تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۹۳۴۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برآورد‌ها از جهش زیرمجموعه‌ها خبر می‌دهند:

سود سرشار «خبهمن» از صعود بازار سهام

می متالز - رشد قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذار از جمله «خبهمن» را منتفع کرد و بررسی‌ها حاکی از بازگشت به مدار رشد است.
سود سرشار «خبهمن» از صعود بازار سهام

به گزارش می متالز، «گروه بهمن» از رشد بازار سرمایه در سال جاری نهایت استفاده را برد و تا پایان بهمن ماه بالغ بر ۱۷۱۲ میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری‌ها شناسایی کرد. این در حالی است که در کل سال ۹۷ فقط ۵۷ میلیارد ریال از این محل سود شناسایی کرده بود.

البته تا دوره‌های قبل، بیشترین محل درآمدی شرکت، از طریق سود سهام شکل می‌گرفت و فروش سرمایه‌گذاری‌ها سهم اندکی داشت اما؛ با رونق گرفتن بازار سرمایه، «خبهمن» با فروش برخی سرمایه گذاری‌های تحت تملک، سود مطلوبی را برای خود کنار گذاشت.

در پرتفوی این شرکت سهم بورسی‌ها و غیربورسی‌ها تقریبا یکسان است و البته بیشترین سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ساخت قطعات انجام گرفته است.

در پرتفوی بورسی «وبهمن»، «خدیزل» و «پارسان» حرف اول را می‌زنند و در سبد سهام شرکت‌های غیربورسی، بهمن موتور سهم ۵۰ درصدی دارد.

بر اساس این گزارش، هر چند که تحریم‌ها اثرات خود را بر صنعت خودرو و ساخت قطعه کشور گذاشته اما؛ با این وجود «خبهمن» پیش بینی کرده سه شرعت فرعی، رشد مطلوبی در تولید و فروش محصولات خود داشته باشند.

بر اساس برآورد‌های انجام گرفته، «خدیزل» که در بازار سرمایه حضور دارد، در ۳ ماهه چهارم سال ۹۸ برابر با ۴۱۸۳ دستگاه خودرو و قطعات آن را تولید خواهد کرد که معادل نیمی از خودرو‌های تولید شده در ۹ ماهه سال است. برای ۳ ماهه اول سال ۹۹ تولید ۳۹۳۰ دستگاه خودرو مدنظر قرار گرفته است.

در مجموع، با توجه به وضعیت نسبتا مطلوب شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین سرمایه گذاری‌های انجام شده، برآورد می‌شود «خبهمن» چشم انداز روشنی در پیش داشته باشد و بتواند به روند صعودی سودآوری و درآمدزایی بازگردد.

عناوین برگزیده