این شرکت‌ها بازوهای فنی و مشاوره‌ای ما در کنار شرکت‌های اجرایی هستند.

وی اظهار کرد: در بسیاری موارد پیاده‌سازی فرآیندها و راهکارها دشوار است و به تولید ایده نیاز دارد، برای نمونه با توسعه‌ای که در صنعت گاز انجام می‌شود، در عمل فقط تعداد زیادی نیروی حراستی نیاز داریم که این الگوی سنتی است، اما امروز روش‌های ویژه‌تری وجود دارد. در همه خطوط فیبر نوری داریم و می‌توانیم از آن‌ استفاده کنیم، بدون اینکه سازمان گسترده‌ای به‌وجود آوریم.

وی در ادامه با اشاره به بارش سنگین برف در بسیاری از استان‌های کشور گفت: در این روزها که برف سنگینی بارید، آب و برق قطع شد، اما قطعی گاز نداشتیم، مصرف خانگی در این روزها به ۶۲۵ میلیون مترمکعب در روز هم رسید که این رقم برای چنین جمعیتی بسیار بالاست و این یعنی کشش مصرف وجود دارد، به همین دلیل باید مصرف را چه در بخش خُردِ خانگی، چه در بخش تجاری مهار کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: مصرف در کشور با روش‌های زیادی می‌تواند مهار شود، اما به دلیل اینکه قیمت گاز ارزان است، استفاده از بخاری‌های استاندارد و پنجره دوجداره برای مردم به صرفه نیست و برایشان توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین نیاز است شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها غیر از تولید کالا و تجهیزات، در بحث مدیریت مصرف هم فعالیت کنند.

تربتی تصریح کرد: یکی از مصرف‌کنندگان ما نیروگاه‌ها هستند که بازده بسیار پایینی دارند، گاز با همه زحمات بخش تولید، حدود ۶۵ درصد گاز با وجود همه مشکلات پیش روی تولید از دودکش‌ نیروگاه‌ها خارج می‌شود که افزون بر آلوده کردن محیط‌ زیست، سرمایه‌های ملی از بین می‌رود که همه این موارد جای کار دارد.

وی خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: روی بحث مدیریت مصرف کار کنید. به دلیل اینکه در عمل با این روند افزایش تولید، تامین مصرف به تنهایی کافی نیست و برای پاسخگویی به مصرف باید کارهای ویژه‌ای انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: قانون هم پیش‌بینی کرده است که از محل منافع حاصل از این کار جبران هزینه‌ کرد و مشکلات مالی به‌هیچ‌وجه مطرح نیست، بیشتر بحث ایده‌های اجرایی مطرح است. به هر حال تأمین سبد ۷۵ درصدی انرژی کشور به‌عهده ماست و شاید در کمتر کشوری این مقدار گاز در بخش گرمایش مصرف می‌شود.

عناوین برگزیده